911TR

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
Johannes
Posts: 2108
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

911TR

Post by Johannes »

Lyfte ut en del av texten från en annan tråd:

Då kan man ju kosta på sig att undra hur 2 nyckeltalen" skall se ut. ökning från standard beträffande effekt, häst per kilo, etc.

Nåväl, korta hjulbasen gör det mesta totalt sett - det var den som egentligen gjorde 911an!

I länken finns fler bilder på 911T med S motor och sportkit 2. Men kittet är tex inte komplett, för i så fall skall det inte vara standard luftfilterburk -de körde ibland utan filter. Då sitter det en kantig spolarburk som oljeupfångare på torpeden. detta i kombination med sportfilter av metall.

Eller rent av bara en plåt över de öppna förgasarna!


Rattten är icke tidsenlig. Till dessa bilar fanns det exempelvis möjlighet att förse bilen med en alupanel bakom nummerplåten. Men även en komplettbakkofångare i ett stycke av glasfiberarmerad plast.

Fälgarna i kittet var Unpoliertes -dvs helt naturellt gråa. på många marknader såldes kittet som tillbehör av godkännande skäl! och säkerligen också av ekonomiska.

De breddade skärmkanterna är inte standard men var fullt möjliga att beställa från tillvalslistan om de inte rullades med ett vedträ.

det finns även 911T bilar av den här modellen med R bromsar. Det är den senare typen av S broms som har icke delbara caliprar

De har även kallats för 911TR och är en 911S i lättviktsutförande med sportattiraljer. Det var fullt lagligt att montera ett svänghjul av sporttyp som var mer slitstarkt än R hjulen. De svänghjulen kräver den tidigare typen av strtmotor eftersom det är olika antal tänder på kransen.

Man kan orera i all evighet men förmodligen är bara ett väldigt litet fåtal intresserade...trots att SWB bilarna i många avseenden är klart skarpare än RS 73.

http://www.356sales.com/1968.html
Johannes
Posts: 2108
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Men det finns fler lämpliga bild och textmassor

http://www.classicandperformancecar.com ... allye.html


Den som vill räkna på litereffekten och jämföra med 2,7 RS får själv dra slutsatsen.


I Rallykitten ingick tex H4 som för övrigt kom till -68 som tillval för samtliga bilar.


Om det krävdes mer effekt för stritan eller någon tävlingsklass där det var okay så gick det att byta vev till en från carrera six, titanstakar från carrera six, insugningsrör med annan höjd och weber 46:or, kolvar från carrera six, ljudämparanläggning från carrera six, race vippor från..., likaså kamaxlar med centralsmörjning från...och då började det liknna en carrera six(R) motor med enkeltändning. Dessutom passar ju de kromade cylindrarna från Carrera six

För att stiften inte skall slagga igen så lätt så fanns det även kapacitiv tändning och så brukade rotorn ersättas med en utan övervarvningskydd för att höja gränsen några hundra varv.

Men det stoppade inte där såklart. Eftersom bilen hette T av homologeringsskäl så var det genomtänkt i förhand och topplocken på T motorn var lämpade för TR senariot kombinationen av portar och ventiltallrikar belv gynnsam för trimmning! Tänka sig sån slump.


När man fräser ventilsätena med 45 gradarn så skall man justera sätesbredden med 75 resp 15 vilket innebär att ventilen kommer på olika höjd över kolven. Här kollar man med modellera för att se hur stort avståndet blir. Genom att moderera med sätesbredden kommer ventilens höjd att variera och således kompressionen. Likaså förändras kraften på ventilfjädern/arna - dessa shimsas då upp en del för att kompensera plus 2 mm extra för ökd tålighet. Med variation av sätespositionen kan även arean på öppningen förändras!

Den vilde kunde även köpa dyra toppar från carrera six med extrema tallrikar men där hade konstruktörerna verkligen inte klarat förbränningen så de tvingades välja dubbeltändning. Från -69 kom det större ventiler till S 2.0 med sprut och då går det att verkligen få till något.


Med chassit gick det inte att göra något på riktigt, men ofta byttes det från 15 till 14. Detta för att sänka bilen, det fanns inte lågprofilare på den tiden


Den orange bilen har std skärmkanter bak. Men det fanns spacers att tillgå. det var aldrig tillåtet med olika bredd på fälgarna och 6 or runt om fick bara användas på bana.

911R hade dock 6+7 men det var en prototyp.


På en annan tråd fd svensk i usa finns en snarlik bil. 911S-67 som från fabrik hade en grupp 5 motor carrera six om jag fattade Strandell rätt för några decennier sedan när bilen var nyrenoverad.

Bilarna hade en bensintank av plast,Lupolen tillverkad av BASF. Den kunde för övrigt som det mesta beställas till vilken 911 som helst. Någonstans i gömmorna har jag en artikel från vad som troligen är BASFs egen tidskrift.


R bilarna var mer extrema såklart, möjligtvis är det väl bara R bilarnas oljetank av aluminium som inte passar rakt av...


Hoppas någon blev klokare!
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Jag blev klokare. Det är alltid trevligt att läsa dina kunniga inlägg.
Du får så gärna fortsätta att dela med dig...

:D
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Snälla skriv en bok. Helst med inriktning på SWB för där finns inget och dom modellerna har inte fått den uppskattning de är värda, inte ens av mig som haft en i över 20 år.
Engelsk översättning som marknadsförs via Pelicanen gör arbetet värt mödan.

-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Johannes
Posts: 2108
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

http://s96.photobucket.com/albums/l165/ ... 20052.jpg
Så här ser kan en bil med sport kit se ut, observera spolarburken på torpeden. Den är från SWF och har numer börjat nytillverkas - tur är väl det för en skitig begagnad betingade ett pris som en mindre Tv apparat! Pluggen finns däremot inte. Lobbade på Porsche chef för museet häromåret att det är dags att vakna så classic katalogen får in den...
Johannes
Posts: 2108
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Gick det att öppna den långa länken ovan?


Nåväl, det kan ju även tilläggas att det finns bakre kofångare av aluminium för den som verkligen letar. Detta var ett komplement som ibland var tillåtet i tävlingssammanhang.

En annan kul grej torde vara att i rallykittet som fanns var bensinvärmaren påverkad, den var ju standard i S modellen Men inte i T. På så vis hade man ju automatiske en lägre homologeringsvikt som även kom TR till nytta.

På sommaren behövdes ju ingen värme så även värmekammrarna var strippade till enbart headers och bensinvärmaren behövdes ju heller inte. Det var bara att stoppa i webaston på vintern...
Johannes
Posts: 2108
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

En bil som inte ser så häftig ut, men av reg plåtarna kan man ju anta att den inte är så dåligt specad...inget fel på ljudet heller!


http://www.youtube.com/watch?v=1fUH-_jb ... re=related
Claes A
Posts: 109
Joined: Sat Jan 28, 2006 5:38 pm
Location: Göteborg

Post by Claes A »

Claes A
Johannes
Posts: 2108
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Den vakne har redan sett att bilen; i Finland, har bakrutetorkare, lilla bensintanken och inga H4 ljus. Ljusen introducerades det året och ingick i rallypaketet som erbjöds. Polo rot (6802)var signaturfärgen på fabrikens rallybilar.
Johannes
Posts: 2108
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Johannes
Posts: 2108
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Inte en TR, men väl en S...bara några kilo tyngre

http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... MDA%3D/%24(KGrHqN,!icE8Mt()ZkiBPVpSwj7Nw~~60_1.JPG&imgrefurl=http://www.usedcarsplus.com/classic-car ... m=1&itbs=1
Post Reply