Blå pluggen

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
Johannes
Posts: 2108
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Blå pluggen

Post by Johannes »

Letar efter den blå pluggen som sitter i oljereservoiren som används i samband med sportfiltren. Nån som har eller kan tipsa?

/AJ
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Hallåj allihop, det här är ju Johannes första inlägg, är det någon som vet något om det här, det skulle ju vara supertrist om det inte blev någon ordning på ett premiär inlägg!

Jag vet som vanligt ingenting om någonting utan vädjar till er som har lite koll på sån't här.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Jag var och tjôta lite porsche idag (helgdag i spanien), jag blev själv lite nyfiken vad det kunde vara..... jag frâgade lite om en "blâ plopp" men jag kammade noll! Vad har den för funktion? Finns det "sport" oljefilter? Det làter snabbt det vill jag ha, eller riskerar jag dummstrut nu igen....

/Martin
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Is this a trick question????

Blå plugg, minns ingen blå plugg. Hm.....

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Johannes
Posts: 2108
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Längst fram i motorrummet sitter det en plasttank. är egentligen en modifierad spolarvätskeburk. Tillverkad av SWF. I burken är två hål upptagna för slangar till vevhusventilationen. Den ordinarie öppningen som sitter upptill pluggades med en blå plugg. " inskription Kunststoff fabrik "etwas...""

Tanken har jag hittat i orginalversion, men den har börjat nytillverkas sa chefen för Porsche classic . pluggen är svår.

Denna behållare satt på S med sportkitten (168 eller 175 hkr för 2.0 liters motorer med weberförgasare), rallybilar och 911R.

Att man sedan kan bygga nåt ännu bättre med en saftdunk frå Björnekulla är en helt annan sak!

För övrigt, vissa av rallybilarna var tvungna att använda orginal plenum för luftfiltret.

/AJ
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Jag erkänner mig besegrad. Där är jag lost. Jag har inte tittat in i någon rallybil, än mindre ägt någon. Min "line" är -67 S, -73 S, -72 S, -92 968 CS M030, -72 S, -72 T, -73 E och nu i veckan en -73 E. Mest standardbilar. Jag drömmer dock om gammal racerbild. Min CS hade bur och tävlingsbakgrund, det är det närmast jag kommit hitentills. Dock skall min senaste -73 E bli en 2.8 RSR replika. Men. jag har nog inte råd att gå in 100% med alla detaljer...

Lycka till. Pratat med Myggan?

mvh
Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Johannes
Posts: 2108
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

I Sverige verkar ingen ens veta vad jag talar om vad gäller de etablerade handlarna.

På sjuttiotalet användes den där runda spolarburken från 911. Det var det bud jag fick från autofarm. För övrigt kan man kanske hitta någon motorrumsbild på deras hemsida som visar vad jag tänker på.

Raceline ( Feustel GmbH) i Waldbröl bygger sina med en burk monterad i hatthyllan. burken påminner om Volvo 140. Ser väldigt snyggt ut men höjer tyngdpunkten en smula.

Feustel byggde ju även burbågarna till 959 och har formarna till 904:an i sin ägo. Om någon inte minns direkt så är det han med de där gulfblå bilarna på bana och rallyskogen.

Har för övrigt installationsritningar från 911R som jag kanske kunde sätta in på forumet. Måste bara lista ut hur man gör...


Till de vanliga 911S fanns det sport kit med vunturi rör, andra munstycken tändstift, förgasarfilter och kåpor och oljeburken som spänns fast med gummiband och krokar som påminner om de som sitter på en billig bilklädsel av överdragstyp från biltema! ljudämpare var också inkluderad. Märkeffekt 175 hkr.

Detta gick att få till gatbilar med caferacer stuk.

Eftersom pluggen inte syns mer än som en blå skygga så kan man givetvis svarva fram en och trycka dit, ingen skulle märka det...men det är ju inte så kul.

För övrigt har vi idag brutit färg till konifjäderbenen. Ser mycket lovande ut!

/AJ
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Va äre föringa bil han Johannes pysslar med?

Det låter spännande, SWB helt klar, gammal rallybil?

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Johannes
Posts: 2108
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Helt standard 911S från -68. Om än med vissa tankar om att tex sportfilter, sportratt prototipo och liknade ändringar är fullt acceptabla.

Tex R-koppling, men den kräver ju som bekant en annan startmotor pga olika antal kuggar. Sportkopplingen vore ju bättre, men hitta en sån...

S hade ju i sig en specialare, bronserad yta med aluminiumnav och ökat tryck. Såna har jag och även en del sintrade. Helstumma.

Kan även tänka mig att bygga in topplock från en T motor. Då motsvarar det 180 hkr specen som fanns några år senare.

Karossen är inte färdig än, har under en för lång period jobbat på lite aviga tider så att fritiden och därmed tiden i garaget blir lidande. Det går alldeles för sakta. Under mellantiden lider jag en smula med en 3.2:a. Lika kul bil som en parksoffa...inget slår den korta hjulbasen!

Pär, var det av dig som jag köpte blinkersglas för flera år sedan?

/AJ
Johannes
Posts: 2108
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Nu har jag hittat en Cd med en bild som visar en oljefälla.

Hur gör man för att få in den här?


(Tacka vet jag motorrenoveringar...datorer ack ack)

/AJ[/list]
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Hur man gör för att lägga in bilder i forumet:
viewtopic.php?t=7
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Johannes, det kan stämma. Jag har ett svagt minne av samtal om -68 S. Alla S ligger mig varmt om hjärtat och då jag haft en -67 S så ser jag SWB som lite extra specialla. Jag har dock orienterat mig mer mot 2.4 S då jag ser dem som lite mer användbara.

Du måste visa bilder och presentera din bil! Jag skäms inte för att visa mina projekt som är allt annat än färdiga ;-)

Är din tidig eller sen, dvs har du Siluminblock? Peter Thelin har en -68 T motor med sådant block som han ev skall sälja.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Johannes
Posts: 2108
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Nu har jag fått lite att bita i när man skall lära sig att få in bilder...undrar hur detta skall gå!

Motorer har jag fler än jag kommer att behöva skulle jag tro. Flera S original med många respektive få bultar till topplocken... En vässad T. En fabrikstrimmad rallymotor med portade toppar och 48:or. Några block och halva motorer. Har även en motor byggd på reservdelsblock med lite hpd stuk urskruvad från en 356 för länge sedan. Det bygget hade Walter Rosenlechner skapat.

Pär, kollade i pärmarna 13 mars 2002 köpte jag blinkersglasen av dig.

Nåväl, den bilen är i molekyler med karossbygge som pågår för närvarande.

Har bytt golv, främre golv runt tanken, främre längsgående balkar, framvägg bagage, tvärbalk nya fästen för styrväxel repektive länkarmar. Trösklar inner ytter domkraftsfästen, B-stolpar. Ramben och torsionshus. Tvärrör.

Håller på och tennspacklar C-stolpen just nu. Batteriplåt kommer begagnad från Freisinger, Karlsruhe till veckan( de finns inte att få tag i nya, bara fästbygeln finns). Främskärmarna är stiftade

Dörrar och bakskärmar får jag troligtvis köpa nya, det krävs en del ombyggnad för att det skall passa.

Har gjort egna pressverktyg för en del plåtbitar, tex golvplåt under baksätet. Blev en del trixande för att få till exakt rätt stuk på sickorna. ( De syns ju inte men ändå, Är det hobby så är det.

Vissa förstärkningar tillkommer inspirerade från senare rön från tex RS och rallybilar.

Kryssmätning av karossen genomförd efter svetsning. Ligger inom 0.4 mm. fabriken hade plus minus 5 mm på sina fabriksritningar!


Viktigaste måttet är ju trots allt infästningen av styrväxeln. En chassiekonstruktör sätter gränsen vid 0,5 mm i alla riktningar. DVS en halv nageltjocklek. Vådan av att ha tillbringat ett par decennier i bilbranschen hos fyra olika tillverkare är att man kan bli överdrivet intresserad av vissa områden. Själv är jag nog minst sagt psykopat på framvagnsinställningar. Även om 911orna i princip är bilar utan chassin. Styrningen är ju som bekant helkass. Slö på nollan och bumpsteer så fort man kör över en färgmarkering!


Har idag även trixat en smula med pedalstället, blästras och pulverlackas innan plast bussningarna byts ut mot stabilare grejor i lagerbrons. Här måste jag nog bygga ite bättre än fabriken vad gäller infästningen av gasstången. Det där är ju rena rama skämtet i originalutförande.

Håller på och försöker få Karl Heinz Feustel att fixa till mina förgasare, kostar dock uppåt 20 000 sek per motor. Men då ingår inställning i rigg hos generalagenten för Weber i Tyskland. Nåväl detta är ett enkelt jobb om man har rätt verktyg, men det relativt dyrt så det gäller att få rätt offert på jobbet. Att gänga på PMO går ju väl så bra.

Den perfekta 911 byggdes ju aldrig, det skulle nog ha varit en med kort hjulbas och den motorn som kom -69 i S med mek insprutning. Fast jag gillar förgasare bättre pga ljudet.

/AJ
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Johannes wrote:... att få in bilder...undrar hur detta skall gå!
Mycket lätt

1. Först får du registrera dig på gratissajten http://www.photobucket.com

2. När du är på "din sida" i Photobucket väljer du "välj fil", du får då upp din hårddisk och klickar dej fram till en aktuella bilden. När du sedan trycket på "submitt" så laddas bilden från din dator in på din Photobucket sidan.

3. Under den bild du nu har inladdad i Photobucket dyker det upp några textadressrader, markera och kopiera den som börjar och med [ IMG ]

4. Gå tillbaka till det inlägg du skriver på Early911 och klistra in den adressrad du just kopierat på den plats i texten där du vill att bilden skall hamna.

Det låter lite knepigt - ja vet, men det är det inte. När du vet hur det funkar går det på några sekunder.

PS Du nämner en bild på en CD, det kan vara så att du måste få bilden från din CD till din hårddisk för att få in den på Photobucket sidan, det beror på vad det är för CD.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Johannes
Posts: 2108
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Framför höger stötdämparfäste syns "Ölsammelbehälter". Dock ej min bil.

Image
Johannes
Posts: 2108
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Drt funkade ju med bilden.. så förvånad man kan bli!

Här syns oljebehållaren med ett standard filterhus, så byggs det om man skall åka på vinten när det är kallt för att få till förvärmningen på ett vettigt sätt!

/AJ
Johannes
Posts: 2108
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Så här ser fabrikens installationskiss ut från tävlingsavdelningen

Image
Post Reply