911 S 1967 F d svensk i USA.
911 S 1967 F d svensk i USA.
Här finns Porschen 911S 1967 GPR 166 som fanns med i ett inlägg tidigare, står på museum USA, se länken där finns historien om bilen http://www.blackhawkcollection.com/inde ... =inventory
Last edited by Tomlargo on Tue Apr 01, 2008 11:01 am, edited 1 time in total.
Breddningen är gjord med skärmkanter från R. De var homologerade och rekommenderade vid bredare fälgar. Kollade i arkivet. 901.325./326.00 är art nr för dessa.
Det var tillåtet att åka tävling med 6:or runt om på den tiden. 7 tummare enbart bak.
6 tummarna runt om var ej var ej godkända för gatan.
För tävling var det ej tillåtet med 5,5 fram och 6 bak. (Givetvis ej heller på gatan)
I samtida skrifter från fabriken avråds bestämt från att använda lättmetallmuttrar tillsammans med alufälg och tävling. Det skall vara stål.
Lättmetallmuttrar är väl mest för fotografering. Stål är det som gäller även idag...
Det skiljer en del på nav och spacers för att få ihop det, bla beroende på årsmodell.
/AJ
Det var tillåtet att åka tävling med 6:or runt om på den tiden. 7 tummare enbart bak.
6 tummarna runt om var ej var ej godkända för gatan.
För tävling var det ej tillåtet med 5,5 fram och 6 bak. (Givetvis ej heller på gatan)
I samtida skrifter från fabriken avråds bestämt från att använda lättmetallmuttrar tillsammans med alufälg och tävling. Det skall vara stål.
Lättmetallmuttrar är väl mest för fotografering. Stål är det som gäller även idag...
Det skiljer en del på nav och spacers för att få ihop det, bla beroende på årsmodell.
/AJ
Vår värld är liten. Pratade idag med mannen som fixade till bakskärmen, "handrullade". Tydligen så tävlade inte Axelsson med bilen utan det var hans privata bil. Han som fixade skärmarna var lite osäker på om det var en L eller S men de är ganska säkra på att det var en S. Tävlat har den i alla fall gjort. Axelsson hade den 1 år eller kortare.
Pär
Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Det stämmer att Yngve Johansson blev 2:a i SM 1969, vann gjorde Sten Frohde i en 911T som han hade köpt av Scania i Södertälje som Björn Waldegård hade kört och vann KAK-rallyt 1968 med. Bilen var en 911T, möjligen en ST, den hade 160 hk från fabriken och hade regnummer BB 2277 och chassinummer 11820422. Frodhe hade bilen till 1971.
Fotot är från December 1966 utanför Scanias och Wolksvagen i Södertälje. när 3 st 911S hämtas ut, Axelssons 911S chassinr 306614S, Anders Josephson Racing STH chassinr 306830 bilen var röd, och Picko Troberg vet ej chassinr men bilen var ljusgul, tror att Axelssons bil var orginal och blev ombyggd senare tll det utförande den har idag.
Om man skall vara petig så är det inte ST utförandet. Utan T/R.
911 L byggdes med större förgasare och lite annat 150 hk.
911 T byggdes med S motorn med std 160 hk, fast de modifierades till 175-180 hk med rally kit. Detta utförande kallades T/R. Förmodligen byggdes förhållandevis många bilar upp privat eller av generalagenten med samma prylar som komplement till fabrikens byggen. Dessa borde kunna kallas 911 Leichtbau.
T varianten hade tex oväntade dimensioner på topplocken, allt för att homologeringen skulle bli så bra som möjlig.
/Johannes
911 L byggdes med större förgasare och lite annat 150 hk.
911 T byggdes med S motorn med std 160 hk, fast de modifierades till 175-180 hk med rally kit. Detta utförande kallades T/R. Förmodligen byggdes förhållandevis många bilar upp privat eller av generalagenten med samma prylar som komplement till fabrikens byggen. Dessa borde kunna kallas 911 Leichtbau.
T varianten hade tex oväntade dimensioner på topplocken, allt för att homologeringen skulle bli så bra som möjlig.
/Johannes
Jaha, då vet jag vad som hände med min bil efter det att jag sålde den till Strandell hösten 1986. Jag har undrat i alla dessa år och ibland ångrat mig att jag sålde den. Det var min första Porsche och min 2:a bil totalt. Jag var 20 år och när jag köpte den så var det den billigaste 911 jag kunde hitta. Betalade 60.000 vilket var en himla massa. När jag ägde den så var den röd med turbovinge och BBS fälgar. Hade ingen aning om vad det var för bil men misstänkte att den var lite annorlunda när jag jämförde med andra 911:or. Ljudet med det avgassytemet var sagolikt. Ska se om jag hittar några bilder att skanna. Nåväl, nu åker jag 996 C2 till vardags och det är ju en helt annan bil även om den också är rolig att köra.
Hej,
Som jag kommer ihåg det var Kreamer först med att skärmbredda. När dessa bilar dök upp i depån första gången kom Porsches stallchef fram och tittade eftertänksamt en stund, vände sig till sin assistent och sa: Såna ska vi ha. Var det 1966?
Första produktionsbilen från Porsche med breddare var 1967 911 R.
Innan breddarna eller bakskärmarna fanns att tillgå över disk hembreddades det friskt. Ett vanligt sätt var att rulla eller handrulla.
Det tillgår så att Du tar ett runt vedträ eller rundstav av önskad diameter, sticker in det mellan däck och skärm och kör bilen så träet rullar med och tvingar ut kanten. Voila! Resultatet blir oftast bra och tekniken används ännu av bilhandlare och däcksfolk.
Svenska racers (på sextiotalet) som ville ha lite mer breddning än vad rullningen gav fick ge sig på att svetsa dit en bit från nån annan bil. Vad använda?? Jo, på åtminstone en bil togs yttersta delen av en VW typ ! skärm. Rätt vinklad och applicerad på Porschen ger det en jättefin form med grym krökt "rygg" ner mot hjulhuskanten.
Studera gamla bilder från tiden, Du ser direkt vilka som är rullade och vilka som är svetsade. De svetsade är av lite olika karaktär, tuffast är de med krökt rygg.
Lasse
Som jag kommer ihåg det var Kreamer först med att skärmbredda. När dessa bilar dök upp i depån första gången kom Porsches stallchef fram och tittade eftertänksamt en stund, vände sig till sin assistent och sa: Såna ska vi ha. Var det 1966?
Första produktionsbilen från Porsche med breddare var 1967 911 R.
Innan breddarna eller bakskärmarna fanns att tillgå över disk hembreddades det friskt. Ett vanligt sätt var att rulla eller handrulla.
Det tillgår så att Du tar ett runt vedträ eller rundstav av önskad diameter, sticker in det mellan däck och skärm och kör bilen så träet rullar med och tvingar ut kanten. Voila! Resultatet blir oftast bra och tekniken används ännu av bilhandlare och däcksfolk.
Svenska racers (på sextiotalet) som ville ha lite mer breddning än vad rullningen gav fick ge sig på att svetsa dit en bit från nån annan bil. Vad använda?? Jo, på åtminstone en bil togs yttersta delen av en VW typ ! skärm. Rätt vinklad och applicerad på Porschen ger det en jättefin form med grym krökt "rygg" ner mot hjulhuskanten.
Studera gamla bilder från tiden, Du ser direkt vilka som är rullade och vilka som är svetsade. De svetsade är av lite olika karaktär, tuffast är de med krökt rygg.
Lasse
Minns jag fel...ägdes den inte av Anders hammer ett tag?
Figurerar även på cars sold hos
http://www.edmondharris.com/
//Johannes
Figurerar även på cars sold hos
http://www.edmondharris.com/
//Johannes
Stämmer bra det, om jag inte minns fel så bytte Anders till sig den av C Sveder mot en 3,0 turbo. (-76a kanske)Johannes wrote:Minns jag fel...ägdes den inte av Anders hammer ett tag?
Figurerar även på cars sold hos
http://www.edmondharris.com/
//Johannes
Karl-ove
- tigerman67
- Posts: 434
- Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
- Location: Luleå
Till historien kan tilläggas att Kent Frohde som belade den hedrande sistaplatsen på listan körde min bil (till salu, i praktiken redan såld men ej levererad...). Bilen, en 2,0 S -69, var säkerligen minst lika potent men han påstod (med statistiskt bevisad säkerhet) att broder Sten var en betydligt bättre chaufförTomlargo wrote:Det stämmer att Yngve Johansson blev 2:a i SM 1969, vann gjorde Sten Frohde i en 911T som han hade köpt av Scania i Södertälje som Björn Waldegård hade kört och vann KAK-rallyt 1968 med. Bilen var en 911T, möjligen en ST, den hade 160 hk från fabriken och hade regnummer BB 2277 och chassinummer 11820422. Frodhe hade bilen till 1971.
Jonas Thiger
997 turbo -09
997 turbo -09