Uhr zeit!
Uhr zeit!
Det har varit lite dâligt drag här pâ sistonde och vi skall se om vi kan locka till oss lite aktivitet genom en livsviktig poll. Hur mycket fel gâr era klockor?
Ja vet, klockan den känns ungerfär lika viktigt som att veta hur mycket olja det är i motorn med en exakthet av +-9 liter, men jag kan glädja er med att resultatet är vetenskapligt, men anonymt, kommer att sparas hos VDO´s forsknings avdelning i 100 âr eller köras i pepperstuggen av Gillberg.
Gör sâ här: Besök http://www.uhrzeit.org/atomuhr.html sedan synkar vi klockorna 23:00 i kväll och i morgon 23:00 rapporteras resultatet.
Ja vet, klockan den känns ungerfär lika viktigt som att veta hur mycket olja det är i motorn med en exakthet av +-9 liter, men jag kan glädja er med att resultatet är vetenskapligt, men anonymt, kommer att sparas hos VDO´s forsknings avdelning i 100 âr eller köras i pepperstuggen av Gillberg.
Gör sâ här: Besök http://www.uhrzeit.org/atomuhr.html sedan synkar vi klockorna 23:00 i kväll och i morgon 23:00 rapporteras resultatet.
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
LOL... Grymt inlägg.
Tyvärr har jag bäddat in Mannhard för vintern och dratt strömmen till honom. Just nu ligger han inlindad i vintertäcket, med avfuktare i cupén och bagagerummet så det funkar inte riktigt med synkningen, men jag vet redan att han är lite seg i klockan. Får man vara med i den vetenskapliga undersökningen i alla fall?
-ALF
Tyvärr har jag bäddat in Mannhard för vintern och dratt strömmen till honom. Just nu ligger han inlindad i vintertäcket, med avfuktare i cupén och bagagerummet så det funkar inte riktigt med synkningen, men jag vet redan att han är lite seg i klockan. Får man vara med i den vetenskapliga undersökningen i alla fall?
-ALF
Lugn, bara lugnt. Det vara temporär galenskap och jag har redan packat ner täcket igen och batterierna är påkopplade igen Nu står han o frustar i garaget och vill ut och åka!
Har dessutom smågrejer som måste fixas. Tripmätaren t ex. Enligt 101 projects så ska det vara hur lätt som helst att få ut hastighetsmätaren... Det är det inte alls kan jag hälsa. Måste man fippla bort den lilla "knappen" eller skruven eller vad det är som sitter under hastighetsmätaren, där man vanligtvis nollställer tripmätaren? Någon som vet?
-ALF
Har dessutom smågrejer som måste fixas. Tripmätaren t ex. Enligt 101 projects så ska det vara hur lätt som helst att få ut hastighetsmätaren... Det är det inte alls kan jag hälsa. Måste man fippla bort den lilla "knappen" eller skruven eller vad det är som sitter under hastighetsmätaren, där man vanligtvis nollställer tripmätaren? Någon som vet?
-ALF
Det var inte alls svårt. Den lilla "knoppen" under hastighetsmätaren behöver man inte koppla bort. Den är kopplad till en vajer (wire?) för att ställa om tripmätaren.
Jag använde mig av en liten el-skruvmejsel (med plast runt själva mejseln) och bände försiktigt runt kanterna på mätaren. Efter lite trixande så kom den ut såpass mycket att man kunde dra ut hela mackapären. Svårare än så var det inte. Hastighetsmätarvajern sitter skruvad och resten av kablarna till belysning och tripmätare sitter bara intryckta. Så enkelt var det.
Nu ska jag sätta mig ner och se om jag kan få tripmätaren att fungera
-ALF
Jag använde mig av en liten el-skruvmejsel (med plast runt själva mejseln) och bände försiktigt runt kanterna på mätaren. Efter lite trixande så kom den ut såpass mycket att man kunde dra ut hela mackapären. Svårare än så var det inte. Hastighetsmätarvajern sitter skruvad och resten av kablarna till belysning och tripmätare sitter bara intryckta. Så enkelt var det.
Nu ska jag sätta mig ner och se om jag kan få tripmätaren att fungera
-ALF
Rapport från mätarreparation:
1. Att få ut mätaren var inte så svårt. Bara att försiktigt bända med en skruvmejsel runt kanterna så kommer hastighetsmätaren ut så pass mycket att man kan dra ut den. Jag körde med en el-mejsel för att inte skada de andra instrumenten. Viktigt som attan är att märka upp vilka sladdar som går vart... Annars kanske man kopplar in heljuslampan i mätarbelysningen och tvärtom när man pluggar in hela rasket igen...
2. Att få loss den yttre ringen som håller glaset och ringarna var lite meckigare. Jag körde med samma el-mejsel och bände försiktigt upp kanten på den yttre ringen. Den är pressad på, men med lite envishet så gick även det.
3. Släppa skruvar på baksidan av hela mätarkåpan... tja... inte så svårt det heller.
4. Fixa det lilla kugghjulet som var löst och slirade på axeln. Först måste man släppa mätartavlan så att man kan mecka ut kugghjulet. Wayne Dempsey rekommenderar detta och därför gjorde jag det. Problemet är att när man släppt mätartavlan och drar ut axeln så kan man glömma att man har kvar samma mätarställning som man hade tidigare. Även om man använder tejp för att hålla hjulen för siffrorna. Det tog mig åtminstone en timme att få tillbaka siffrorna till ungefär samma som jag hade innan.
Kugghjulet som var löst, kan man kanske limma men jag valde Dempseys metod med att klämma det med en tång, och nu sitter det som bara den.
5. Saker som går fel: Tänk på att nolla tripmätaren när man sätter på kugghjulet. Om man inte gör det så kommer det att bli fel i mekaniken och kilometerräknaren slår inte över när man passerar jämna kilometer... Numera slår min över till ny mil när tripmätaren visar 6 kilometer... Alltså måste jag börja om på steg 1 igen för att ställa tillbaka varenda j-a kugghjul. Då kan jag också ta bilder iofs
-ALF
1. Att få ut mätaren var inte så svårt. Bara att försiktigt bända med en skruvmejsel runt kanterna så kommer hastighetsmätaren ut så pass mycket att man kan dra ut den. Jag körde med en el-mejsel för att inte skada de andra instrumenten. Viktigt som attan är att märka upp vilka sladdar som går vart... Annars kanske man kopplar in heljuslampan i mätarbelysningen och tvärtom när man pluggar in hela rasket igen...
2. Att få loss den yttre ringen som håller glaset och ringarna var lite meckigare. Jag körde med samma el-mejsel och bände försiktigt upp kanten på den yttre ringen. Den är pressad på, men med lite envishet så gick även det.
3. Släppa skruvar på baksidan av hela mätarkåpan... tja... inte så svårt det heller.
4. Fixa det lilla kugghjulet som var löst och slirade på axeln. Först måste man släppa mätartavlan så att man kan mecka ut kugghjulet. Wayne Dempsey rekommenderar detta och därför gjorde jag det. Problemet är att när man släppt mätartavlan och drar ut axeln så kan man glömma att man har kvar samma mätarställning som man hade tidigare. Även om man använder tejp för att hålla hjulen för siffrorna. Det tog mig åtminstone en timme att få tillbaka siffrorna till ungefär samma som jag hade innan.
Kugghjulet som var löst, kan man kanske limma men jag valde Dempseys metod med att klämma det med en tång, och nu sitter det som bara den.
5. Saker som går fel: Tänk på att nolla tripmätaren när man sätter på kugghjulet. Om man inte gör det så kommer det att bli fel i mekaniken och kilometerräknaren slår inte över när man passerar jämna kilometer... Numera slår min över till ny mil när tripmätaren visar 6 kilometer... Alltså måste jag börja om på steg 1 igen för att ställa tillbaka varenda j-a kugghjul. Då kan jag också ta bilder iofs
-ALF
Heinz-helmut Doppelbock von Gillberg hos VDO tackar för svaren och lâter hälsa att han är bâde förvânad och glad över att 8 klocker faktiskt fortfarande fungerade samt att vi som har klockor som gâr lite efter helt enkelt inte gasar tillräckligt, alternativt kör för mycket parallelt med 0-meridianen alt. har klockor kalibrarade för andra marknader än de där de nu används....... Att tre klockor inte fungerade beskrev han upprört som normalt, citat "WAS WOLLEN SIE?" slut citat!
Ps. gillar Alfs "5. Saker som går fel:" det tar emot ibland att skriva det men det är faktiskt den absolut viktigaste informationen! Ds.
Ps. gillar Alfs "5. Saker som går fel:" det tar emot ibland att skriva det men det är faktiskt den absolut viktigaste informationen! Ds.
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
Martin! Nu förstår jag varför min klocka går lite efter... Det är alltså som när Stålmannen flög jättesnabbt mot jordens rotation, och därmed fick tiden att gå baklänges så att han kunde rädda Lois Lane.
När jag kör till garaget så kör jag alltså i västlig riktning, med vad som i Skåne kallas "bånna-gas", dvs gasen i botten. Min hastighet relativt jordens rotation får då tiden att gå liiite långsammare, därmed går min klocka efter, eller?
Skämta inte att det var ett STORT fel som jag inte ens kunde tänka mig kunde uppstå. Det allra mest irriterande var att jag redan hade hunnit klämma tillbaka den yttre ringen på mätarkåpan, och nu måste öppna allt igen, pilla ut den lilla axeln som jag lyckades klämma fast...
Nåja, trösten är väl att det kanske går lite snabbare denna gång och att jag kanske kan få tillbaka samma mätarställning som innan:D
-ALF
När jag kör till garaget så kör jag alltså i västlig riktning, med vad som i Skåne kallas "bånna-gas", dvs gasen i botten. Min hastighet relativt jordens rotation får då tiden att gå liiite långsammare, därmed går min klocka efter, eller?
Skämta inte att det var ett STORT fel som jag inte ens kunde tänka mig kunde uppstå. Det allra mest irriterande var att jag redan hade hunnit klämma tillbaka den yttre ringen på mätarkåpan, och nu måste öppna allt igen, pilla ut den lilla axeln som jag lyckades klämma fast...
Nåja, trösten är väl att det kanske går lite snabbare denna gång och att jag kanske kan få tillbaka samma mätarställning som innan:D
-ALF
Nej jag var inte ironisk, jag tycker verkligen att det är bra att veta vilka saker som kan gâ fel Typ: 95 % av mina numera teoretiska kunskaper är inhämtade den vägen endast resterande 5 % (knappt) via instruktionsböcker och manualer (borde var tvärt om... ) jag hade precis som du nog kunnat lista ut steg 1-4 men steg 5 är en högoddsare väl värd att kommentera!
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
Hej Martin,
Det var jag som försökte vara rolig, men det syns ju tyvärr inte så tydligt i text. Måst bli flitigare med emoticons eller bli bättre på att skriva tydligt
Ja, det är verkligen en högoddsare att kuggarna måste vara rätt ställda. Ett bra sätt att kolla så att kuggarna sitter rätt är att köra med en borrmaskin. Jag körde med en batteridriven (lyckades komma upp i 50 km/h), när jag väl monterat ihop allt, vilket var ungefär 20 minuter försent i processen.
-ALF
Det var jag som försökte vara rolig, men det syns ju tyvärr inte så tydligt i text. Måst bli flitigare med emoticons eller bli bättre på att skriva tydligt
Ja, det är verkligen en högoddsare att kuggarna måste vara rätt ställda. Ett bra sätt att kolla så att kuggarna sitter rätt är att köra med en borrmaskin. Jag körde med en batteridriven (lyckades komma upp i 50 km/h), när jag väl monterat ihop allt, vilket var ungefär 20 minuter försent i processen.
-ALF
Du var rolig, oroa dig inte! (tyckte bara att det verkligen var bra att veta vad som....nog om detta). Du kan ju bara tänka dig hur mânga gânger jag har försökt att vara rolig pâ spanska under mitt första âr, skulle definitivt ha behövt en uppsáttning "E-motions".
Ironi och ett ordförâd pâ 350 ord är ingen blandning att rekomendera!!!! Skulle vilja veta hur mânga gânger jag fâtt diagnosen; förstândshandikappad OCH otrevlig! Nu gâr det dock bättre!
Ironi och ett ordförâd pâ 350 ord är ingen blandning att rekomendera!!!! Skulle vilja veta hur mânga gânger jag fâtt diagnosen; förstândshandikappad OCH otrevlig! Nu gâr det dock bättre!
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
Nu när jag ändå ska pilla ner mätaren i atomer igen så kan jag lika gärna ta bilder på hur det går till. Kan ju kanske hjälpa någon annan.
Är det OK om jag kör med denna bilden istället? Det var ungefär såhär det kändes nämligen när jag upptäckte att jag darrade efter lördagkvällens bravader och knappt fick i skruvarna till mätartavlan.
-ALF
Är det OK om jag kör med denna bilden istället? Det var ungefär såhär det kändes nämligen när jag upptäckte att jag darrade efter lördagkvällens bravader och knappt fick i skruvarna till mätartavlan.
-ALF