Pär Cederholm

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
User avatar
Martin M.
Posts: 389
Joined: Thu Apr 19, 2007 8:27 am
Location: Linköping

Pär Cederholm

Post by Martin M. »

Den tragiska nyheten om Pär Cederholms död 6 oktober har nått oss

Några ord om Pär.

Vår vän och klubbkamrat Pär har lämnat oss alltför tidigt. Pär var en gentleman med stort hjärta och hade alltid många strängar på sin lyra. Han visade i alla sammanhang stort engagemang vad det än gällde.

Sitt intresse för sportbilar har funnits länge med ett speciellt hjärta för äldre Porsche. Sina stora tekniska kunskaper hade han stor nytta av vid renovering av bilar samt att hjälpa andra.

Vi som har haft förmånen att lära känna Pär saknar honom mycket nu när han ”gått i depå” alldeles för tidigt.

Men en sak är klar, har de bilar i himlen så lär de gå betydligt bättre från och med nu…

Mina tankar går nu till de närmaste anhöriga.
Last edited by Martin M. on Wed Dec 01, 2010 7:47 am, edited 1 time in total.
User avatar
Bernard
Posts: 328
Joined: Tue Mar 04, 2008 11:13 pm
Location: Tyresö

Post by Bernard »

Oerhört ledsamt!

Jag träffade Pär första gången i början av 90-talet när jag (och min fru Ulli) var gröna i Porscheklubben och han har alltid känts som en nära vän även om vi inte träffades så ofta.

Han har också hjälpt mig mycket med vägledning och detaljlösningar under mitt bygge och det har varit mycket trevligt att följa hans sista projekt. Jag hoppas att han tog med sig Hiawatha II dit upp.
Bernard Lohr

-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-13 Audi S6 Avant
-71 Dodge Challenger R/T
Pelle E
Posts: 27
Joined: Sun Dec 23, 2007 4:34 pm
Location: Lund

Post by Pelle E »

Väldigt tråkigt och djupt beklagligt.

Har alltid med glädje och stort intresse läst Pers trådar och inlägg på denna sida.

/Pelle
Dennis
Posts: 381
Joined: Fri Sep 09, 2005 11:33 pm

Post by Dennis »

Jag har inte träffat Pär men "känt" honom genom forumet sedan det startade och det känns oerhört ledsamt att höra att han lämnat oss.

Pär har alltid varit en källa till inspiration för mig med sitt intresse, kunskap och engagemang för early 911.


//Dennis
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Otroligt ledsamt.

Tyvärr fick jag aldrig möjlighet att träffa honom men efter att ha läst i princip alla hans 1248 inlägg så kan man ju säga att han måste varit en otroligt stark och givmild person som outtröttligt (trots sin sjukdom) fortsatte att lära ut sin kunskap till oss nybörjare.
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Post by tomlin »

Så oerhört tråkigt att höra. Jag har bara haft kontakt med Per på telefon och via forumet men mitt intryck är han var alltid otroligt hjälpsam och osjälvisk med att dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter. T.ex. tipsade han mig i riktning mot min bil när jag letade trots att han hade 2.4E till salu själv samtidigt.

Vila i frid.
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Mycket ledsamt att höra, må han vila i frid.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
Ulrik
Posts: 84
Joined: Tue Mar 18, 2008 9:53 am
Location: Stockholm

Den första provturen

Post by Ulrik »

En vacker höstdag för ett par veckor sedan.

Efter mycket jobb var bilen äntligen färdig.
Motorn startad och injusterad.
Hjulinställning och invägning avklarad.
Pär hade precis fått hem sin Hiavata II och vi skulle strax ta den första provturen (han hade ännu bara provsuttit bilen, men inte startat eller hört motorn).

Jag gjorde några småjusteringar och startade sedan bilen. (den låter ganska duktigt)
Då öppnades ett fönster och ett lyckligare leende än det Pär då hade får man leta efter. Han bara stod och lyssnade och njöt.

Sedan var det dax för den första provturen med Hiavata II (som tyvärr också blev den enda för Pär).

Hela turen satt Pär helt koncentrerad och lyssnade på motorn, lyssnade på hur lådan fungerade, kände på accelerationen, kände på fjädringsrörelserna i guppen osv. En enda stor njutning.

När vi kommit tillbaka hem till Pär gick han runt bilen och tittade på detalj efter detalj och konstaterade att detta var den bil han drömt om i många år. Nu hade drömmen blivit verklighet.

**********************
Jag är glad att den provturen blev av.

Idag känns det oerhört tomt.


Ulrik
Robert Hansson
Posts: 196
Joined: Wed Mar 25, 2009 8:30 pm
Location: Smögen
Contact:

Post by Robert Hansson »

gick in på forumet igår kväll och läste om Pärs bortgång.

Fick en liten chock och behövde hela natten för att skriva dessa rader

Pär blir en saknad Porsche vän , en sådan som man ringde om man tappade motivationen eller bara behövde ett gott råd.


Robert
911 -72 Rennsport
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Ja, vad ska man säga, orden räcker liksom inte; Jag visste att han var svårt sjuk, men trodde inte det var så här allvarligt. Vi har tappat en stor kraft, en av de som har bidragit massivt till detta forum och porschevärlden i stort.

Jag är väldigt, väldigt imponerad att Pär fortsatte att arbeta med sitt livs största intresse "ända in i kaklet". Det är något jag ska ta med mig, att inte ge upp allt roligt även om framtidsutsikterna skulle förmörkas.

Mvh Johan
loffe911
Posts: 253
Joined: Sat Aug 13, 2005 9:36 pm
Location: Norra Skåne

Post by loffe911 »

Mycket ledsamt!

Har aldrig träffat Pär men förstått att han hade stor kunskap som han välvilligt delade med sig på forumet. Har med stort intresse läst hans inlägg och följt hans framsteg med bilarna. Detta har även varit en inspirationskälla när man "tappat sugen".

//Loffe
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Det var verkligen tråkiga nyheter.

Våra tankar går såklart till hans nära och kära, och det kommer att bli tomt här på forumet utan någon med hans kunskap.

-ALF
911T Coupe 1970
Signalgelb 114
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Vila i frid, Pär.

Världen är fattigare utan dig, en av de mest sympatiska personer jag någonsin lärt känna. Jag är dock helt säker på att du kommer att förgylla tillvaron för de där du är nu.

MVH Jonas
mikael
Posts: 261
Joined: Fri Jul 10, 2009 10:11 am

Post by mikael »

Väldigt tråkigt att höra. Vila i frid.
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Post by gtBen »

Riktigt tråkigt med en Porsche-nörd mindre i församlingen som har gett god inspiration. Vi har haft lite kontakt och jag förstod att han var dålig, men inte att det var så dåligt.
Mina tankar går till familj och anhöriga

Bengt
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Usch va tråkigt. Fick aldrig heller träffa honom, bara på telefon. Vilken tur att han hann provåka hans nya fina bil som Ulrik beskrev!

Ha det bäst Pär!

Image
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Post by blomman »

Jag träffade Pär för första gången relativt nyligen. Han var som en uppslagsbok om earlys och jag kände verkligen att det är såna som honom som gör detta med gamla porschar så underbart. Personer som har ett brinnande intresse som man själv delar samt en person man kan lita på till 100%, utan att egentligen känna, växer inte på träd och det är med stor sorg jag läste detta igår.
Kanske tar man det så hårt pga att jag själv mist flera anhöriga under kort tid och jag förstår den hemska känsla som kommer inombords när man mister en älskad.
Men det gläder mig verkligen att han fick åka/se/höra sin fina bil innan han fick sin vila.
Min pappa gick även han bort i tidig ålder och han fick några dagar innan sin bortgång åka i min nyköpta 911 sc, vilket var hans första färd i en 911 och det är sådant som i alla fall gläder en, när man ser en mycket sjuk person med ett leende på läpparna som om han han var ett litet barn på julafton. Och jag lovar verkligen att Pär tog med sig detta leende upp i himlen.


Jonas
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Att Pär under en längre tid hade, som han själv uttryckte det "lite trubbel med kroppen" visste jag. Dock inte att "trubblet" var på den här nivån.

Jag vet att Pär tyckte om det här forumet, det har han uttryckligen sagt. Det känns idag lite positivt att tänka på att han under, vad som måste varit en svår tid, gissningsvis känt glädje i att hänga här och debattera högst värdsliga ting med oss likasinnade.

Nästa gång jag är ute och kör tar jag ett extra varv för Parced911.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
Calle
Posts: 398
Joined: Mon Aug 15, 2005 8:54 am
Location: Göteborg

Post by Calle »

Väldigt sorgligt.

/Calle
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

Har nog inte träffat Pär. Men är det någons namn här på forumet som man har sett åtskilliga gånger sår är det "Parced".
Tråkigt.
Christer
914 (6)
993 C2
User avatar
chriswhite911S
Posts: 343
Joined: Tue Sep 20, 2005 12:39 am
Location: Vasastan, Stockholm

Post by chriswhite911S »

För mig kommer detta inte som en chock, för Pär har kämpat emot cancern i många år. Läkarna har nästan dömt ut honom vid ett flertal gånger, men han har under hela tiden kommit tillbaka.
Han har visat en helt otrolig kämparglöd, och har under resans gång trots sin sjukdom blickat framåt och framförallt tänkt positivt. Detta är det mest utmärkande med Pär. Han kommer alltid att vara mitt föredöme. Att ha den inställningen, även när allt ter sig som mörkast. Jag kan utan tvekan säga att Pär var min första Porsche vän. Han tipsade mig om min första Porsche en 911T targa -72 hellgelb, som jag köpte redan vid 22 års ålder. Mycket snabbt informerade han mig om vad som var original och inte, han var som en levande uppslagsbok fast på ett mycket charmigt sätt.
Dock gav han mig pikar som, "Din T Targa är ju fin, men det är en "2.4S coupé" som gäller. När jag sen sålde min targa, låg det där i bakhuvudet. Ett år senare, så köpte jag min 2.4S coupé, som jag ägt i 19 år.
Ett köp som jag aldrig ångrat...
Jag kommer att sakna Pär både som vän och minnas honom som en oerhört begåvad person, och då menar jag inte bara Porsche kunskaperna.
Han var en akademiker utav rang, och kunde uttrycka sig som få i tal och skrift. Dessutom hade han en stor portion humor, och alltid med glimten i ögat.
Jag kan bara hålla med er andra här på forumet, jag är Såå glad över att Hiawatha II, hans drömbil hann bli klar. Det måste ha kännts enormt tillfredställande för honom, trots sin sjukdom. Han bevisade för sig själv, och för sin omgivning att man kan förverkliga sina drömmar.
Själklart går även min tankar till hans närmaste.
Pär, Take care...
Christian / 911 2.4S Coupé -73
Last edited by chriswhite911S on Fri Oct 08, 2010 7:50 pm, edited 1 time in total.
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Så sorgligt!
Även jag blev tipsad om min 2.2S av Pär trots att han då hade en 2.4S till salu själv som han sålde på grund av sin sjukdom. Det tog inte lång tid förrän han hade skaffat en ny 911 dock. Jag kommer sakna hans lekfulla och nördiga expertis. Jag är så glad att han hann få en provtur i Hiawata II. Få trådar på detta forum har följts med sån spänning.

Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
User avatar
Erky
Posts: 88
Joined: Wed Oct 22, 2008 11:59 pm
Location: Stockholm/Hässelby

Post by Erky »

Verkligen ett tråkigt besked.

Jag fick möjligheten att träffa Pär i våras när han fixade fram en orginal krängningshämmare till min bil. Prefektionist som han var, var allt som nytt, blästrat, pulverlackat och med nya bussningar, fick dessutom en hel del kunskap med mig på köpet. Alltid lika kul att träffa en person med den kunskapsnivån och erfarenheten, som är ödmjuk och inte spelar besserwisser. Vi var också och tittade på hans bygge som då stod i Solna halvfärdigt. Trots att han var ganska dålig så var det med stor inlevelse och engagemang han berättade om idén och visionen bakom bygget.

/Eric
Porsche 911 T -68
De Tomaso Pantera -72
(PCS #11479)
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Post by Poppe »

Det känns otroligt sorgligt..

Jag hade ett förtroligt samtal per telefon med Pär i våras och jag förvånades över hur positiv, glad och harmonisk han var då jag förstod att hans sjukdom var mycket allvarlig, Pär berättade att han skulle få hjälp av kompisar att färdigställa bilen och han var både glad och förväntansfull över det.

Pärs råd och tips till mig var många och innefattade allt mellan hur man hanterar livskriser till att renovera 911:or och jag uppskattade samtalet mycket.

Tack Pär.

/Pontus
User avatar
91167coupe
Posts: 144
Joined: Thu Oct 23, 2008 8:26 pm

Post by 91167coupe »

Veldig trist å høre dette. Har aldri truffet han, men pratet med han på telefon for noen år siden samt mailet med han gjennom dette forum. Early911 blir et fattigere forum uten han, men han har jo vært med å berike dette med sitt engasjmenent og kunnskap.

Hvil i fred Parced911

Kjell T Brekka, Norge
Post Reply