Tuthill isrally i Åre

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
Flat Six Rally
Posts: 163
Joined: Sun Jan 17, 2010 10:38 am

Tuthill isrally i Åre

Post by Flat Six Rally »

I år flyttar de till Åre efter ha varit i Geilo, Norge under många år.

Har själv varit i Norge ett par gånger och det är vansinnigt roligt, förutom den biten med att dra en trailer T o R...

Men nu är det ju helt klart bättre.

Jo, det har ju funnits/finns andra sedan tidigare i Åre, men desto fler aktörer desto bättre för oss kunder.


http://www.belowzeroicedriving.com
1972 2,5 ST - Hard core rally/race by Tuthill
1988 3,2 Turbo body - SCRS style by Tuthill
=
1971 2,2 S
1973 3,0 RS rally (Safari/Gravel/Tarmac)
2007 997 GT3 RS
1973 911 RS #911 360 1332
1995 993 RS CS
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Post by blomman »

Tack för detta :D
Detta är något som låter fruktansvärt intressant för vintern.
Dock framgår det ju inte vad det kostar men i vilket fall vore det ju riktigt kul och lärorikt.
Blev man glad för andra dagen i dag då :wink: för visst dök det upp en fin 911 när jag skulle hämta ungarna på Näset i eftermiddags...

Edit:
Såg nu priserna, tror du det blir för lite körtid om man skulle vara 4pers/bil i 2 dagar?
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
User avatar
Flat Six Rally
Posts: 163
Joined: Sun Jan 17, 2010 10:38 am

Post by Flat Six Rally »

De gångerna jag var i Norge så körde jag 2 dagar själv i en bil (min egen så kostnaden minskade lite..) och det var mest för att få bra träning inför rallyn och få koll på bilen. Det var faktiskt ganska jobbigt mot slutet och man fick ta korta raster för att hålla tekniken i fokus och inte "bara" sladda omkring, då målet var ju att få ner tiderna.

Så 3pers/bil i två dagar är kanske roligast så det inte blir 35-40 min på fm och 35-40 min på em, vilket kanske kan bli lite långtråkigt då man ändå åkt en bra bit upp. Jag vet inte om de ändrat tiden per pass sedan Norge, men det kanske står på hemsidan.



Gällande 3,2a på Näset..., så fick jag tillbaka min bil ganska sent för säsongen efter en totalrenovering (det var inte planerat att göra så mycket, men det fanns en hel del gömt som behövde fixas), så nu tänker jag köra så mycket som möjligt, har tom fixat vinterdäck till lämpliga vinterdagar :D


Vi får väl samla ihop ett gäng och dra upp en helg. Det vore ju superkul.


Jag kommer garanterat åka upp :P
1972 2,5 ST - Hard core rally/race by Tuthill
1988 3,2 Turbo body - SCRS style by Tuthill
=
1971 2,2 S
1973 3,0 RS rally (Safari/Gravel/Tarmac)
2007 997 GT3 RS
1973 911 RS #911 360 1332
1995 993 RS CS
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Post by blomman »

Ja nu blev man ju sugen på att investera i en sc eller liknande för just lite vinterisbanekörning.
På väsjön i Sollentuna brukar de ju köra, kort bana iof och i Norrtälje brukar de ha en stor bra bana.
Vore ju super skoj att dra upp och köra ett gäng. Sen måste man väl garanterat börja leta bil :D
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Post by tomlin »

Tycker ni verkligen att 43.000 SEK per bil och dag är rimligt eller har jag missat någonting?
Claes A
Posts: 109
Joined: Sat Jan 28, 2006 5:38 pm
Location: Göteborg

Post by Claes A »

Jag har under de senaste 6 åren varit i Rissna, några mil utan för Östersund, på kurs. Man anländer torsdag eftermiddag till Östersund, där man hämtas, och sedan lämnas man söndag eftermiddag. Man får 2 1/2 dag på plogad is med bil man lånar, man kan även ta med egen bil. Bilarna är allt från gamla Volvo folkrace eller varierande rallybilar, grupp N och man byter bil med varandra så man får prova både bak, fram och fyrhjulsdrft.
Man får oerhört mycket körtid.
Kostnad för allt, bil, mat o logi ligger på runt 15 000 kr inkl moms.
www.depagrande.se
Claes A
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Post by blomman »

tomlin wrote:Tycker ni verkligen att 43.000 SEK per bil och dag är rimligt eller har jag missat någonting?
Nä det är väl tyvärr just det som är haken. Priset.
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Post by blomman »

Claes A wrote:Jag har under de senaste 6 åren varit i Rissna, några mil utan för Östersund, på kurs. Man anländer torsdag eftermiddag till Östersund, där man hämtas, och sedan lämnas man söndag eftermiddag. Man får 2 1/2 dag på plogad is med bil man lånar, man kan även ta med egen bil. Bilarna är allt från gamla Volvo folkrace eller varierande rallybilar, grupp N och man byter bil med varandra så man får prova både bak, fram och fyrhjulsdrft.
Man får oerhört mycket körtid.
Kostnad för allt, bil, mat o logi ligger på runt 15 000 kr inkl moms.
www.depagrande.se
Låter intressant med! Dock inte 911 men jag kan tänka mig att man är lyrisk ändå.
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
User avatar
Flat Six Rally
Posts: 163
Joined: Sun Jan 17, 2010 10:38 am

Post by Flat Six Rally »

Man får nog fundera lite bakgrunden för att perspektiv på kostnaden.
Att ha
3-4 fullt utrustade rally 911:or på plats
Vinterdäck och spikdäck
En mek per bil
En instruktör per bil
Hyra av specialsträckor och banor på sjön.

Att hålla det i gång under en säsong med allt runt omkring så tycker jag nog att kostnaden är verifierbar.

Självklart är det rejält dyrt, men om man delar bil och är väl förberedd och motiverad att få ut så mycket som möjligt av instruktörerna så lär man få valuta för pengarna. Känslan i att få till ett perfekt drift/drag ut genom en iskurva på fullspik i 120 knyck är helt sjukt kul :D
1972 2,5 ST - Hard core rally/race by Tuthill
1988 3,2 Turbo body - SCRS style by Tuthill
=
1971 2,2 S
1973 3,0 RS rally (Safari/Gravel/Tarmac)
2007 997 GT3 RS
1973 911 RS #911 360 1332
1995 993 RS CS
Post Reply