Vad bör jag inte missa på Europatrippen?

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Vad bör jag inte missa på Europatrippen?

Post by tomlin »

Har sytt ihop en treveckorsrunda: kommer åka runt i Tyskland först och sedan ta en sväng ner till alpkedjan. Kommer att besöka Berlin, Wolfsburg (Autostadt-muséet), Schloss Dyck Classic Days och Oldtimer Grand Prix på Nurburgring. Efter detta blir det ett antal dagar i Schweiz.

Har ett antal nätter obokade så man kan kuska runt lite oplanerat med hyr-Polon också. Har tänkt att hinna med både Porschemuséet och Mercedesmuséet när man passerar Stuttgart.

Frågan är om det finns några fler ställen eller firmor som kan vara värt att besöka och som har öppet nu i augusti. Någon som har några bra tips?
Last edited by tomlin on Mon Jul 23, 2012 8:54 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Något att inte missa, Att ta med kameran :-)
När vi var på techno classica i dusseldorf blev vi tipsade om något väldigt bra, ett helt lokstall från himlen där inne i stan, meilenwerk.com vi hann dock inte dit, ser på hemsidan att det finns i fler städer, med varierande storlek och innehåll.. även berlin.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
gtBen
Posts: 837
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Post by gtBen »

Hej
Det låter som en helt ok tripp du har framför dig :-)
Andra spännande museum är Prototyp-museumet i Hamburg och Teknik-museumet i Sinsheim, de står på tur för min del.
http://www.prototyp-hamburg.de/
http://www.sinsheim.technik-museum.de

Bengt
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Post by tomlin »

Bra tips grabbar. Ska kolla om något av dessa går att klämma in på min färdväg.
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Ska du inte åka Porsche? Jag åkte tyskland runt med gulingen ett flertal gånger. :)

//Roger
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Post by tomlin »

Inte den här gången, Roger. Har funderat på det, men jag har ju så förbaskat mycket ren transportsträcka. Bara Luleå - Trelleborg 310 mil t.o.r! Lekte lite med tanken att färja från Stockholm eller Helsingfors till Tyskland och sedan ta biltåg ner till de södra delarna. Teknikens värld hade för övrigt en bra artikel av Mikael Stjerna nu i våras med en översikt hur långt det faktiskt går att ta sig med biltåg för rimliga pengar. Då kan man ju ta körningen på tillbakavägen så att säga. Men det får bli vid nästa tripp.
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Det finns deutsche museumsstrasse. 15 museer eller fler i samarbete. Dessutom kan man ju alltid stanna till i ingolstadt audis museum är gratis såvitt jag minns.
Post Reply