Porsche 356 och early 911

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
erik911
Posts: 19
Joined: Sat Apr 05, 2008 5:30 am
Location: Stockholm

Porsche 356 och early 911

Post by erik911 »

:D :D Porsche 356 Klubb Sverige är den älsta modell specifika Porsche klubben i världen och startade 1974. Klubben är sanktionerad av Porsche. Till nyligen har man helst sett att medlemmarna ägt en 356, men nu planerar man att välkomna även "nyare" luftkylda Porschar med en 30-årsgräns. Eftersom flera Porscheägare är medlemmar i bägge föreningar har Early911 haft ett litet inofficiellt samarbete med 356 klubben (med utflykter och annat). Alla detaljer är inte helt klara, men ni early911 ägare som vill gå med i 356 klubben kommer bland annat att få tillgång till den fantastiskt förmånliga MHRF försäkringen samt 356klubbens omskrivna klubbtidning. (Försäkringen alena betalar ofta för hela medlemskapet) Om intresset finns och tillräckligt många anmäler sig kan det bli så att early911 får en egen sektion i tidningen där vi kan publicera tekniska tips, renoveringsbilder, historia mm.
Själv har jag bott och varit på de flesta stora Porsche möten i Kalifornien de senaste 15-20 åren och där är det ju väldigt vanligt att 356 och tidiga 911ägare står sida vid sida. Här i Sverige behöver vi samarbete i klubbform för att nå kritisk massa. Early911 är ett perfekt forum för oss ägare och jag tror 356 klubben kan komplettera detta med det vi saknar, dvs sponsring från Porsche Sverige, medlemskap i Motorhistoriska Riksförbundet samt planering och hållanden av stormöten. Svenska 356 klubben anordnade tex Internationella 356-mötet 2002, ett jättearrangemang med flera hundra gäster från hela världen!

Tag gärna kontakt med mig via länken för mer info.

Göran Modin
MHRF besiktningsman för tidiga Porsche modeller

356B Carrera 2000 1963
911 Coupe 1965
911S Coupe 1970
911T Coupe 1971
911T Coupe 1973
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Hej, det låter ju som en perfekt försäkrings lösning! Trevligt! Äntligen! Om jag förstår det rätt är MHRF försäkringen sjukt fördelaktig.

Vet du om man med en ev MHRF 356-försäkring är försäkrad även om man åker på pcs banmöten (givetvis med bilen "standard utförande", alltså inte race fixad)?

mvh
/jonas

PS Jag har aldig hört någon early 911 ägare som inte vill ha en 356:a (också), men jag har sett ett antal svära vid Butzis grav att dom aldrig sätter sig i en Porsche gjort efter 73. Så jag tror som du - early 911 och 356 ägare har en hel del gemensamt. Även om den genomsnittliga 356 ägaren verkar något äldre, om man säger så. :wink:
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Nilsson
Posts: 210
Joined: Sun Jun 25, 2006 8:35 am

Post by Nilsson »

Hej Göran.
Iden är nog strålande att 911 ägare får den äran att gå med i 356 klubben. Men på sikt måste nog klubben byta namn till något i stil med Porsche Klassik klubb eller något liknande.. Det roligaste var nog att du glömde nämna den viktigaste medlemmen i en 356/911 klubb...912 ägaren..Och om jag inte är ute och cyklar så tillverkade väl Porsche i början på 70-talet en modell som inte var så där bullig och ful utan en mer fyrkantig skönhet med motorn modernt placerad. OT,,släpa inte hem massa nya bilar från Kalifornien nu igen..
erik911
Posts: 19
Joined: Sat Apr 05, 2008 5:30 am
Location: Stockholm

356klubben

Post by erik911 »

:twisted: Nicke, man kanske inte ska reta den som ska försäkringsbesikta din bil. :twisted:

Jo jag antar att du menar den takshoppade VW bussen med typ4 snurra. Dom ägarna är ju också välkomna. Vi 356 ägare är ju vanligtvis ganska nedlåtande över 914, ända tills vi tvingas möta dom på bana! Inget roligt möte, speciellt inte om den är utrustad med en 911 motor... :(
erik911
Posts: 19
Joined: Sat Apr 05, 2008 5:30 am
Location: Stockholm

356klubben

Post by erik911 »

Jag ska ta upp med MHRF vad som exakt gäller. Huvudregeln är att ingen försäkring gäller vid tävlingskörning, men bankörning behöver kanske inte alltid klassas som det.
Göran
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Re: 356klubben

Post by Jonas Y »

erik911 wrote:... ingen försäkring gäller vid tävlingskörning, men bankörning behöver kanske inte alltid klassas som det.
Jag är ganska säker på att pcs menar att det absolut aldrig är frågan om någon tävlingskörning, utan lära känna bilen körning. Tidtagning mm är stenförbjudet, så en del bolag är okej med banmöten - hoppas det gäller MHRF, det skulle vara kannon!
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Post by blomman »

Till nyligen har man helst sett att medlemmarna ägt en 356, men nu planerar man att välkomna även "nyare" luftkylda Porschar med en 30-årsgräns.

Det skulle alltså innebära att min tidiga sc skulle platsa...

jonas
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Väldigt trevligt att låta oss bli medlemmar i 356-klubben. Är den klubben en del av PCS, eller en fristående klubb?

30-års gräns betyder ju att många g-modell 911 är välkommna också, känner personligen att early911 kanske inte alltid passar in i de aktiviteter som PCS anordnar (eftersom jag inte har bur i min targa) och därför är jag en fd medlem.

Forumet early911 välkommnar ju alla tidiga porschar. Tipsa gärna resten av 356-klubben att de gärna få komma hit och skriva lite..... speciellt professor 356, han verkar ju kunna en del :shock:
http://www.porsche356klubb.se/professor356.htm
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Re: 356klubben

Post by HenrikL »

Jonas Y wrote:Jag är ganska säker på att pcs menar att det absolut aldrig är frågan om någon tävlingskörning, utan lära känna bilen körning. Tidtagning mm är stenförbjudet, så en del bolag är okej med banmöten - hoppas det gäller MHRF, det skulle vara kannon!
Jag har MHRF-försäkring på min andra hobbybil och min erfarenhet är att MHRF har en negativ inställning till typ allt annat än 100% original bilar som körs i parad på soliga söndagar. Jag har svårt att tänka mig att de skulle tillåta bankörning.
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Eric wrote:Väldigt trevligt att låta oss bli medlemmar i 356-klubben. Är den klubben en del av PCS, eller en fristående klubb?
http://www.porsche356klubb.se/professor356.htm
356-klubben är en helt fristående klubb som bildades 1974. PCS startades 1976 om jag inte missminner mig. De två klubbarna har fundamentalt olika inriktning.

Däremot så har 356-åkarna och medlemmarna i detta forum väldigt mycket gemensamt.
T ex vill vi veta exakt vad som är original och tidstypiskt - framför allt när vi vill göra medvetna avsteg från detta.
Vi sitter gärna och dreglar över bilder från "tiden". Och vi håller kanske inte riktigt med i den legendariske Porsche-säljaren Per-Anders Ygbergs svar på frågan om vilken som är den bästa Porschen "Nästa Porsche kommer att vara den bästa".

Det var bättre förr, ju förr dess bättre!
:D
erik911
Posts: 19
Joined: Sat Apr 05, 2008 5:30 am
Location: Stockholm

356 klubben

Post by erik911 »

... nu planerar man att välkomna även "nyare" luftkylda Porschar med en 30-årsgräns. [/i]

Det skulle alltså innebära att min tidiga sc skulle platsa...

jonas[/quote]

Jag tror att din SC absolut platsar! 356 klubben startades av Porscheentusiaster, de flesta med mer entusiasm än pengar. Klubben blev därför, precis som early911, ett forum för utbyte av renoveringsinformation och trimningsideer. På 70 och början av 80talet kallades ändå 356an nedlåtande för Snikporschen. Vi 356ägare kände oss därför lite utanför när vi träffade de glamorösa folket i PCS under börsyrans glada dagar. Under 80talet fick early911 tyvärr samma låga status och bilarna förseddes med Honkongkit för att se nyare ut. Idag har både 356an och early911 nått ikonstatus, medan flera något nyare modeller släpar efter. Men det viktiga är att ägarna är sanna entusiaster. För vi vet ju att bilarna är sprungna ur samma fantastiska tradition som de vackra och kompromisslösa 356 och early911. :D :D
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Post by blomman »

det låter härligt!

jonas
PMartinR
Posts: 102
Joined: Wed Sep 05, 2007 9:55 pm
Location: Klippan-Sweden

MHRF

Post by PMartinR »

Min erfarenhet av att ha bilar MHRF försäkrade, är att det fungerar alldeles utmärkt även om bilen inte är i helt original skick, Men det måste vara tidstypiska tillbehör, har haft bilar försäkrade där sen -84-85 även regelrätta tävlingsbilar i dom historiska klasserna, då gäller givetvis inte försäkringen under själva racet, men i övrigt, Om bilen inte är helt org,min E-Type har race look, så är premien lite högre, kan tänka att detta även kommer gälla min -74a IROC lookalike.Betalar ca 1500/år. Vad gäller premien på en org bil, så betalar jag 735sek/år för min 930-86a, och då är den försäkrad upp till 8 basbelopp, (ett basbelopp=41000sek) Detta är en mycket förmånligförsäkring och kräver av ägarn att man har bilen i garage, samt givetvis har en bruksbil, Att 356 klubben vill ta Early911 under sina vingar tycker jag låter som ett utmärkt förslag.

Martin R
PMartinR
Posts: 102
Joined: Wed Sep 05, 2007 9:55 pm
Location: Klippan-Sweden

Post by PMartinR »

Tänkte bara förtydliga att gränsen för att ha en MHRF försäkring är 20år, (på bilen) Och har man ett fordon som är 20år, Får man även ha fordon upp till 1997 förmånligare, T ex en -97a Boxter för runt 1500/året, inte helt fel va?

Martin R
erik911
Posts: 19
Joined: Sat Apr 05, 2008 5:30 am
Location: Stockholm

Re: 356klubben

Post by erik911 »

HenrikL wrote:
Jonas Y wrote:Jag är ganska säker på att pcs menar att det absolut aldrig är frågan om någon tävlingskörning, utan lära känna bilen körning. Tidtagning mm är stenförbjudet, så en del bolag är okej med banmöten - hoppas det gäller MHRF, det skulle vara kannon!
Jag har MHRF-försäkring på min andra hobbybil och min erfarenhet är att MHRF har en negativ inställning till typ allt annat än 100% original bilar som körs i parad på soliga söndagar. Jag har svårt att tänka mig att de skulle tillåta bankörning.
Jag talade med Helen Elmgren, som är ansvarig på MHRF, angående försäkringen och bankörning. Hon läste direkt ur vilkoren, (som i princip är de samma för alla försäkringsbolag) Försäkringen täcker inte skador som uppstått vid tävlingskörning eller träning inför tävling. Täcker heller inte skador som uppkommit på bana avsedd för tävling, inom tävlingsområde eller annat område avsett för tävling eller område avlyst för träning eller tävling. Ganska heltäckande tyvärr. En banträff som kallas något annat än just tävling eller träning faller ändå inom ajjabaja kategorin efter som man kör på bana avsedd för tävling eller träning. Till och med en enkel slalombana på en parkeringsplats kan falla under detta. Så MHRF har inga egna regler utan det är försäkringsbranchens regler som gäller i allmänhet, och Folksams regler i synnerhet.
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Hej,

Det har ju varit lite diskussioner om 911:or ska få komma med i 356-klubben och det känns jättekul att det nu gått igenom.

Angående försäkring i MHRF så förstår jag det som att man _måste_ ha en bruksbil för att få försäkra sin 911, stämmer det? Jag har bara en bil, min -70 och därmed är jag nog ute ur räkningen för MHRF-försäkring även om bilen bara rullar ett par 100 mil per år. Någon som har några tankar kring detta?

-ALF
911T Coupe 1970
Signalgelb 114
erik911
Posts: 19
Joined: Sat Apr 05, 2008 5:30 am
Location: Stockholm

MHRF försäkring

Post by erik911 »

alf3001 wrote:Hej,

Det har ju varit lite diskussioner om 911:or ska få komma med i 356-klubben och det känns jättekul att det nu gått igenom.

Angående försäkring i MHRF så förstår jag det som att man _måste_ ha en bruksbil för att få försäkra sin 911, stämmer det? Jag har bara en bil, min -70 och därmed är jag nog ute ur räkningen för MHRF-försäkring även om bilen bara rullar ett par 100 mil per år. Någon som har några tankar kring detta?

-ALF
Det stämmer att MHRF kräver att man har en bruksbil. Jag känner till några få fall där personer fått dispens från detta krav, men det är ovanligt. Det har helt enkelt uppstått skador på samlarbilar på platser och under omständigheter som visar klart att bilen använts i brukssyfte. Exempelvis har Mercedesbilar från 60talet, som sägs vara rena samlarobjekt, fått parkeringsskador under julrusningen på Coop stormarknad! Därför kräver MHRF numera att alla försäkringstagare visar att man tillgång till en bruksbil och inte använder Porschen i brukssyfte. Så innan du visar upp din early911 för mig eller någon annan försäkringsman bör du ta bort TAXI skylten från taket!
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Hej igen,

Tack för svar. Tyvärr har jag inten bruksbil och har inte några planer på skaffa någon eftersom jag bor mitt i stan. Det är tyvärr antingen porsche eller volvo v70, ekonomin tillåter inte båda.

Jag får väl fortsätta harva med Trygg Hansa även om jag tycker att dom är mindre sympatiska...

-ALF
911T Coupe 1970
Signalgelb 114
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

Tycker diskussionen har varit lite väl seriös nu så därför föreslår jag dig Alf...
Jag har hört talats om dom som har massor av bilar skrivna på sig, och det har oftast varit garanterade bruksbilar typ Volvo 240 och liknande. Ett krav är visst att de inte får vara för dyra (tror gränsen går vid 10000:- som kronofogden inte får mäta ut) Sedan kan dessa bilar användas vid felparkering, trängselskatt m.m. Men nu har vi ju hittat ytterligare en anledning att låta folk skriva sina skrotbilar på sig. :wink:

Kunde inte låta bli.... :twisted:


Christer
PMartinR
Posts: 102
Joined: Wed Sep 05, 2007 9:55 pm
Location: Klippan-Sweden

Post by PMartinR »

Att skriva mer eller mindre "skrotbilar" på sig bara för att kunna ha en MHRF försäkring är att missbruka denna, Kravet att ha en bruksbil är inte orimligt i mitt tycke,även om gammelbilen inte används så mycket, MHRF har jobbat fram denna försäkring och den är så otroligt förmånlig, ex en tidig org 911 för ca 525sek/år. Att sen använda dom vid julrusning och på typ COOP parkering är inte speciellt smart, dom jag känner till som behövt utnyttja försäkringen, har fått en mycket bra service och inget strul med om bilen är värd si eller så mycket, har själv haft sk, klassiker försäkring via LF ,och det var hur bra som helst tills skadan hände, då var det helt plötsligt problem.

Martin R
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Jag tror i och för sig inte Christer var så allvarlig... Men jag har också bott mitt i stan och verkligen inte haft behov av bruksbil utan enbart haft entusiasbilar. Och (nästan) endast använt dem som det. men det kanske inte är jättevanligt :roll:

Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

PMartinR wrote:...ex en tidig org 911 för ca 525sek/år...
:shock:
Wow, nu snackar vi bra pris på en försäkring. Faktum är att det är 14.300 kr billigar per år en ett av dom lite dyrare kostnadsförslag jag fått när jag kollade upp några bolag för ett tag sedan. :)
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
PMartinR
Posts: 102
Joined: Wed Sep 05, 2007 9:55 pm
Location: Klippan-Sweden

Post by PMartinR »

Misstänkte och hoppades att det inte var så allvarligt!!! I min värld är det ovanligt att inte ha bruksbilar, men eftersom min fru är importerad från Stockholm till Skåne så har jag hört om problemen förr med att fixa garage med mera. MHRF kräver att bilen står i garage när den är på "hemmaplan" och tror dom har nån regel om max 10-12 bilar i samma garage, Om man nu tar gammelbilen på tex semester resa till Nurburring, så behöver den givetvis inte förvaras i garage, tror det står i deras bestämmelser att den ska parkeras så säkert som möjligt! Ganska vitt begrepp kan man tycka, Tror jag läst om någon som blev av med en Carerra 2,7a som stått parkad i stan vid sitt eget hem, tror att det skulle kunna ställa till lite problem även hos MHRF.

Martin R
User avatar
t80196
Posts: 46
Joined: Tue Jan 16, 2007 3:43 pm
Location: Stockholm

Post by t80196 »

Här finns alla villkor för MHRF försäkringen: http://www.mhrf.se/index.php?show=forsa ... =u2&back=1

Tilläggas kan att den är avskild från det övriga systemet, dvs skadeutfallet på gammelbilarna sätter premierna. Det gör att premierna har höjts i en mycket måttligare takt än "vanliga" försäkringar. Dessutom administreras och skaderegleras den av MHRF, vars personal inte gör något annat än jobbar med gammelbilar = sällan problem vid skador.

Har man ingen bruksbil är ju Porschen bruksbil dvs används för transporter till och från t.ex jobbet, skolan, dagis, Ikea, ICA Maxi osv. Då kan den naturligtvis heller inte kallas för hobbybil och kan inte kvalificera sig för försäkringen. Så kravet på bruksbil är högst rimligt.
Mats

fd 911 Targa -77
Renault 4L -72
NSU Ro 80 -77
BMW 320 Cab -89
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

Nej det var så klart inte något seriöst förslag att någon skulle göra sådant för att få försäkra sin bil. Det är väl ganska känt med fenomenet med målvakter (som redan är kunder hos kronofogden) som låter folk skriva sina skrotbilar på sig, varpå bilarna sedan drar på sig miljonpengar i P-böter och trängselskatt som sedan inte kan utmätas. Kunde som sagt inte låta bli att dra den oseriösa paralellen bara.

:)
Post Reply