PCS Banmöte med Klassic klass!

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply

Min inställning till ett banmöte med en s.k Klassic klass (se nedan för info)

Jag är med i PCS och skulle vara intresserad av en Klassic klass
10
77%
Jag är med i PCS och skulle INTE vara intresserad en Klassic klass
1
8%
Jag är INTE med i PCS, men skulle bli det om det fanns en Klassic klass på banmötena
2
15%
 
Total votes: 13

Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

PCS Banmöte med Klassic klass!

Post by Jonas Y »

Image
Jag funderar på att vara lite ambitiös och lämna in ett förslag till PCS om att dom vid ett banmöte nästa år på prov lägger till en Klassic klass (alla Porschar upp till, och inklusive 1973).

Bakgrunden skulle vara att få fler av dessa bilar ut på banan under sansade former. (Absolut ingenting hindrar ju att man idag kör sin klassiska porsche på dom fin-fina banmötena, men min "magkänsla" är att en del drar sig lite för att ge sig ut med sina skötebarn för att agera rundningsmärken åt GT3:or och trimmade 964:or). Så varför inte testa och se om det blev en full Klassic-grupp på ett banmöte? Att det skulle bli en väldigt estetiskt tilltalande tillställning som förmodligen skulle kunna leda till lite publicitet är ju också trevlig för PCS.

Så inför ett ev inskick av förslag kring detta gör jag här en liten ovetenskaplig undersökning, samt givetvis tar emot ev bu-rop, heja-rop, tips och kommentarer.

PS Någon som känner någon i PCS hierarkin som kan hjälpa till att peka mej i rätt riktning ang vem man bör uppvakta med en sån här grej?
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
hög komp
Posts: 143
Joined: Fri Aug 12, 2005 10:27 pm
Location: Falköping

Post by hög komp »

Kolla med Peter Calås PCS

Benny 911S -71
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Det vore helt grymt med en pre 73-klass. Dessutom skulle depå-snacket bli betydligt mer givande om det inte bara handlar om huruvida man ska koppla ur antispinn eller inte. (På Gelleråsen fick jag frågan av en "996 Turbo-slipsgubbe" om jag min bil hade servostyrning :shock: )

Bra initiativ Jonas!

Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
User avatar
MartinG
Posts: 218
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:47 pm
Location: Kvicksund

Post by MartinG »

PCS har provat detta vid två banmöten men det blir för få bilar i den gruppen. Eftersom det alltid är kö till banmöten idag vill dem inte neka folk med nyare bilar att delta för att istället ha en Classic-grupp med kanske 5 bilar.

Jag tycker man skulle ha en grupp för bilar med mindre effekt tex. under 200hk nånstans. Då skulle alla gamla 911, 924 och 944 utan turbo hamna i den gruppen och man skulle få ihop en hel grupp där det inte går riktigt lika fort.

..men visst vore det snyggt med en pre 73 grupp!
RS -73 Replica | PCS 2424b
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Satans-helvete, där rök det upplägget. :(

Men jag håller med dej om att effekt uppdelning skulle vara smart ... men vänta ... då måste ju vi åka om kring med alla dom där 924:orna :shock: aj-aj-aj, ur aska i elden.

Har 356 klubben banmöten man kan muta sig med på, det skulle vara både snyggt och praktiskt. Någon som vet?
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Appropå det där med rundningsmärken, eftersom jag har haft som yrke att läsa biltidningar, köra allt som kommit i min väg, flänga runt på bilsalongerna ute i värden och hämta presskit så sitter ränderna i ett tag till.

Svenska auto motor sport nr 15 2003 gjorde en jämförelse mellan dackewalls privata 911 rally med låg utväxling och en ny GT3. Nästan jämt till 150 km/h. Lite trimmnng till så är saken klar...

/AJ
User avatar
Fredrik G
Posts: 93
Joined: Wed Nov 16, 2005 12:08 am
Location: Torshälla

Post by Fredrik G »

Jag har åkt banmöte sedan slutet på 80 -talet men bara deltagit som åskådare och mekaniker de senaste åren. Det finns två anledningar till att jag slutat åka, den ena är det tilltagande STCC/race -betendet med bristande hänsyn till varandra och det andra är den stora skillnaden mellan min gamla bil och de nya potentare bilarna. Att hela tiden bara hålla koll i backspegeln och hålla åt sidan gör ju inte körningen särskilt rolig. Jag inser att vi inte kan samla en full grupp med bara upp tom -73:or. Därför kan väl en diffus effektgräns på c:a 200 - 220 hkr vara en bra kompromiss för att skilja på bilar med under 150hkr från de med 400hkr. Jag har diskuterat detta med Peter Calås vid flera tillfällen men han hänvisar till att vi då hindrar nyar bilar att deltaga eftersom vi inte fyller en hel grupp. Det provades för några år sedan med äldre herrar i äldre bilar men det var nog bara jag som anmälde mig så jag fick köra med dom andra som vanligt.
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Fredrik G, kul att höra att du försökt driva en sån här grej, men tråkigt att höra att det gick i putten.

Kan problemets rot vara att det fins för många som gillar banmöten? Jag tänker så här; den klass som heter OR (orutinerade) borde vara en klass med "Classic" potential - en klass för långsammare förare, och bilar. Men som jag och Tommy fick erfara på Gälleråsen innehöll klassen ett antal deltagare med tex GT3:or utrustade med racing däck och burar. Någon av förarna var till och med iklädd flamsäker overall med komplet skyds utrustning (nej, han var inte instruktör). Man kan gissa att dessa, iallafall till utrustningen inte så orutinerade förare hellre skulle åkt i en annan klass - om det funits plats där. Eller?

"OR" gruppen kanske i praktiken blir "OR - och dom som inte fick plats i annan överfull grupp". Jag bara gissar här, och har inga belägg för det.

Fredrik, dom försök med Klassik klass som du nämner, vet du om dom "annonserades" ut ordentligt. Det känns som att målgruppen för den klassen kanske inte kastar sig över banmötesprogramet för att lus-läsa det finstilta ang olika klasser. Man skulle behöva göra en sån där sattsning lite tydlig så det blev "sammlign vid pumpen" så att säga.

:!: Jag vill bara passa på att säga att den yterst lilla erfarenhet av PCS banmöten jag har är MYCKET positiv, så ingen missförstår mej. Tack.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Nâgra erfarenheter frân oss i antic car-club är att bara alla bilar är ungefär lika gammla sâ brukar det inte vara nâgra problem med hänsynen eller farten mellan förarna, det blir mer problem med ârsmodeller än hästkrafter, vet inte riktigt varför.....

Har vi mer competitiva (dock alltid utan tidtagning) ban-möten sâ har vi upp till 2liters klass över 2 liter (och en härlig blandning av bilar). Det funkar alltid mycket bra! Det brukar bli ungefär en 150 hk (+-70hk :? )gräns, kanske inte funkar om man vill blanda T, E och S, bara ett exempel!

Fundera pâ vilken annan klubb/gäng som har samma inställning och kanske problem med fâ deltagare resp. stor skilland i motorstyrka. De kanske redan har banmöten med fâ deltagare....

Var nu inte märkes-rasister :wink: Det ÄR lika roligt att köra kapp med en alfa gtv 2000, lotus elan eller en renault alpine som nâgot annat, BMW klubben? Det finns säkert nâgra 2002 ägare som är trötta pà att vara rundningsmärken ât M3´or!

Vi kör alltid 15-20 minuters "heat", lagom sâ bilarna inte tar för mycket stryk och man klämmer lätt in 4 grupper X 2 "heat" pâ 4 timmar+lite friâkning.
Sâ behöver man bara hyra bana halvdag!
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Bra idé. Känns som ialla fall jag har mer gemensamt med Alfa Bertone killarna, än med GT3-snubbarna. Alfa klubben är för övrigt ganska aktiva.

Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Det låter som en bra idé. Har kompisar i USA som varje år arrangerar rally för årsklasserna, från sent 60-tal till sent 70-tal. Ser hur grymt ut som helst med Porschar, Alfor och ett o annat franskt åk.

Image

-ALF
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Grym AMI 6, Alf!
"a car is not only a sum of all it's parts. It owns a spirit, and it's design is the result of the era in which it was made."

André Citroën, 1927. Kunde lika gärna varit Ferdinand som sa det.....

Om nân orkar/har tid tror jag att en inbjudan till "alla" klubbar och lite marknadsföring skulle kunna skapa ett riktigt roligt pre -73 banmötes gäng! (inte för mycket engelska bilar bara, det brukar bli sà mycket olja pâ banan... :lol: )

"Vi" brukar gâ med rätt duktig vinst pâ de flesta möten, om funktionärer inte ingâr i banhyra sâ brukar de som ställer upp fâ köra gratis pâ nästa träff! Det är klart, vi har heller aldrig ställt in en bankörning pga. hagel eller snöstorm......

Ni kommer säkert pâ nâtt bra, det verkar bli svinkul, jag är grymt avis synd att det är sà lângt att âka!
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

:oops: nu ser jag att det är en ami 8, flât!
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Håller med dig Martin. Kul med många gamla bilar och försöka köra så fort man bara kan även om man inte har 400 hästar och traction control.

Lite bilder från California Melee där de kör allt möjligt. Ska försöka hänga på nästa år i polarens Alfa Guilietta Sprint. Rostig hink, men kul lopp verkar det som:

Lite bilder:
http://web.thecreeper.net/pics/calmelee05/sat/
http://web.thecreeper.net/pics/calmelee05/sun/
http://web.thecreeper.net/pics/calmelee05/mon/

Kanske inte vad vi snackar här, men det är ju alltid festligt att gaffla bilar med folk...

Vilka andra skulle man dra med? Saabklubben? Mercaklubben? Alfaklubben?

-ALF
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Eftersom utvecklingen går så blixtsnabbt med de nya GT3 orna (om man nu kan använda det utrycket och dra alla nya över en kam) så kommer det säkerligen att utveckla sig så att "klassiker" bilarna kommer att öka.

Vid en lättvindig betraktelse på enbart hästkrafter så kommer många med bilar som är betydligt nyare att vara i samma bakvatten effekt och prestandamässigt. För de allra flesta (inte nödvändigtvis ägarna...) tror jag inte att årsmodellen på bilar med luftkylning och fjäderstavar kommer att ha någon avgörande betydelse i dessa sammanhang. Att det sedan finns andra aspekter som gör att vissa årmodeller är på en annan planet är något helt annat.

/AJ
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Det där med ârsmodeller var menat som en uppmuntran att söka lite mer udda banmötesdeltagare (inte att jämföra porschemodeller :wink: , i den jämförelsen hâller jag helt med Johannes)

Dodge charger -68 400 hk
911 T -68 110 hk
Cooper SS -66 80-90 hk

De här bilarna är i praktiken helt jämna, dock med ett litet övertag för 911án, runt en bana (cheste i Valencia). Sedan tillkommer andra problem som att dodge föraren inte sâg mig 80% av tiden.....

saxat frân Alfaklubbenssida:

Banmöte Gotland Ring Helgen 24 - 25 September

Det finns gott om platser till detta banmöte och alla bilmärken är välkommna till en av de mest underhållande banorna i Sverige. Vi bor billigt på vandrarhem och festar lite lördagkvällen.

Det lâter väl som en dröm? (Bara ett âr kvar....till nästa :cry: )
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
Post Reply