Nu har jag gjort det!!

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Glöm heller inte att de första Turbo 3,0 för den amerikanska marknaden benämndes Turbo Carrera...
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

Verktygssatsen. Ska vara original, kanske det men inte till 911sc gissar jag.

Image[/img]
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
User avatar
bsimonson
Posts: 114
Joined: Sun Sep 05, 2010 10:06 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by bsimonson »

blomman wrote:Du har redan det "bakdaterade avgassystemet" som ger lite bättre varvvillighet. Det är bara slutdämparen som bytes. Kan inte se ngn anledning till att köpa en rostfri variant.
Jag valde att köpa en rostfri Dansk 2-in-1-ut till mina SSI av två anledningar:

* rostfritt ger en lite annat ljud. Jag är galet nöjd med hur min låter och har fått en del uppskattande kommentarer av andra :D

* det finns ju en del otrevliga ämnen från avgaserna i ett avgassystem. På en bil som inte körs regelbundet hinner dessa ämnen tillsammans med lite ev fukt ge sig på systemet i godan ro, till skillnad mot en bil där systemet blir varmt och torrt nästan dagligen. Ett rostfritt system är därför än mer värt på en bil som inte körs regelbundet.
Björn Simonson

1980 911 SC - Insta: @911scowner
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

Image
Det tar sig.
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

Undrar om jag håller på att ta mig vatten över huvudet, har en till kompressor på gång som jag tänkte koppla ihop med den andra. Totalt 6hk och 100liter. Räcker det till att driva en sån här bläster? Jag menar kommer man få köra i 2 min och sen vänta i 30 min?
http://www.duabhuset.se/#showCategory.php?id=77

Edit: och undrar om sodablästring är det bästa alternativet, kanske bättre skippa det och ta nåt typ av lösningsmedel och skrapa bort lacken.
Edit2: kommer få ihop ca500l/min vilket passar denna bläster men räcker 100 liters tank?
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
User avatar
Jakesta
Posts: 66
Joined: Tue Oct 21, 2014 3:55 pm
Location: Luleå

Post by Jakesta »

Jag har sandblästrat en hel del med 50 liter/3hk men då får man vänta... Men det går.
Vad är det du ska blästra? Dörren? Till karossdelar brukar jag använda en sån här och slipa ner färgen, det ger fin yta inför lackering. Blästra stora ytor tunnplåt ska man vara lite försiktig med och det tar dessutom väldigt lång tid.
Har ej provat färgborttagare.
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

olahed wrote:Undrar om jag håller på att ta mig vatten över huvudet, har en till kompressor på gång som jag tänkte koppla ihop med den andra. Totalt 6hk och 100liter. Räcker det till att driva en sån här bläster? Jag menar kommer man få köra i 2 min och sen vänta i 30 min?
http://www.duabhuset.se/#showCategory.php?id=77

Edit: och undrar om sodablästring är det bästa alternativet, kanske bättre skippa det och ta nåt typ av lösningsmedel och skrapa bort lacken.
Edit2: kommer få ihop ca500l/min vilket passar denna bläster men räcker 100 liters tank?
Kolla så att kompressorerna är gjorda för kontinuerlig drift. De flesta små hobbygrejer är gjorda för att köras kortare stunder.
Blästring tar tid, mycket längre än man tror och kan man bara köra 50% eller mindre av den totala tiden så blir det vääääldigt drygt....

Färgborttagningsmedel funkar rätt bra, jag har kört med Biltemas, antagligeninte det bästa man kan hitta. Viktigt dock att man kan hålla det varmt iskallt garage funkar inte. 20 grader varmt och inplastat i lite Gladpack (för att det inte ska torka) funkar bra.

Beror förstås på vad du ska rengöra vad som funkar bra eller mindre bra. "Strip All" heter nått medel (sök här på early) som tar både rost och färg, men då lägger man grejerna i ett bad som man värmer till 50-60 grader. Om jag inte minns fel var det mest Kaustiksoda i Strip All.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

Jakesta wrote:Jag har sandblästrat en hel del med 50 liter/3hk men då får man vänta... Men det går.
Vad är det du ska blästra? Dörren? Till karossdelar brukar jag använda en sån här och slipa ner färgen, det ger fin yta inför lackering. Blästra stora ytor tunnplåt ska man vara lite försiktig med och det tar dessutom väldigt lång tid.
Har ej provat färgborttagare.

Tänkte börja med dörren iaf sen huven och sen eventuellt hela bilen. Att det inte skulle va kontinuerlig drift på kompressorerna är nog inget problem tänkte ta det pö om pö. Frågan är om sodablästring klarar av jobbet utan att det går åt otroliga mängder. Finns ju en lite aggressivare soda variant som kanske fixar jobbet. Funderar bara på hur plåten mår att stå oskyddad i en carport under tiden.
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
User avatar
pcs12234
Posts: 175
Joined: Sat Sep 28, 2013 9:18 am
Location: Vargön

Post by pcs12234 »

Du kan ju inte ställa blästrad plåt i en carport. Den kommer börja rosta igen i samma ögonblick du stänger av kompressorn. Varmgarage med luftfuktighet helst under 50-55% så håller den sig hyfsat men du borde ändå lägga på en grundfärg så fort som möjligt.
Mats

914 2.0 '74 - RS-fierad.
964 C2 -90 - Såld
Scirocco GTI 1.8T 20v -81 - Såld
http://www.matsgarage.com
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

pcs12234 wrote:Du kan ju inte ställa blästrad plåt i en carport. Den kommer börja rosta igen i samma ögonblick du stänger av kompressorn. Varmgarage med luftfuktighet helst under 50-55% så håller den sig hyfsat men du borde ändå lägga på en grundfärg så fort som möjligt.
Det är väl sandblästring om jag förstått det rätt, enligt uppgift ska sodablästringen göra att rosten inte biter lika snabbt, sen är varmgarage på gång så tänkte inte låta den rosta ihop här utanför :)
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

olahed wrote:
Jakesta wrote:Jag har sandblästrat en hel del med 50 liter/3hk men då får man vänta... Men det går.
Vad är det du ska blästra? Dörren? Till karossdelar brukar jag använda en sån här och slipa ner färgen, det ger fin yta inför lackering. Blästra stora ytor tunnplåt ska man vara lite försiktig med och det tar dessutom väldigt lång tid.
Har ej provat färgborttagare.

Tänkte börja med dörren iaf sen huven och sen eventuellt hela bilen. Att det inte skulle va kontinuerlig drift på kompressorerna är nog inget problem tänkte ta det pö om pö. Frågan är om sodablästring klarar av jobbet utan att det går åt otroliga mängder. Finns ju en lite aggressivare soda variant som kanske fixar jobbet. Funderar bara på hur plåten mår att stå oskyddad i en carport under tiden.

Beskriv hur du hade tänkt gå till väga.
Ska du blästra fritt i garaget?
Hur ser ditt garage ut, har du grannar nära?
Kan du plasta in utrymmet?

Det dammar något fruktansvärt att blästra. Det går också åt mängder med blästemedel.
Ska du stå i dammet behöver du skydd, helst med friskluft utifrån bra damfilter kanske funkar. Blästerdamm är inte allt hälsosamt att andas in. Googla stenlunga...

Helst vill man inte blästra karossplåt alls, det är stor risk att det slår sig om man inte vet vad man gör.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

MagnusW wrote:
olahed wrote:
Jakesta wrote:Jag har sandblästrat en hel del med 50 liter/3hk men då får man vänta... Men det går.
Vad är det du ska blästra? Dörren? Till karossdelar brukar jag använda en sån här och slipa ner färgen, det ger fin yta inför lackering. Blästra stora ytor tunnplåt ska man vara lite försiktig med och det tar dessutom väldigt lång tid.
Har ej provat färgborttagare.

Tänkte börja med dörren iaf sen huven och sen eventuellt hela bilen. Att det inte skulle va kontinuerlig drift på kompressorerna är nog inget problem tänkte ta det pö om pö. Frågan är om sodablästring klarar av jobbet utan att det går åt otroliga mängder. Finns ju en lite aggressivare soda variant som kanske fixar jobbet. Funderar bara på hur plåten mår att stå oskyddad i en carport under tiden.

Beskriv hur du hade tänkt gå till väga.
Ska du blästra fritt i garaget?
Hur ser ditt garage ut, har du grannar nära?
Kan du plasta in utrymmet?

Det dammar något fruktansvärt att blästra. Det går också åt mängder med blästemedel.
Ska du stå i dammet behöver du skydd, helst med friskluft utifrån bra damfilter kanske funkar. Blästerdamm är inte allt hälsosamt att andas in. Googla stenlunga...

Helst vill man inte blästra karossplåt alls, det är stor risk att det slår sig om man inte vet vad man gör.
Bara för att man inte är meastro på bilar betyder ju inte att man är helt bakom flötet :lol: :twisten: vi får helt enkelt se vad jag gör, undersöker möjligheterna. Bläster med inbyggd dammsugare, ja jag har möjlighet att stänga till med ventilation. Ja jag har lackeringsmask plus skydd. Tackar för omtanken iaf :D
När det gäller karossplåt och blästring så vet jag ju att det kan slå sig, men sen påstås det ju att sodablästring inte gör just det. Eller?
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
User avatar
Jesse
Posts: 1690
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Stop snälla, kör och njut av bilen! Ge dig inte på blästring och allt vad det leder till..
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

olahed wrote:
MagnusW wrote:
olahed wrote:
Tänkte börja med dörren iaf sen huven och sen eventuellt hela bilen. Att det inte skulle va kontinuerlig drift på kompressorerna är nog inget problem tänkte ta det pö om pö. Frågan är om sodablästring klarar av jobbet utan att det går åt otroliga mängder. Finns ju en lite aggressivare soda variant som kanske fixar jobbet. Funderar bara på hur plåten mår att stå oskyddad i en carport under tiden.

Beskriv hur du hade tänkt gå till väga.
Ska du blästra fritt i garaget?
Hur ser ditt garage ut, har du grannar nära?
Kan du plasta in utrymmet?

Det dammar något fruktansvärt att blästra. Det går också åt mängder med blästemedel.
Ska du stå i dammet behöver du skydd, helst med friskluft utifrån bra damfilter kanske funkar. Blästerdamm är inte allt hälsosamt att andas in. Googla stenlunga...

Helst vill man inte blästra karossplåt alls, det är stor risk att det slår sig om man inte vet vad man gör.
Bara för att man inte är meastro på bilar betyder ju inte att man är helt bakom flötet :lol: :twisten: vi får helt enkelt se vad jag gör, undersöker möjligheterna. Bläster med inbyggd dammsugare, ja jag har möjlighet att stänga till med ventilation. Ja jag har lackeringsmask plus skydd. Tackar för omtanken iaf :D
När det gäller karossplåt och blästring så vet jag ju att det kan slå sig, men sen påstås det ju att sodablästring inte gör just det. Eller?
Ber om ursäkt om jag råkar idiotförklara dig.
Jag tror du underskattar vilket stort jobb det är, vilken tid det tar och hur mycket det skitar ner.

Lyssna på Jesse. Läs hans bil tråd också förresten.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

Jesse wrote:Stop snälla, kör och njut av bilen! Ge dig inte på blästring och allt vad det leder till..
Majoriteten verkar va emot detta här på forumet. ..kanske får ta till mig det om det inte är så att ni erfarna här inne är så less på skruva att ni bara vill köra. Själv vill jag bara plocka ned den och sätta ihop den igen, lära mig allt om den. Men kommer nog kanske börja med en sak i taget.
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

Ber om ursäkt om jag råkar idiotförklara dig.
Jag tror du underskattar vilket stort jobb det är, vilken tid det tar och hur mycket det skitar ner.

Lyssna på Jesse. Läs hans bil tråd också förresten.
Haha ingen fara, kul att nån bryr sig iaf.
Vilken tråd är det?
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
User avatar
Jakesta
Posts: 66
Joined: Tue Oct 21, 2014 3:55 pm
Location: Luleå

Post by Jakesta »

Jag tycker tvärtom, gör så mycket du kan på bilen medan du har ångan uppe och det känns kul. Låt inte felen vara om du stör dig på det! En bil bygger man åt sig själv och inte någon annan. Köra kan man väl få göra ändå, en lackering är ju inget livstidsprojekt?

F.ö. är det väl kul med fler projekttrådar här på forumet!
:)
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

olahed wrote: Vilken tråd är det?
viewtopic.php?t=2446
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

Jesse wrote:Stop snälla, kör och njut av bilen! Ge dig inte på blästring och allt vad det leder till..
Nu har jag bara läst dina första 3 sidor på din tråd men ångrade du dig att du började med ett sånt stort jobb?
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

Jakesta wrote:Jag tycker tvärtom, gör så mycket du kan på bilen medan du har ångan uppe och det känns kul. Låt inte felen vara om du stör dig på det! En bil bygger man åt sig själv och inte någon annan. Köra kan man väl få göra ändå, en lackering är ju inget livstidsprojekt?

F.ö. är det väl kul med fler projekttrådar här på forumet!
:)
Tack! lite så jag tänkte, motivationen sprutar ut genom öronen efter många år i lägenhet. Nu villa och en miljon möjligheter känns det som. Möjligen tänker jag lite väl högt här på forumet, har ju hjälp att tillgå av en släkting när det behövs som har jobbat med lack och renoverat bilar hela livet så jag kommer inte göra något överilat om jag nu gett det intrycket. Detta ska bli bra.
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

Ett mattpaket till en Targa SC från samma tidsperiod som min lär väl passa hur bra som helst gissar jag, nån som kan bekräfta detta? Vill inte göra nåt korkat eftersom det just nu står ett nyköpt schabrak(återkommer med eventuell bild) utanför mitt hus som jag hoppas gör succe men linjen till fiasko är tunn.
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Det är olika mattsats till coupe och targa, är osäker på var skillnaden är.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

MagnusW wrote:Det är olika mattsats till coupe och targa, är osäker på var skillnaden är.
Typiskt. .. Tack för hjälpen.
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
User avatar
Jesse
Posts: 1690
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Ola, jag skulle aldrig ha köpt bilen! Skulle ha köpt något åkfärdigt...


:shock:
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Hej svejs,

En sak i taget låter som en bra plan! Det är nog lite så att jag personligen tycker bilen ser alldeles för fin ut för att riva ner, speciellt utan att lära känna bilen nu när du har möjlighet att köra den.

Börjar du blästra slutar det inte där, det blir gissningsvis rostlagning, sedan ny lack. Då ser plötsligt alla lister gamla ut och måste köpas nya. Då ser innertaket sunkigt ut, instrumentbrädan kanske ska renoveras när ändå framrutan är ute. Som för övrigt ofta har smårepor och bläster, så en ny sådan behövs ofta. Nu någonstans har du lagt ner allra minst 50000 kr och kanske 250 timmar eget arbete. Fråga hur jag vet efter 6 delrenoverade 911:or.... :-)

Så självklart ska du göra jobbet medan du har motivation, men mitt ytterst ödmjuka råd är att fundera igenom så att motivationen och pengarna inte bara räcker för att riva ner bilen (vilket bara är kanske 5 % av arbetet och 0 % av kostnaderna). Det står alldeles för mycket 911:or i kartonger runt om i Sverige, bilar som aldrig kommer ut på vägarna igen. Det är ledsamt, för 911:orna är helt underbara bilar att köra, fullkomligt unika!

Mvh, Johan
Post Reply