Targa tak

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
loffe911
Posts: 253
Joined: Sat Aug 13, 2005 9:36 pm
Location: Norra Skåne

Targa tak

Post by loffe911 »

Någon som vet om ett targatak från en -81 passar på en -70:a? Om inte var ligger skillnaden och vilka årsmodeller passar till vilka bilar?

Mvh
Loffe
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Hej Loffe!

Detta är en "can of worms" dvs. mycket svârt att reda ut, jag har haft ett elände att bara försöka lista ut vilka olika lister det finns. Efter att inte ha godtagit standardsvaret: Det passar! Och det finns bara ett artikel-nummer!

Sâ har jag kommit fram till följande (rätta mig om jag har fel):

Alla tak och lister har samma porsche artikelnummer 67-93. Men 67-69 har ett A pâ slutet, 70-85 har ett B och 86-93 ett C, det borde ju betyda att det finns nâgon skillnad mellan de olika taken men det verkar inte vara riktigt klart vad.... :roll:

Titta under tekninska forumet och "ännu en konstig frâga" via länken kan du se att de även bytte "targa-bâgs-listen" vid ett annat tillfälle än "taken"!

Hur som helst "borde" ett -81 tak passa en -70 bâda skall vara B-tak (70-85). Nu förutsatt att ingen har bytt till andra lister eller att du redan har ett annat tak än -70... man vet ju tyvärr aldrig!
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Lite kuriosa är att ett orginal och nytt targa tak till en -71, kostade 8097 euros+ frakt hos mittelmotor i vâras när jag frâgade!
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Ännu ett skäl att hålla sig till coupeer......

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Ja, ja, Pär, tjôta gâr ju :D ! Men när det är 28 grader i skuggan och man är pà väg till stranden med en lânghârig tjej, dâ är det targa som gäller 8) ! För att âka och handla mat kan det duga med en coupé :wink:
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
Post Reply