Pär Cederholm

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
User avatar
Martin M.
Posts: 389
Joined: Thu Apr 19, 2007 8:27 am
Location: Linköping

Post by Martin M. »

Peter Thelin och jag håller på med en minnesartikel om Pär som kommer att publiceras i tidningen Porsche Ägaren.

Jag har även varit i kontakt med Pärs bror Thomas som tackar för allt stöd på sidan. Han kommer att återkomma om detaljerna inför begravningen om någon önskar deltaga eller skicka blomma etc.
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

Hej
Fick höra om Parced i fredags av Christoffer E, otroligt tråkigt, och vi tyckte båda att vi på forumet skulle gå ihop och skicka blommor till begravningen. Om vi bara bestämmer hur, tror jag säkert att många skulle vilja bidra med 20-30 kr.

/C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Hann aldrig träffa Pär men läste alltid lika uppspelt hans många, långa oerhört kunniga inlägg på forumet! Helt fantastiskt att han fick chansen att njuta av byggets resultat!


R.I.P.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
admin
Site Admin
Posts: 11
Joined: Thu Aug 11, 2005 8:44 pm

Post by admin »

Som Admin för forumet är det bäst att jag tar tag i insamlingen för vår "master poster" Pär!

Så ni som vill bidra med en slant kan föra över det till konto (clearing) 81059 (konto) 745599332. SWEDBANK Skriv avsändare + att ni skickar ett pm eller skriver här att ni fört över.

För pengarna ordnar jag blommogram (alt bidrag till cancerfonden) till kyrkan.

Mvh
Eric
Last edited by admin on Mon Oct 11, 2010 9:22 pm, edited 1 time in total.
Mvh
Admin
Dennis
Posts: 381
Joined: Fri Sep 09, 2005 11:33 pm

Post by Dennis »

admin wrote:Som Admin för forumet är det bäst att jag tar tag i insamlingen för vår "master poster" Pär!

Så ni som vill bidra med en slant (20-30kr) kan föra över det till konto (clearing) 81059 (konto) 745599332. Skriv avsändare + att ni skickar ett pm eller skriver här att ni fört över.

För pengarna ordnar jag blommogram till kyrkan.

Mvh
Eric
Hej Eric,
Vilken bank är det. Måste fylla i det för att kunna föra över.

Tack!

Mvh Dennis
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Swedbank!
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
hög komp
Posts: 143
Joined: Fri Aug 12, 2005 10:27 pm
Location: Falköping

Post by hög komp »

Tack för att du håller ihopet Eric. Jag har för över.

Vila i frid, Pär.

Från en f,d Early 911

Mvh Benny
User avatar
Martin M.
Posts: 389
Joined: Thu Apr 19, 2007 8:27 am
Location: Linköping

Post by Martin M. »

admin wrote:Som Admin för forumet är det bäst att jag tar tag i insamlingen för vår "master poster" Pär!

Så ni som vill bidra med en slant (20-30kr) kan föra över det till konto (clearing) 81059 (konto) 745599332. Skriv avsändare + att ni skickar ett pm eller skriver här att ni fört över.

För pengarna ordnar jag blommogram till kyrkan.

Mvh
Eric

Snyggt jobbat Eric!
Som jag tidigare har skrivet har jag varit i kontakt med Pärs bror och kommer att meddela information om begravningen. De anhöriga kanske hellre vill att vi skänker pengar till Cancerfonden etc.
Jag återkommer när jag fått besked från Thomas.
User avatar
931Melander
Posts: 187
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:03 pm
Location: Piteå

deltagande

Post by 931Melander »

Tragiskt framför allt för Pärs fru och dotter att hans liv tog slut alldeles för fort.
Jag fick förmånen att träffa Pär när jag levererade 912/911S -68an till honom för ett år sedan.
Det leende han hade när vi startade upp bilen, och frun kom ut och fotade glömmer jag aldrig.
Image

Vila i frid!

Fredrik Melander
Fredrik Melander
PCS 8349
User avatar
admin
Site Admin
Posts: 11
Joined: Thu Aug 11, 2005 8:44 pm

Post by admin »

Hej
Det är härligt att se att så många skänker en slant till Pärs minne!

Många önskar att pengarna går till Cancerfonden och det tror även jag är bäst men också en kort till begravningen med hälsning från oss på forumet.
Vad tror ni om det?

Vi fortsätter insamlingen tills datum för begravningen är satt!

Mvh
Eric
Mvh
Admin
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Låter bra,
Tycker även att insamlingen kan fortgå i Parceds minne.
Vi kanske skall införa en "årsavgift" i forumet.
Han berikade mitt Porsche intresse, så jag kommer aldrig glömma honom.

På jobbet har vi startat en för oss ny trend, ex.v. jag fick ett takräcke av en jobbarkompis som inte ville ha betalt och då blir det 200 till cancerfonden. Eller om någon bjuder på fikabröd då är det en tia per man.
Bosse
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

En årsavgift (frivillig?) tycker jag absolut låter som en god idé! Jag ska föra över lite mer pengar redan nu.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
Martin M.
Posts: 389
Joined: Thu Apr 19, 2007 8:27 am
Location: Linköping

Post by Martin M. »

admin wrote:Hej
Det är härligt att se att så många skänker en slant till Pärs minne!

Många önskar att pengarna går till Cancerfonden och det tror även jag är bäst men också en kort till begravningen med hälsning från oss på forumet.
Vad tror ni om det?

Vi fortsätter insamlingen tills datum för begravningen är satt!

Mvh
Eric


Hej alla,

Jag har idag pratat med Pärs bror Thomas som meddelar att begravningen sker den fredag 12 november 11:00 i Värmdö kyrka. Det är Fonus i Nacka som har hand om begravningen.

Pärs familj ser gärna att vår insamling sker till Cancerfonden.

Välkomna med ditt bidrag enligt Eric's instruktioner ovan.

Martin & Peter
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Status på insamlingen är 2080kr

:)

Mvh
Eric
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
erik911
Posts: 19
Joined: Sat Apr 05, 2008 5:30 am
Location: Stockholm

Pärs bortgång

Post by erik911 »

En natt i förra vecka hörde jag en ylande boxer sexa blåsa genom Strömma på Värmdö. Den kom med mycket hög fart förbi fartkamerorna från Värmdöviks hållet, vrålande sin sång över den flacka Kroksjön innan föraren fick växla ned för kurvan vid den långa vita muren. Sedan hörde jag nytt gaspådrag förbi Carolas gamla hus och ned för backen mot båtklubben. Det gick frutansvärt fort. Ett snabbt blipp på gasen innan chikanen över kanalbron och sedan en vrål när föraren tydligen helt orädd fullgas växlade sig upp för backen på andra sidan. På ljud, varvtal och attityd var det helt klart att både maskin och chaufför var "all business and taking no prisoners". Jag log för mig själv eftersom jag för en sekund trodde att det kanske var Pär som var ute och luftade RSn. Men det kan ju inte ha varit Pär eftersom han redan hade blivit hemkallad till Ferdinands sida. Men om det ändå var du Pär som luftade din dröm från andra sidan, tuta nästa gång du kör förbi. Jag lyssna i natten.
gegge
Posts: 11
Joined: Wed Dec 09, 2009 3:34 pm

Post by gegge »

Väldigt beklagligt :cry:

Flera gånger har vi talats vid och hans kunnande och vänlighet är något man minns. Tack "931Melander" för bilden, nu har minnet fått ett ansikte - ett glatt ansikte i en tragisk stund.
924 Carrera GT replica

915 LSD, RSR koppling, Sportskinn, 944 Fuchs.
User avatar
admin
Site Admin
Posts: 11
Joined: Thu Aug 11, 2005 8:44 pm

Post by admin »

Nu är insamlingen avslutad och följande dokument är skickad till Fonus via Cancerfondens hemsida och tjänsten minnesgåva.

Tack alla för generösa bidrag!

Image

Från Cancerfondens hemsida
Image
Mvh
Admin
User avatar
Martin M.
Posts: 389
Joined: Thu Apr 19, 2007 8:27 am
Location: Linköping

Post by Martin M. »

Mycket fint jobbat Eric och alla som bidraget till Pärs insamling!

Peter T och jag har skrivet en kort minnesartikel om Pär som kommer i nästa nummer av Porsche Ägaren. Den 30 november kommer den i brevlådan för de som är medlemmar i PCS.

Lite längre fram kommer en lite mer omfattande artikel om Pär. Vi håller på att samla in material.

Vi saknar dig Pär!
User avatar
Martin M.
Posts: 389
Joined: Thu Apr 19, 2007 8:27 am
Location: Linköping

Post by Martin M. »

Info från FB

Notera att sista dag för anmälan för deltagande vid begravningen och efterföljande minnesstund är på måndag den 8:e. Anmälan sker till Fonus, se vidare anonnsen. Alla är hjärtligt välkomna.//Marita och Anna

Image
User avatar
Martin M.
Posts: 389
Joined: Thu Apr 19, 2007 8:27 am
Location: Linköping

Post by Martin M. »

Tänd ett ljus för Pär och hans anhöriga idag.
User avatar
chriswhite911S
Posts: 343
Joined: Tue Sep 20, 2005 12:39 am
Location: Vasastan, Stockholm

Post by chriswhite911S »

Jag närvarade på Pärs begravning idag.
Det var en fin stund, och trots att det var sorgligt så kändes det skönt för Pärs skull.
Skönt för honom att få ro, och att få slippa den påfrestande långa kampen emot en tärande sjukdom...
Tced
Posts: 1
Joined: Mon Oct 31, 2005 9:48 pm

Post by Tced »

Stort tack till alla som hjälpt oss i ord och handling, otroligt stöd skall ni veta. Fantastik insamling ni gjort!
Som Christian beskrivit blev det en ljus begravning. Många vänner från olika tider i livet var med. Brevid kistan hade vi bilden på Pär sittande i Hiavata 2, med ett leende på läpparna som ni ser visar hur nöjd han var att få sitta i bilen han drömt om.
Nu när tiden gått lite är saknaden stor men samtidigt finns en lättnad för Pärs skull. Han var en otrolig kämpe som sällan visade hur dålig han egentligen var.

Stort tack från Thomas, storebror till Pär och Marita, Pärs fru.

Image
Post Reply