standard/option till bilarna-72 och -73

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
knut
Posts: 13
Joined: Tue Oct 18, 2005 10:39 am
Location: skåne

standard/option till bilarna-72 och -73

Post by knut »

Nu under min påbörjade renovering har jag några frågor till er kunninga.
Min första fråga är vad är standardutrustning på en S från -73 (targa)som inte fanns på T eller E. Några saker vet jag men jag skulle vara tacksam om ni kunde hjälpa mig och komplettera.
-S spoiler samt trim runt om
-S instrument med oljemätare, klocka...

Tveksamma saker
Krängningshämmare fram och bak?
ratten-var det läder eller(har ngn en bild?)
-plasttank
-fälgarna (var det 6x15 fuchs eller 'gasburners'?
-avgasrör(60 eller 70mm)

Allmänna frågor
Oljekylningsrör går ju fram i en ögla under spoilern nu ska det inte sitta en kylare fram ngn stans? och i så fall var? (bilder tack)
När kom M-kodsystemet för optioner
jag fick 2 Mkoder som jag gärna skulle vilja ha hjälp med M402(vorderachse mit Dämpferbein Koni, S Sattel und hinterachse mit Schwingungsdämpfer Koni)
den andra M440(Antenn med högtalare v.fram) Vilka ljud anläggningar fanns det 73? har ngn en bild.
Alla dessa frågor kanske man kan svara på om man har en orginalförsäljningsbroschyr. Vet ngn var jag kan fixa en kopia på en sådan?
Tack
knut
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Bästa källorna är verkstadshandböcker, Bret Johnssons bok och de små fakta böckerna som Porsche säljer.

Korta svar:
Jepp, S hade sk S-lister och S-instrument inkl tank. Allt detta kunde dock beställas. S-kit verkar dock inte ha inneburit riktig S-ratt (skinn) på E. Båda mina E's har skin-imitation. I klartext står det dock att det skall vara läderratt i S-kittet.

Kränghämmare både fram och bak. Option på övriga modeller. Mina E's har dock 13 mm hämmare fram utan att detta står som M-option eller nämns någonstans i någon dokumentation tidigare.
Plasttank var stantard på E och S på de flesta marknader, dock inte i Sverige då den inte var godkänd.
När det gäller avgasrör är jag mer osäker. Jag vet att S skall ha 36 mm men jag vet inte när detta blev standard på de övriga. Jag har en 2.4 T motor som ser ut att ha 32 eller 34 mm rör. Ljuddärmpare är vad jag vet samma på alla modeller.

Avseende fälgar står det beskrivet på annat ställe på denna site.

Kyl skall vara en slinga.

Din bil har varit utrustad med Koni. Standard var Boge. Att det står S-sattel skulle jag tolka som Sportinställning. Min S hade M-Sattel, men med Bilstein, och jag gissar att det står för en mer "soft" sättning. Det som kan förvirra är att M och S i vissa sammanhang står för bromsarna. Min S har dock S bromsar och Bilstein framben. 440 betyder bara att den är förberedd för radio.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Post Reply