1972 911e targa historie

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
Vegar
Posts: 1
Joined: Fri Oct 03, 2014 6:47 pm

1972 911e targa historie

Post by Vegar »

Hei
Jeg har i sommer blitt eier av en tidligere svensk 911. Den ble importert til Norge i 2002. Jeg lurer på om noen på dette forumet kan ha kjennskap til den svenske historien til bilen. Svensk reg nr var ARG 221. Jeg har fått opplyst at bilen i utgangspunktet er importert til Sverige på 1980 tallet i fra Tyskland. Denne svenske herren var medlem av den svenske Porsche club. Jeg har navn som kan opplyses privat på Mail om noen tror de har info.
Takker for eventuell info om bilen.
Vegar
User avatar
Schiefer
Posts: 36
Joined: Sun Dec 28, 2008 11:52 pm
Location: Norge

Post by Schiefer »

Hei Vegar,
Hva med å poste noen bilder??
Vet du hvem i Norge som tok den inn??

Rådmund
59 Porsche Diesel Junior
60 Porsche Diesel Standard
67S Coupe
70S Coupe
nicklasliljegren
Posts: 263
Joined: Mon Nov 15, 2010 8:07 pm
Location: Stockholm

Post by nicklasliljegren »

Vegar,
Det blir lättare om du lägger upp en bild.
Men annars brukar det vara rätt enkelt att få fram uppgifter, om tex tidigare ägare. Jag hade börjat att kontakta transportsstyrelsen för att se vad de har för information. Eftersom fordonet exporterades för 12 år sedan finns väl en risk att de inte sitter på så mycket information. Då återstår att vända sig till Landsarkivet i Härnösand, och beställa ut uppgifterna om bilen. Det kan kosta en liten slant, men är en viktig del av bilens historia om du nu inte redan gjort det. Nedan ser du min sökning då jag slog in din bils registreringsnummer och som du ser finns i vart fall dokumentation from 1984, kanske var det då bilen importerades till Sverige, tills dess att den exporterades från Sverige. Tror att det går att få fram allt vad gäller den svenska historien. Däremot vet jag att det är mycket svårare att få fram information om tidigare ägare i Tyskland. Vad gäller möjligheten att få fram den tyska historien skulle jag höra med en annan medlem här på forumet, Tomlin, om han har några tips.

http://sok.riksarkivet.se/fordonsarkiv? ... dSok=False

http://riksarkivet.se/harnosand

Med vänlig hälsning
Nicklas Liljegren
911 E 2.2 Coupé, 1970, Burgundy red,. Yeah!
Member of the early 911 S registry
Member of the 911 E registry
Post Reply