Äntligen har de fått rätt pris............

Sveriges bästa ställe att tipsa andra om prylar att köpa till gamla Porschar.
Post Reply
User avatar
9:59
Posts: 367
Joined: Tue Nov 14, 2006 7:25 am
Location: Uttran by the sea

Äntligen har de fått rätt pris............

Post by 9:59 »

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/po ... ORT&noec=1


Kan nog överväga att förtidspensionera mig igen.

Hazzan.
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

Förstår dig :-)
inte dåligt pris för en bil som går nästan 19.000 mil
Kändis bil eller?
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Hade jag haft en 959 så hade jag sålt till det priset, hade inte behövt många sekunders betänketid...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Har ni för övrigt sett priserna på ovanliga nyare Porschar som GT2 RS, GT3 4.0 etc. Priserna har ju stuckit iväg sanslöst senaste tiden. Priserna på ovanliga gamla Porschar har dragit med sig priserna på de nya också.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Post by tomlin »

959:an i annonsen har gått 1.900 mil. Alla RS-modeller har stuckit iväg, även vattenkylt som 996 RS (682 ex), 997 RS (Mk1 1.909 ex, Mk2 ca 1.600 ex), 997 RS 4.0 (600 ex) etc. Relativt låga tillverkningstal och att den manuella lådans saga verkar vara all spelar nog också in.

http://www.classicdriver.com/en/car/por ... 004/280300

När det gäller luftkylt tror jag värdestegringen delvis består av att de nu har blivit bekräftade som något coolt att äga. De senaste åren har det kommit mängder av artiklar, bilder och blogginlägg i den riktningen. R Gruppe-gänget fick också stort genomslag. Det har gjort att MW, Singer, Paul Stephens och storskaliga renoveringsfirmor har kunnat etablera sig.

Och som vanlig knegare är det ibland svårt att greppa hur mycket pengar de rikaste faktiskt har som ska placeras i väl diversifierad portfölj.

Manfred Hering:
"Our customers come from all areas. We have enthusiasts with a complete collection or who want to optimise their current collection, but also wealthy people who want to spread the risk in their investment portfolios. We see some young entrepreneurs who prefer to buy an old instead of a new Porsche, or heirs who are looking for a good investment. We even get company owners who purchase a rare Porsche as collateral in their company.
/.../
A classic Porsche is an extremely sustainable investment. It has a great image, is fun to drive and is very reliable. You don’t suffer the depreciation of a modern Porsche and it’s relatively easy to resell the car and regain your capital. Currently, there is so much cash in circulation in the world market that there are no longer enough good cars to meet demand. And there tends not to be the same capital gains taxes to pay, when the asset is a car. In many countries there is also favourable taxation when using a classic car as a company car."

http://www.classicdriver.com/en/article ... early-911s
Last edited by tomlin on Thu Jan 15, 2015 7:24 pm, edited 3 times in total.
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Post by peterc »

Jag kan nästan ingenting om 959 men det där är väl ingen "sport"? Har sett en sådan på ringen en gång när den var ny. Det där ser ut som en komfortmodell som någon satt bur i.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
9:59
Posts: 367
Joined: Tue Nov 14, 2006 7:25 am
Location: Uttran by the sea

Post by 9:59 »

Är övertygad att annonsören har lagt till en nolla för mycket.
Han var väl exalterad över att få in siffrorna 959 i priset..........

Det ska enligt mina kontakter vara 4-9 tillverkade s-modeller gjorda efter beställning, varav Jönsson har en av dem.

De Us s-modellerna var det 20 stycken som skickades till amerika, men de fick inte passera tullen och komma till sina kunder, trots att porsche satt in bur i dem, för att kalla dem tävlingsfordon.
De flesta av dessa skickades tillbaks till Stuttgart och såldes inom resten av världen.
S-modellerna saknar nivåregleringen och läderinredningen.
Plus påstod effektökning på 100 hk, vilket jag tror är en skröna.

Dagsvärdet är nog mellan 6-8 mille ute i världen och en s såldes i usa i november för 1,5 miljoner dollar på en auktion.
Nu i helgen har ytterligare en som försöker sälja sin på auktion i scottsdale.

Hazzan.
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Post by tomlin »

En 959 "Komfort" såldes på auktion i USA i helgen för motsvarande 8,4 MSEK.

http://www.rmauctions.com/lots/lot.cfm?lot_id=1071740
User avatar
9:59
Posts: 367
Joined: Tue Nov 14, 2006 7:25 am
Location: Uttran by the sea

Post by 9:59 »

http://www.goodingco.com/vehicle/1988-p ... 9-sport-2/

Och en sport på en annan auktion.........

Hazzan
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Post by peterc »

Helt tokiga priser över lag. Börjar tro att det här slutar med ett magplask, men det kanske är bra så att bilarna börjar användas.
Dock måste jag säga att jag njuter av att se så fina renoveringar (i alla fall som det ser ut på bilderna)
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Post by tomlin »

Intervju med handlaren Laurent Auxiètre, FA Automoblie i Paris:

"What’s your view of the price escalation we’ve seen in recent years?

It’s down to speculative buyers, obviously, but it’s not something that really worries us. The market is still solid. The sums of money circulating in the world of classic cars is huge but, today, people know exactly what they’re buying, and what their precise requirements are. Two very similar-seeming cars can in fact be very different. A rare car, in perfect condition and from a prestigious marque, looking wonderful and with a sound engine – it’s not enough. You need something more, something that other cars don’t have, such as a history, a provenance, some important literature, manuals, proof of the service history, the original tool kit, Classiche certification when it’s a Ferrari, along with matching numbers and colours. All good cars have already risen in value, but there will always be some buyers seeking the very pinnacle."

http://www.classicdriver.com/en/article ... automobile
Post Reply