Page 10 of 11

Re: Nu har jag gjort det!!

Posted: Wed May 06, 2015 7:51 pm
by olahed
"Super turbo" burschen är ute!

Image

Re: Nu har jag gjort det!!

Posted: Sat May 09, 2015 8:23 pm
by olahed
Nu sitter dansken på, lite annat ljud än Burschen. Burschen växte lite i mina ögon/öron på slutet då jag verkligen gillar hur den låter när man revvar, besiktningskillen kunde inte låta bli när han testkörde den och den lät RIKTIGT bra!!! :):)
Dansken låter bättre på tomgång utan tvivel, lite vassare ljud på nåt sätt. Har revvat också men inte riktigt hört hur den låter på avstånd, stått halvvägs utanför bilen med foten på gasen bara.
Fälgarna inlämnade på blästring och lackering så bilen står på pallarna igen.
Image

Tror jag satte skruvarna åt fel håll, ska nog åtgärda detta men orkade inte ikväll.
Image

Re: Nu har jag gjort det!!

Posted: Thu May 21, 2015 2:15 pm
by olahed
Infärgningen står mig upp till halsen nu, har inte hänt så mycket senaste tiden. Började bli illamående varje gång jag körde en session i min "verkstad", först misstänkte jag lösningsmedlet och rengöringsmedlet(trots skyddsmask) vilket förmodligen hade en roll i det också men nu tror jag att det faktiskt är skyddsmasken som kan va boven. Känner ju att den tar in ny luft och släpper ut utandningsluften men tror ändå att jag andas in min utandning mer än vad jag borde.
Så nu kör jag bara korta perioder av infärgning pga detta samt motivationsbrist.

Under tiden har jag gjort lite annat som är mycket roligare, lite ljudisolering, ställt iordning min "verkstad" samt så är även monstret igång!!! Det är grymt skönt att den funkade, lååång väg att vandra var det med 3fas installation, 16ampere dit, 32 amperes hit, förlängningkonvertering, nya kontakthandskar och trots att jag nästan gett upp så startade den till slut, och inga säkringar gick!!! Den drar 32ampere om man kör båda uttagen men förstår jag produktbeskrivningen på baksidan rätt så om man bara kör ena kontakten/värmeaggregatet så drar den 22 ampere vilket är precis på gränsen vad jag får in i fastigheten. Får nog hålla igen lite så det inte blir snickarglädje av pulverlackeringen. Image

Re: Nu har jag gjort det!!

Posted: Sat May 23, 2015 7:30 pm
by olahed
Fortsätter med mina nybörjarfrågor, hoppas på att era tålamod fortfarande är intakta. Ljudisoleringen på hyllan bak har på dom man köper från ferdinand etc samma hål i isoleringen som finns i själva hyllan. Tänkte ta upp dom hålen eftersom dom bevisligen ska va där. Antar att det är för säkerheten om motorn skulle börja pyra, eller är det nåt fäste för säkerhetsbälten?

Re: Nu har jag gjort det!!

Posted: Mon Jul 20, 2015 3:08 pm
by olahed
Lämnade in fälgarna i mitten på maj, äntligen fått tillbaka dom efter många turer.

Image

Re: Nu har jag gjort det!!

Posted: Sun Oct 25, 2015 8:53 pm
by olahed
Hej igen!
Nu börjar mekarsäsongen och min har inte börjat bra, efter att ha köpt en ny leksak har sc:n stått ett tag och nu får jag inte igång den. Den blev mer och mer svårstartad under året och nu vill den inte starta. Den drar igång och vill starta men sen dör den, och sen måste jag vänta en stund annars drar den bara runt. Det luktar ganska mycket bensin och jag gissar att den blir rejält sur. När den startade tidigare i sommar fick jag hålla foten borta från gasen dom första sekunderna trots att den knappt startade annars dog den. Då är frågan vad jag ska göra, kan man ställa ner bränsletillförseln bara eller kan det va autochoken som är problemet??

Re: Nu har jag gjort det!!

Posted: Tue Oct 27, 2015 11:19 am
by Poppe
Dagens bensin är inte bra, speciellt om bilen får stå och inte används, gäller även motorsågar, gräsklippare mm.

Börja med att plocka bort luftfilter och tryck upp skivan till luftmängmätaren, motionera den upp och ner några gånger. Prova att starta.

Det skadar inte att köra med Redline SI-1 i bensinen på alla veteranbilar, eller allt som går på bensin och körs sällan. SI-1 håller bensinen fräsch vilket är bra om bilen inte används på länge typ vinterförvaring, med etanolinblandning i soppan blir det gärna problem. Etanol binder vatten och man får problem, syns ofta som vitt pulver i förgasare mm.

http://www.redlineoil.se/tillsatser/bra ... ensin/si-1


Det är inte dumt med 0,2% tvåtaktsolja i bensinen om man har mekaniskt sprut men har man fått problem tycker jag att SI-1 är att föredra.

Om ovanstående inte hjälper blir det till att felsöka.
Möjligt att membranet bränsleaccumulator (håller trycket uppe när motor är avstängd) har gett upp, det är vanligt och då blir motorn svårstartad, man kan hjälpa igång motorn genom att lyfta luftmängdskivan i insug som jag beskrev ovan.

Testa det här, lycka till :wink:

Re: Nu har jag gjort det!!

Posted: Wed Oct 28, 2015 9:01 am
by olahed
Poppe wrote: Börja med att plocka bort luftfilter och tryck upp skivan till luftmängmätaren, motionera den upp och ner några

Om ovanstående inte hjälper blir det till att felsöka.
Möjligt att membranet bränsleaccumulator (håller trycket uppe när motor är avstängd) har gett upp, det är vanligt och då blir motorn svårstartad, man kan hjälpa igång motorn genom att lyfta luftmängdskivan i insug som jag beskrev ovan.

Testa det här, lycka till :wink:

Tack så mycket Poppe!! Ska testa det idag!!

Re: Nu har jag gjort det!!

Posted: Fri Oct 30, 2015 10:39 am
by olahed
Lyfte på skivan där bakom luftfiltret men det hjälpte tyvärr inte, tycker symptomen bilen har pekar åt WUR:en. Ska lämna in den i veckan på speed och autoteknik.

Re: Nu har jag gjort det!!

Posted: Sat Oct 31, 2015 11:10 am
by Poppe
olahed wrote:Lyfte på skivan där bakom luftfiltret men det hjälpte tyvärr inte, tycker symptomen bilen har pekar åt WUR:en. Ska lämna in den i veckan på speed och autoteknik.
Nja, tror inte att det är WUR, här är sida för felsökning av K-jetronic.

http://www.porsche924-944.nl/924/Troubleshooting.html

Det behöver inte vara bränslerelaterat, har du kollat tändspole?

Re: Nu har jag gjort det!!

Posted: Mon Nov 09, 2015 7:19 pm
by olahed

Nja, tror inte att det är WUR, här är sida för felsökning av K-jetronic.

http://www.porsche924-944.nl/924/Troubleshooting.html

Det behöver inte vara bränslerelaterat, har du kollat tändspole?
Tror det mer än ett fel, tyvärr lät jag fel människor jobba på bilen tidigare, trots att dom sa att dom visste vad dom gjorde ställde dom in den alldeles för rikt. Fick dra igång den och den baktände och gick dåligt, luktade bensin. Ställde in den själv, då gick den mycket mycket bättre. Men det är nåt annat också eftersom den efter att ha blivit rejält varmkörd inte ville starta trots att det va direkt efter jag slagit av den. Backventil i bränsle pump?? WUR?? Bränsleaccumulator? Tändspole? Nu är den iaf inne på speed och autoteknik som kan dessa bilar så förhoppningsvis så får dom till den.

Re: Nu har jag gjort det!!

Posted: Mon Nov 09, 2015 11:41 pm
by Poppe
Om bilen inte startar när den är varm skulle jag kolla på bränsletrycksaccumulator, om membranet är sönder hålls inte trycket uppe, skivan som lyfter sliden i bränslehuvud lyfter inte pga att motorn inte tänder och IOM att motorn är varm aktiveras ej kallstartspridaren med svårstartad motor som följd.

Det kan gå att få igång motorn om man försiktigt lyfter skivan i insug samtidigt som man kör på startmotor men man måste vara två då, vet att en del har gjort fulfix med separat brytare till kallstartventil så den kan tvångssköras men det bästa är att göra det riktigt och byta bränsletrycksaccumulator tycker jag :wink:

Tips!
Montera gärna pop off-ventil i insuget om det inte redan är gjort, om motorn baktänder kan insuget som är i plast spricka och då går motorn inte bra. Kolla gärna upp så det är helt IOM att den baktänt.

http://www.pelicanparts.com/techarticle ... _valve.htm

Re: Nu har jag gjort det!!

Posted: Tue Dec 08, 2015 3:02 pm
by olahed
Pop off ventil är installerad sen förut som tur är eftersom den baktände några gånger.
Har fortfarande inte fått tillbaka den från speed och autoteknik, inte helt nöjd med dom måste jag säga.

Har kommit igång med pulverlackeringen efter jag vet inte hur många turer att fixa iordning all utrustning som behövdes inkl. Blästerskåp.
Började med att testa lite och är riktigt nöjd med resultaten. Har nu lackat min första "riktiga" del efter en del tester på skrot. Blir perfekt att lacka den då jag såg att den började rosta väldigt snabbt efter jag rengjort den och tagit bort rost, ytan lite ojämn på vissa ställen men det beror på underlaget, funderar på att lägga ett till lager för att snygga till men den sitter ju under bilen med en panel som skydd så jag tror jag låter den se ut så, nu är den rostskyddad iaf.

Image


Image

Re: Nu har jag gjort det!!

Posted: Tue Jan 19, 2016 7:45 pm
by nicklasliljegren
Någon uppdatering att bjuda på?

/ Nicklas

Re: Nu har jag gjort det!!

Posted: Tue Feb 02, 2016 3:27 pm
by olahed
Poppe wrote: Tips!
Montera gärna pop off-ventil i insuget om det inte redan är gjort, om motorn baktänder kan insuget som är i plast spricka och då går motorn inte bra. Kolla gärna upp så det är helt IOM att den baktänt.

http://www.pelicanparts.com/techarticle ... _valve.htm

Tror du är nåt på spåret här Poppe, vi misstänker att insuget är sprucket. Det stämmer in på symptomen, och en snabb koll på skruvarna som håller ihop den har för mycket "spel". Men den tappar bränsletrycket också så accumulatorn är fortfarande misstänkt, ska förhoppningsvis kunna kolla den på Torsdag. Har hämtat hem bilen från Speed och autoteknik, Anders där är bra att ha och göra med när man väl får tag i honom men dom verkar ha haft alldeles för mycket att göra. Inte mycket gjort med min bil på över 2 månader där förutom att den stått utomhus i snön. :? :evil:

Re: Nu har jag gjort det!!

Posted: Tue Feb 02, 2016 3:40 pm
by olahed
nicklasliljegren wrote:Någon uppdatering att bjuda på?

/ Nicklas
Inte hänt så mycket tyvärr. Men ser fram emot en tur i vår Niklas, har ju en ny leksak :D

Re: Nu har jag gjort det!!

Posted: Tue Feb 02, 2016 4:03 pm
by Poppe
olahed wrote:
Poppe wrote: Tips!
Montera gärna pop off-ventil i insuget om det inte redan är gjort, om motorn baktänder kan insuget som är i plast spricka och då går motorn inte bra. Kolla gärna upp så det är helt IOM att den baktänt.

http://www.pelicanparts.com/techarticle ... _valve.htm

Tror du är nåt på spåret här Poppe, vi misstänker att insuget är sprucket. Det stämmer in på symptomen, och en snabb koll på skruvarna som håller ihop den har för mycket "spel". Men den tappar bränsletrycket också så accumulatorn är fortfarande misstänkt, ska förhoppningsvis kunna kolla den på Torsdag. Har hämtat hem bilen från Speed och autoteknik, Anders där är bra att ha och göra med när man väl får tag i honom men dom verkar ha haft alldeles för mycket att göra. Inte mycket gjort med min bil på över 2 månader där förutom att den stått utomhus i snön. :? :evil:

Tråkigt om insug spruckit men det går att svetsa plast (ej PUR/Polyuretan), försök att hitta bra firma som har "rätt" utrustning, går även limma men viktigt att man använder bra/rätt lim.

Defekt bränsleaccumulator är vanlig felkälla på CIS om motorn är svårstartad (speciellt med varm motor).

Beklagligt att de låtit din pärla stå ute i vinterkylan..

Re: Nu har jag gjort det!!

Posted: Wed Feb 03, 2016 10:28 pm
by nicklasliljegren
olahed wrote:
nicklasliljegren wrote:Någon uppdatering att bjuda på?

/ Nicklas
Inte hänt så mycket tyvärr. Men ser fram emot en tur i vår Niklas, har ju en ny leksak :D

Ja, jag hörde att du köpte en trimmad ciao moppe :D

/ Nicklas

Re: Nu har jag gjort det!!

Posted: Thu Feb 04, 2016 1:25 pm
by olahed
Ja, jag hörde att du köpte en trimmad ciao moppe :D
/ Nicklas
Ha ha det är en annan historia och ett annat forum.
Image

Re: Nu har jag gjort det!!

Posted: Fri Feb 05, 2016 8:49 pm
by nicklasliljegren
lite nyare. Du får mkt nyare finesser, men... :D

https://vimeo.com/152094245

/ Nicklas

Re: Nu har jag gjort det!!

Posted: Sat Feb 06, 2016 10:23 pm
by olahed
:D :) :lol:
Såg den också. Najs!

Re: Nu har jag gjort det!!

Posted: Wed Feb 24, 2016 11:21 am
by olahed
Nu är accumulatorn testad och enligt vad vi kan se så är den ej fungerande, vi väntar nu på en ny och hoppas det löser allt men tror kallstartproblemet kvarstår, med lite tur är det bara vakumläckaget pga den spruckna popup ventilen som orsakat problemet.
För övrigt har en kompis köpt in sig i bilen och kommit in med ny energi och garageplats så nu rör det på sig igen. :D

Re: Nu har jag gjort det!!

Posted: Wed Feb 24, 2016 12:35 pm
by Poppe
olahed wrote:Nu är accumulatorn testad och enligt vad vi kan se så är den ej fungerande, vi väntar nu på en ny och hoppas det löser allt men tror kallstartproblemet kvarstår, med lite tur är det bara vakumläckaget pga den spruckna popup ventilen som orsakat problemet.
För övrigt har en kompis köpt in sig i bilen och kommit in med ny energi och garageplats så nu rör det på sig igen. :D

Underbar film ovan!
Bilarna blir bara tråkigare och tråkigare, större och tyngre med en massa hjälpmedel. Inget slår den analoga och mekaniska känsla som en early 911 kan förmedla, ju tidigare ju bättre, gäller även utseende. :wink:



Har man en defekt bränsleaccumulator finns det två sätt att tvångsstarta motor med CIS.
1: Genom att trycka upp plattan till luftmassemätaren samtidigt som man kör på startmotorn.
2: Genom att tvångsköra kallstartsventil (på varm motor, på kall motor ska den fungera självmant), man får vara försiktig så man inte surar ner motorn bara. Självklart bäst att byta accumulatorn..

Har du misstankar om att insug är defekt tycker jag att det bästa är att plocka ur motor och låda (enkelt) och plocka isär och inspektera allt, har man inte tillgång till billyft går det att hissa upp bilen bak och sänka mer motor/låda på domkraft, bra om man är två. Det underlättar om man använder ramper fram så vinkeln inte blir så brant, typ
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000023040/
OBS säkra med pallbockar både fram och bak!!

Har du inte den här boken kan jag rekommendera dig att skaffa den.
http://www.bentleypublishers.com/porsch ... anual.html

Innan du plockar ur motor tycker jag att du ska kontrollera vilket bränsletryck du har.

Systemtryck ska ligga mellan 4.5- 5.2 bar
Spridarna öppningstryck är 2.5- 3.6 bar

Om du plockar ur en spridare (eller alla) och vrider på tändning så du får systemtryck kan du genom att trycka upp plattan på luftmängdsmätaren köra spridarna och testa deras funktion (bra att blåsa rent runt spridaren innan man drar upp den), det går utmärkt att ta en liten petflaska på varje spridare och köra i en minut och kontrollmäta bränslemängd.

Kämpa på :wink:

Edit stavfel.

Re: Nu har jag gjort det!!

Posted: Fri Feb 26, 2016 8:26 am
by olahed
Poppe wrote:
olahed wrote:Nu är accumulatorn testad och enligt vad vi kan se så är den ej fungerande, vi väntar


Har man

Har du misstankar om att insug är defekt tycker jag att det bästa är att plocka ur motor och låda (enkelt) och plocka isär och inspektera allt, har man inte tillgång till billyft går det att hissa upp bilen bak och sänka mer motor/låda på domkraft, bra om man är två. Det underlättar om man använder ramper fram så vinkeln inte blir så brant, typ
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000023040/
OBS säkra med pallbockar både fram och bak!!

Har du inte den här boken kan jag rekommendera dig att skaffa den.
http://www.bentleypublishers.com/porsch ... anual.html

Innan du plockar ur motor tycker jag att du ska kontrollera vilket bränsletryck du har.

Systemtryck ska ligga mellan 4.5- 5.2 bar
Spridarna öppningstryck är 2.5- 3.6 bar

Om du plockar ur en spridare (eller alla) och vrider på tändning så du får systemtryck kan du genom att trycka upp plattan på luftmängdsmätaren köra spridarna och testa deras funktion (bra att blåsa rent runt spridaren innan man drar upp den), det går utmärkt att ta en liten petflaska på varje spridare och köra i en minut och kontrollmäta bränslemängd.

Kämpa på :wink:
Tack för tipsen Poppe, uppskattar att du tar dig tid.
Är innehavare av dessa saker sen tidigare faktiskt, Bentley boken är riktigt bra. Pallbockar och ramper har jag också. Vi kommer förmodligen att plocka ur motorn men har inte pulled the trigger än, känns som ett stort jobb när man inte gjort det förut. Vi kastas mellan dom olika alternativen av nivå på renovering så tiden får visa, men motorn kommer nog ut nångång. ..kanske.

Re: Nu har jag gjort det!!

Posted: Fri Feb 26, 2016 10:04 am
by Poppe
Det står bra beskrivet hur du plockar ur motor och låda i Bentley-boken. Man bör vara två.

Det är verkligen inte svårt.. Motor/låda sitter bara med fyra skruvar, sen är det bara anslutningar till bränsle, olja/vevhusvent, gas, växellåda, drivaxlar (häng upp dem med snöre) samt el som ska lossas. Busenkelt!!

Bra att stoppa ren trasa i oljeslang och anslutningar samt trä på en plastpåse (typ fryspåse) och säkra med buntband så slipper man söl och minimerar att det kommer in smuts.

Det underlättar om du tillverkar en adapter till domkraften (det går utan men kan bli lite vingligt och kräver fler händer).
Pelican har men den blir onödigt dyr innan den är hemma.
http://www.pelicanparts.com/More_Info/P ... %20engines

Har man dubbla domkrafter, en framme vid växellåda (vänd den med handtaget framåt) och en bak med tvärgående balk (går bra med 45x95 träregel som man fäster på domkraft) så går det fin fint. Bra om domkrafterna rullar lätt så sopa golv och smörj hjul innan.

När du hissar upp bilen är det bra att försöka uppskatta hur mycket den behöver hissas, hissar du den för lite får du inte ur motorn (tänk på att domkraften bygger), hissar du för mycket kanske domkraften inte räcker upp och man måste ha mellanlägg vilket gör att det blir mer vingligt.

Ta det lugnt och metodiskt så går det bra :wink: