Glansvärde på svart färg

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Glansvärde på svart färg

Post by FilipF »

Den svarta färgen som Porsche använde på mycket av sina delar, framvagn, tank, sidokjolar och sådant, någon som har uppfattningen eller vet vilken glansvärde det är på den. Den är ju inte helblank eller helmatt..:-)
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
User avatar
RS Jesper
Posts: 178
Joined: Sun Feb 24, 2008 5:13 pm
Location: Amsterdam

Post by RS Jesper »

Jag skulle vilja påstå 60% blank 40% matt.

Mvh/J
Carrera RS-73
Citroën 2CV Sahara
Subaru WRX STI
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

Hade frågan uppe på PCS och fick hjälp med en länk där detta hittades

glansvärde Gloss = Blank, 100% glans/blank

gloss= 100 %
Low gloss = 50-70% gloss
satin/semi gloss = 30-50% gloss
flat = 0% gloss

de i USA (på tråden) använder Low gloss till allt underrede och Satin gloss till sidokjolar och stötfångare
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Verkligt besvärligt att blanda till vad du än väljer...
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

Johannes wrote:Verkligt besvärligt att blanda till vad du än väljer...
Inte så farligt tycker jag, jag har beställt 40% matthet till mina delar och kommer att använda det på alla svarta delar på bilen...

Detta var inget konstigt att beställa hos lackeraren..
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
User avatar
RS Jesper
Posts: 178
Joined: Sun Feb 24, 2008 5:13 pm
Location: Amsterdam

Post by RS Jesper »

Kul att mitt påstående, verkade stämma väl in....
Återkom gärna med reultatet, om du blev nöjd

Mvh/J
Carrera RS-73
Citroën 2CV Sahara
Subaru WRX STI
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

RS Jesper wrote:Kul att mitt påstående, verkade stämma väl in....
Återkom gärna med reultatet, om du blev nöjd

Mvh/J
Nöjd blir jag Jesper, jag dock försöka komma ihåg att sätta in en bild här.. :-)
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Var rädd om den lackeraren!

Själv tycker jag att det är knepigt och jag vet flera verkligt duktiga lackerare i omgivningen som brukar säga så här. Jag lackar gärna men du få blanda färgen själv...


Standox har bra grejor. Tex Opel rally matt, fix och färdigt. Men skall man mixa 2k med brytpasta så är steget från väldigt blankt till mattare än man vill väldigt litet. En nylackad yta är blankare de första månaderna sen mattas den allteftersom lösningsmedlen dunstar. Till detta finns även matt klarlack att lägga på och för den petige kan det bli en mardröm.

Skall man däremot bara ta fram sprutan hemma i garaget och måla lite mattsvart så är det inga problem i sig.
Post Reply