911 S 1967 F d svensk i USA.

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
User avatar
Tomlargo
Posts: 498
Joined: Mon Jan 01, 2007 4:43 pm

911 S 1967 F d svensk i USA.

Post by Tomlargo »

Image
Här finns Porschen 911S 1967 GPR 166 som fanns med i ett inlägg tidigare, står på museum USA, se länken där finns historien om bilen http://www.blackhawkcollection.com/inde ... =inventory
Last edited by Tomlargo on Tue Apr 01, 2008 11:01 am, edited 1 time in total.
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Hm, jag fingrade lite på den när prislappen låg på 300 000:-. Bedömde att den var lite väl "smal" i sin användning.....

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Vill minnas att det satt en 2.4 liters med dubbeltändning i bilen för 20 år sen...

/Johannes
User avatar
MartinG
Posts: 218
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:47 pm
Location: Kvicksund

Post by MartinG »

Var det inte en 67:a när den fanns i Sverige?
RS -73 Replica | PCS 2424b
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Troligen den vanliga förvirringen mellan produktions- och modellår. Jag minns den som en 67 S och om jag kan historien rätt så fanns inga S 1966 :-)

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Visst är det -67a, men spana in bakskärmen!

Bilen var på prispallen i concouren såväl som på strippen på PCS årsmöte i Karlstad 1988 om jag inte missminner mig. Vill minnas att tiden på kvartsmilen gjorde den till tredje snabbaste.

Då hette ägaren Sveder.

/AJ
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Tittar man på bilder från tiden så var det många SWB som fick "R" utseende bak. Jag vet inte om man handknackade om profilen eller om man tog en skärmkant från en LWB, någon som vet?

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Breddningen är gjord med skärmkanter från R. De var homologerade och rekommenderade vid bredare fälgar. Kollade i arkivet. 901.325./326.00 är art nr för dessa.

Det var tillåtet att åka tävling med 6:or runt om på den tiden. 7 tummare enbart bak.

6 tummarna runt om var ej var ej godkända för gatan.

För tävling var det ej tillåtet med 5,5 fram och 6 bak. (Givetvis ej heller på gatan)

I samtida skrifter från fabriken avråds bestämt från att använda lättmetallmuttrar tillsammans med alufälg och tävling. Det skall vara stål.

Lättmetallmuttrar är väl mest för fotografering. Stål är det som gäller även idag...

Det skiljer en del på nav och spacers för att få ihop det, bla beroende på årsmodell.

/AJ
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Vår värld är liten. Pratade idag med mannen som fixade till bakskärmen, "handrullade". Tydligen så tävlade inte Axelsson med bilen utan det var hans privata bil. Han som fixade skärmarna var lite osäker på om det var en L eller S men de är ganska säkra på att det var en S. Tävlat har den i alla fall gjort. Axelsson hade den 1 år eller kortare.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
Tomlargo
Posts: 498
Joined: Mon Jan 01, 2007 4:43 pm

Post by Tomlargo »

Här är en bild på Porschen med Lasse Elgen taget under en bantävling 1968, han körde i Turistvagnar grupp 3 max 2000 cc och kom på andra plats i SM.Image
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Handrullat...det var värst!


Sägs att Yngve Johansson blev 2:a i SM -69 med den bilen.

/AJ
User avatar
Tomlargo
Posts: 498
Joined: Mon Jan 01, 2007 4:43 pm

Post by Tomlargo »

Det stämmer att Yngve Johansson blev 2:a i SM 1969, vann gjorde Sten Frohde i en 911T som han hade köpt av Scania i Södertälje som Björn Waldegård hade kört och vann KAK-rallyt 1968 med. Bilen var en 911T, möjligen en ST, den hade 160 hk från fabriken och hade regnummer BB 2277 och chassinummer 11820422. Frodhe hade bilen till 1971.Image
User avatar
Tomlargo
Posts: 498
Joined: Mon Jan 01, 2007 4:43 pm

Post by Tomlargo »

Hade ett foto på Sten Frodhe när han hade vunnit SM.Image

Foto på samma bil med Waldegård/Helmer i KAK-rallyt 1968Image

Waldegård/Helmer körde även med bilen i Monte Carlo 1968. kom på 10 plats.Image
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Image

Image

Image

Image

Saxat från Automobil augusti 1988.

/Johannes
User avatar
Tomlargo
Posts: 498
Joined: Mon Jan 01, 2007 4:43 pm

Post by Tomlargo »

Image

Fotot är från December 1966 utanför Scanias och Wolksvagen i Södertälje. när 3 st 911S hämtas ut, Axelssons 911S chassinr 306614S, Anders Josephson Racing STH chassinr 306830 bilen var röd, och Picko Troberg vet ej chassinr men bilen var ljusgul, tror att Axelssons bil var orginal och blev ombyggd senare tll det utförande den har idag.
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Om man skall vara petig så är det inte ST utförandet. Utan T/R.

911 L byggdes med större förgasare och lite annat 150 hk.

911 T byggdes med S motorn med std 160 hk, fast de modifierades till 175-180 hk med rally kit. Detta utförande kallades T/R. Förmodligen byggdes förhållandevis många bilar upp privat eller av generalagenten med samma prylar som komplement till fabrikens byggen. Dessa borde kunna kallas 911 Leichtbau.

T varianten hade tex oväntade dimensioner på topplocken, allt för att homologeringen skulle bli så bra som möjlig.

/Johannes
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Johannes; tack för bra T/R förklaring. Jag har alltid undrat vad f-n det är för något.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Flat-6
Posts: 2
Joined: Fri Mar 28, 2008 10:43 am

Post by Flat-6 »

Jaha, då vet jag vad som hände med min bil efter det att jag sålde den till Strandell hösten 1986. Jag har undrat i alla dessa år och ibland ångrat mig att jag sålde den. Det var min första Porsche och min 2:a bil totalt. Jag var 20 år och när jag köpte den så var det den billigaste 911 jag kunde hitta. Betalade 60.000 vilket var en himla massa. När jag ägde den så var den röd med turbovinge och BBS fälgar. Hade ingen aning om vad det var för bil men misstänkte att den var lite annorlunda när jag jämförde med andra 911:or. Ljudet med det avgassytemet var sagolikt. Ska se om jag hittar några bilder att skanna. Nåväl, nu åker jag 996 C2 till vardags och det är ju en helt annan bil även om den också är rolig att köra.
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Välkommen till forumet Flat-6!

Det ska bli kul att se lite bilder på bilen och få lite fler historier.

MVH

-ALF
911T Coupe 1970
Signalgelb 114
User avatar
Lasse
Posts: 71
Joined: Thu Sep 28, 2006 8:54 am
Location: Stockholmia

Post by Lasse »

Hej,

Som jag kommer ihåg det var Kreamer först med att skärmbredda. När dessa bilar dök upp i depån första gången kom Porsches stallchef fram och tittade eftertänksamt en stund, vände sig till sin assistent och sa: Såna ska vi ha. Var det 1966?
Första produktionsbilen från Porsche med breddare var 1967 911 R.
Innan breddarna eller bakskärmarna fanns att tillgå över disk hembreddades det friskt. Ett vanligt sätt var att rulla eller handrulla.
Det tillgår så att Du tar ett runt vedträ eller rundstav av önskad diameter, sticker in det mellan däck och skärm och kör bilen så träet rullar med och tvingar ut kanten. Voila! Resultatet blir oftast bra och tekniken används ännu av bilhandlare och däcksfolk.
Svenska racers (på sextiotalet) som ville ha lite mer breddning än vad rullningen gav fick ge sig på att svetsa dit en bit från nån annan bil. Vad använda?? Jo, på åtminstone en bil togs yttersta delen av en VW typ ! skärm. Rätt vinklad och applicerad på Porschen ger det en jättefin form med grym krökt "rygg" ner mot hjulhuskanten.
Studera gamla bilder från tiden, Du ser direkt vilka som är rullade och vilka som är svetsade. De svetsade är av lite olika karaktär, tuffast är de med krökt rygg.

Lasse
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Minns jag fel...ägdes den inte av Anders hammer ett tag?


Figurerar även på cars sold hos

http://www.edmondharris.com/

//Johannes
karl-ove
Posts: 165
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:02 pm

Post by karl-ove »

Johannes wrote:Minns jag fel...ägdes den inte av Anders hammer ett tag?


Figurerar även på cars sold hos

http://www.edmondharris.com/

//Johannes
Stämmer bra det, om jag inte minns fel så bytte Anders till sig den av C Sveder mot en 3,0 turbo. (-76a kanske)

Karl-ove
User avatar
Tomlargo
Posts: 498
Joined: Mon Jan 01, 2007 4:43 pm

Post by Tomlargo »

Sista ägaren i Sverige var Autoretro AB Sankt Eriksgatan 12 Stockholm som blev ägare 1996, innan var det en privatperson i Malmö 1995 och en ägare i Nykvarn 1994, hade haft 15 ägare sammanlagt.
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Tomlargo wrote:Det stämmer att Yngve Johansson blev 2:a i SM 1969, vann gjorde Sten Frohde i en 911T som han hade köpt av Scania i Södertälje som Björn Waldegård hade kört och vann KAK-rallyt 1968 med. Bilen var en 911T, möjligen en ST, den hade 160 hk från fabriken och hade regnummer BB 2277 och chassinummer 11820422. Frodhe hade bilen till 1971.Image
Till historien kan tilläggas att Kent Frohde som belade den hedrande sistaplatsen på listan körde min bil (till salu, i praktiken redan såld men ej levererad...). Bilen, en 2,0 S -69, var säkerligen minst lika potent men han påstod (med statistiskt bevisad säkerhet) att broder Sten var en betydligt bättre chaufför :D
Jonas Thiger
997 turbo -09
Post Reply