Page 8 of 11

Posted: Mon Dec 22, 2014 1:37 am
by gtBen
olahed wrote:Image
Det tar sig.
Det är det som kallas Leatherette med inserts av leatherette/basketweave, färgen är blåsvart och heter midnight.

Image

Bengt

Posted: Mon Dec 22, 2014 9:27 am
by peterc
Det finns väl någon variant med galon på sidorna och textil att sitta på. Håller med om att galon är pest att sitta på men galon idag ser ut som galon gjorde då, vilket inte skinn gör. Cartex.de har det mesta i materialväg. Gör bra jobb också om man håller tummen i ögat på dem.

Posted: Mon Dec 22, 2014 9:53 am
by olahed
peterc wrote:Det finns väl någon variant med galon på sidorna och textil att sitta på. Håller med om att galon är pest att sitta på men galon idag ser ut som galon gjorde då, vilket inte skinn gör. Cartex.de har det mesta i materialväg. Gör bra jobb också om man håller tummen i ögat på dem.
Alltså är dagens vinyl lika obehaglig som dåtidens galon? Eller??? EDIT: som denna typ. http://pages.ebay.com/motors/link/?nav= ... 71&alt=web
Tänkte klä om galonsätena.

Posted: Mon Dec 22, 2014 10:48 am
by peterc
olahed wrote:
peterc wrote:Det finns väl någon variant med galon på sidorna och textil att sitta på. Håller med om att galon är pest att sitta på men galon idag ser ut som galon gjorde då, vilket inte skinn gör. Cartex.de har det mesta i materialväg. Gör bra jobb också om man håller tummen i ögat på dem.
Alltså är dagens vinyl lika obehaglig som dåtidens galon? Eller??? EDIT: som denna typ. http://pages.ebay.com/motors/link/?nav= ... 71&alt=web
Tänkte klä om galonsätena.
Ja sitta på det ska man inte göra men handlar det bara om sidorna tycker jag man ska ha det om det är original och inte gå på modernt skinn.
Men det är bara mitt tyckande.

Posted: Wed Dec 24, 2014 11:04 pm
by MagnusW
Info om soda blästring jag sprang på:
http://www.crankshaftcoalition.com/wiki/Soda_blasting

Tydligen måste man vara jättenoga med att rengöra efter blästringen. Om man inte gör rent så släpper tydligen lacken lätt.

Posted: Mon Dec 29, 2014 1:11 pm
by olahed
MagnusW wrote:Info om soda blästring jag sprang på:
http://www.crankshaftcoalition.com/wiki/Soda_blasting

Tydligen måste man vara jättenoga med att rengöra efter blästringen. Om man inte gör rent så släpper tydligen lacken lätt.
Ok får se upp med det, verkar som om isblästring funkar ändå. Auto Paint Removal http://youtu.be/l_9nITRz--0

Har verkligen kastats mellan alternativen vad jag ska göra med bilen, men tror jag bestämt mig för att göra en 911SCRS inspirerad bil.
Blev lite fundersam om min inredning verkligen är läder, blir osäker efter det andra debaclet.

Posted: Sun Jan 04, 2015 3:41 pm
by olahed
God fortsättning på er!!
Inte hunnit med så mycket, haft besök av en gubbe med vitt skägg och stor mage men iaf fixat spolarvätskemotorn som strulat lite och bytt lite smått och annat gott. Har även bråkat lite med ugnen, bytt ut ett trasigt gångjärn med en fastrostad skruv, att saker kan krångla är ju inget nytt...men störigt.
Image

Det är inte på slagfältet man vinner kriget som sagt, uppbunkringen fortsätter.
Denna tack vare Nicklas här på forumet. :D 😊👍
Image
Pulverlack utr. Från USA.
Image

Även inhandlat ett verkstadsbord med slip. Att börja från scratch tar tid. Mest "runtomkringgöra" än så länge.
Image

Posted: Mon Jan 05, 2015 6:20 pm
by olahed
Image

Inte färdig, men det tar sig.

Edit:Varit i kontakt med ett antal vänliga och hjälpsamma medlemmar här på forumet så jag har dribblat bort mig i alla meddelanden angående delar, om nån inte fått svar som förväntar sig det, hör gärna av er via pm.
Måste säga att som ny i Porsche världen blir man slagen av hur intresserade och hur hjälpsamma folk är, det är en stor del av varför det är så kul att hålla på. Tack! :D :lol:

Posted: Wed Jan 07, 2015 1:05 pm
by olahed
Har hittat ett mattset som verkar hyfsat lovande, kommer från en Carrera coupe okänt år. Men vad jag förstår är det minimal skillnad, åsikter och erfarenheter mottages tacksamt. Är det värt att lägga pengar på?

Image

Posted: Wed Jan 07, 2015 3:29 pm
by jsoderbe
Hej, det beror på vad du får betala för det. Nya mattset från tex cartex.de är att föredra om inte ett beggat är väldigt billigt. Det är lika jobbigt att montera och ett begagnat blir aldrig lika fint som ett nytt. Sedan kan det vara svårt att gömma klisterskarvar mm när man monterar andra gången.

Jag betalade runt 6000 kr på Cartex för den dyraste mattsatsen, den till -72S. Sedan finns det nya repro på ebay från 250 Euro, jag har köpt det en gång men var missnöjd med känslan i mattan. Den var för tunn, tyckte jag.

Så får du mattsatsen för kanske 1000-1500 spänn skulle jag överväga det, om den är nära nyskick. Annars inte. Men jag har haft fel förr! :-)


Mvh Johan

Posted: Wed Jan 07, 2015 5:04 pm
by MagnusW
jsoderbe wrote:Hej, det beror på vad du får betala för det. Nya mattset från tex cartex.de är att föredra om inte ett beggat är väldigt billigt. Det är lika jobbigt att montera och ett begagnat blir aldrig lika fint som ett nytt. Sedan kan det vara svårt att gömma klisterskarvar mm när man monterar andra gången.

Jag betalade runt 6000 kr på Cartex för den dyraste mattsatsen, den till -72S. Sedan finns det nya repro på ebay från 250 Euro, jag har köpt det en gång men var missnöjd med känslan i mattan. Den var för tunn, tyckte jag.

Så får du mattsatsen för kanske 1000-1500 spänn skulle jag överväga det, om den är nära nyskick. Annars inte. Men jag har haft fel förr! :-)


Mvh Johan
Är Cartex bra?
Jag skulle behöva golvmattorna för framsätet i rätt "ludd-struktur" för min 77a.
Känns lite onödigt att köpa hela satsen dock...

Posted: Wed Jan 07, 2015 5:33 pm
by peterc
MagnusW wrote:
jsoderbe wrote:Hej, det beror på vad du får betala för det. Nya mattset från tex cartex.de är att föredra om inte ett beggat är väldigt billigt. Det är lika jobbigt att montera och ett begagnat blir aldrig lika fint som ett nytt. Sedan kan det vara svårt att gömma klisterskarvar mm när man monterar andra gången.

Jag betalade runt 6000 kr på Cartex för den dyraste mattsatsen, den till -72S. Sedan finns det nya repro på ebay från 250 Euro, jag har köpt det en gång men var missnöjd med känslan i mattan. Den var för tunn, tyckte jag.

Så får du mattsatsen för kanske 1000-1500 spänn skulle jag överväga det, om den är nära nyskick. Annars inte. Men jag har haft fel förr! :-)


Mvh Johan
Är Cartex bra?
Jag skulle behöva golvmattorna för framsätet i rätt "ludd-struktur" för min 77a.
Känns lite onödigt att köpa hela satsen dock...
De gjorde ett bra jobb på mina 1328 men försökte fakturera ett högre belopp än vi kommit överens om. När jag klagade så var det "fel faktura". Nackstöden däremot såg ut som f-n så de har jag reklamerat, undrar när jag får se dem igen? Stället är "ett hål i väggen", skulle inte vila jobba där på vintern.
Tror dock de har bra koll på vilka material som användes i vilka bilar. "Gör alla jobb åt Porsche Classic" sa de. Skickliga yrkesmän men luriga gubbar.

Posted: Wed Jan 07, 2015 5:48 pm
by MagnusW
peterc wrote:
MagnusW wrote:
jsoderbe wrote:Hej, det beror på vad du får betala för det. Nya mattset från tex cartex.de är att föredra om inte ett beggat är väldigt billigt. Det är lika jobbigt att montera och ett begagnat blir aldrig lika fint som ett nytt. Sedan kan det vara svårt att gömma klisterskarvar mm när man monterar andra gången.

Jag betalade runt 6000 kr på Cartex för den dyraste mattsatsen, den till -72S. Sedan finns det nya repro på ebay från 250 Euro, jag har köpt det en gång men var missnöjd med känslan i mattan. Den var för tunn, tyckte jag.

Så får du mattsatsen för kanske 1000-1500 spänn skulle jag överväga det, om den är nära nyskick. Annars inte. Men jag har haft fel förr! :-)


Mvh Johan
Är Cartex bra?
Jag skulle behöva golvmattorna för framsätet i rätt "ludd-struktur" för min 77a.
Känns lite onödigt att köpa hela satsen dock...
De gjorde ett bra jobb på mina 1328 men försökte fakturera ett högre belopp än vi kommit överens om. När jag klagade så var det "fel faktura". Nackstöden däremot såg ut som f-n så de har jag reklamerat, undrar när jag får se dem igen? Stället är "ett hål i väggen", skulle inte vila jobba där på vintern.
Tror dock de har bra koll på vilka material som användes i vilka bilar. "Gör alla jobb åt Porsche Classic" sa de. Skickliga yrkesmän men luriga gubbar.
Låter bra att de kan fixa rätt mattor, ska kontakta dem om de kan fixa fram endast golvmattorna.

Posted: Wed Jan 07, 2015 10:02 pm
by jsoderbe
Hej, jag har handlat där flera gånger och tycker de funkar bra. Enda besvikelsen var när jag köpte konstläder till listerna på instrumentbrädan, som skulle vara "färdigklippta" men de måste ha druckit mycket öl den dagen de klippte mina..... :shock:

Men på det stora hela är de väldigt seriösa och har grejer som jag i alla fall upplever som 100 % lika originalgrejerna.


Mvh Johan

Posted: Wed Jan 07, 2015 11:47 pm
by olahed
jsoderbe wrote:Hej, det beror på vad du får betala för det. Nya mattset från tex cartex.de är att föredra om inte ett beggat är väldigt billigt. Det är lika jobbigt att montera och ett begagnat blir aldrig lika fint som ett nytt. Sedan kan det vara svårt att gömma klisterskarvar mm när man monterar andra gången.

Jag betalade runt 6000 kr på Cartex för den dyraste mattsatsen, den till -72S. Sedan finns det nya repro på ebay från 250 Euro, jag har köpt det en gång men var missnöjd med känslan i mattan. Den var för tunn, tyckte jag.

Så får du mattsatsen för kanske 1000-1500 spänn skulle jag överväga det, om den är nära nyskick. Annars inte. Men jag har haft fel förr! :-)


Mvh Johan
Han vill ha 250$ för setet vilket jag tror jag kan kapa lite på, sen är frågan om det passar också..

Posted: Fri Jan 16, 2015 12:20 pm
by olahed
Efter ett par veckors googlande och diskuterandes med kunniga inom området ät jag nu redo för att färga om inredningen. Lets go!
Image

Edit: Börjar med en dörrpanel i vinyl.

Posted: Thu Jan 22, 2015 10:32 pm
by olahed
Har börjat färga om inredningen, blev lite försenad i starten då jag behövde köpa en ny färgspruta med mindre munstycke samt mer färg, men det går låååångsamt. Dock blir bra det måste jag säga, är väldigt nöjd med resultatet av det lilla som blivit klart men jag fattar ju varför firmorna som gör sånt här tar bra betalt.
Har bestämt mig för att göra hela inredningen själv då jag är helt övertygad om att det kommer bli bra, är man riktigt noggrann så blir det riktigt fint, det blir nog en arbetsvecka i timmar innan allt är klart. Nån som har koll på vad innertaket brukar vara för material? Är det samma typ av vinyl som finns på olika ställen interiört?
Edit:Tack till laderspecialisten.se som varit väldigt hjälpsamma med att dela med sig av sin kunskap.

Posted: Fri Jan 23, 2015 5:51 pm
by olahed
"Inte så komplicerat men tidskrävande"...Kan jag skriva under på. Tappat räkningen, men 6-7 timmar nånstans so far.

Image

Jäkligt nöjd med resultatet dock.

Posted: Fri Jan 23, 2015 7:53 pm
by jockebostrom
looking good :D

Posted: Sun Jan 25, 2015 4:16 pm
by olahed
Ännu en seger för Noob:en! Image

Det som inte dödar. ..brrr
Image

Posted: Sun Feb 22, 2015 8:39 pm
by nicklasliljegren
Gissar att det är porschesjukan som gör att du kan stå ute och arbeta med bilen i det vädret :D
Ps såg att du fått fason på dämparen. Och omfärgningen av klädseln verkar bli riktigt bra.

/ Nicklas

Posted: Mon Feb 23, 2015 6:31 pm
by olahed
nicklasliljegren wrote:Gissar att det är porschesjukan som gör att du kan stå ute och arbeta med bilen i det vädret :D
Ps såg att du fått fason på dämparen. Och omfärgningen av klädseln verkar bli riktigt bra.

/ Nicklas
Visst är det porschesjukan helt klart!
Högst på önskelistan är nu att kommunen ska godta mitt bygglov på garaget som inkluderar ändring på detaljplanen...kan va svårare än att färga vinyl det. :lol:

Re: Nu har jag gjort det!!

Posted: Sun Mar 29, 2015 3:22 pm
by olahed
Image
Image
I brist på 3fas uttag till den nya kompressorn och därmed ingen fungerande färgspruta plus att min beställning från Ferdinand blev väldigt försenad (dom har flyttat tydligen)blir det till att fixa en del småsaker plus montera en chinspoiler, skönt att komma igång igen.

Re: Nu har jag gjort det!!

Posted: Sat Apr 04, 2015 8:28 am
by Trenoll
Roligt att läsa din tråd, fortsätt så! Om det någon gång känns trögt kan du kika på dom priser som begärs för fina 3,0 SC, då går det nog lättare igen!


Lycka till och glad påsk!

Mats

Re: Nu har jag gjort det!!

Posted: Mon Apr 06, 2015 4:37 pm
by olahed
Hylldel plus den andra dörrpanelen färdig. Den nya kompressorn gör att färgsprutan funkar bättre av nån anledning, även om den andra funkade blir det en finare dimma med denna trots samma tryck inställt!?
Men detta är en royal PITA, hade jag vetat vad jag vet nu hade jag bara gjort sätena och inte hela inredningen. Tidsödande.
1varv rengöring
1 varv lösningsmedel
1varv silikon remover
1varv slipa
Ett par varv rengöring igen.
4 varv adhesive enchancer
Minst 1varv färggrunda med svamp.
3 varv färgspruta med lika många varv med hårtorken
3 varv leather finish (klar lack) +hårtork.

[url=http://s42.photobucket.coImage