1965 911S?
1965 911S?
Jag hörde idag att beteckningen 911s användes så tidigt som 1965 för att beteckna tävlingsvagnarna som byggdes direkt av fabriken. Jag har ingen anledning att betvivla detta, men eftersom jag inte hört detta påstående innan så kastar jag ut frågan här och ser om någon kan sprida ytterligare ljus i frågan.
Tydligen skulle dessa "Werks-S" även ha vikterna i kofångaren redan från -65 vilket låter lite säreget då det knappast var för tävlingsförarnas skull dessa tillkom?
Tydligen skulle dessa "Werks-S" även ha vikterna i kofångaren redan från -65 vilket låter lite säreget då det knappast var för tävlingsförarnas skull dessa tillkom?
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Bilen i fråga är en gammal rallybil, i registret står den som 911S -65, men transportstyrelsen brukar ju inte vara vad man kallar nogräknade när det kommer till modellbeteckningar.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Jasså var det så enkelt. Jag trodde du läst det i någon engelsk Porsche-tidning.felix83 wrote:Bilen i fråga är en gammal rallybil, i registret står den som 911S -65, men transportstyrelsen brukar ju inte vara vad man kallar nogräknade när det kommer till modellbeteckningar.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Så tänker jag med, men personen jag diskuterade med (ej ägaren) hävdade med bestämdhet att bilen var en "äkta" -65S, så jag blev lite osäker. Dock förklarar det inte vikterna i kofångaren (som även dessa hävdades vara original), för dessa kom väl först till årsmodell -67, tillsammans med S-beteckningen?Jesse wrote:Det finns många roliga, felaktiga beteckningar i registerna. Porsche 456 Porsche 913 etc
Har sett en bild och bilen har ingen S-spoiler.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Jag kan inte så mycket om bilarna från 60-talet men enligt vad jag minns från Paul Freres bok från 1976 så var fabriken medveten om problemen från början och vikterna kom dit tidigt. Hur tidigt står inte, men nu när jag läser igen får jag intrycket att det var under första året. Många bilar fick dessutom vikter vid service utan att ägarna visste om det.felix83 wrote:Så tänker jag med, men personen jag diskuterade med (ej ägaren) hävdade med bestämdhet att bilen var en "äkta" -65S, så jag blev lite osäker. Dock förklarar det inte vikterna i kofångaren (som även dessa hävdades vara original), för dessa kom väl först till årsmodell -67, tillsammans med S-beteckningen?Jesse wrote:Det finns många roliga, felaktiga beteckningar i registerna. Porsche 456 Porsche 913 etc
Har sett en bild och bilen har ingen S-spoiler.
Jag rekommenderar verkligen Freres bok, även Barth/Boschen och så klart Ludwigsen. Ska man lära sig något via böcker måste man läsa de gamla böckerna. Nutidens journalister och författare skriver mest av varandras felaktigheter.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
-67 fanns ingen S-spoiler, det är mig veterligen LWB S-tillbehör.
Vikterna satt i redan -65, har ingen koll på hur det var med 901-serien men jag antar att dom saknade dem och att Porsche svarade med dem året efter som svar på kritik om överstyrning(?)
Vikterna satt i redan -65, har ingen koll på hur det var med 901-serien men jag antar att dom saknade dem och att Porsche svarade med dem året efter som svar på kritik om överstyrning(?)
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Det här kan bli kul. Nu slänger jag som nyss skrev att jag inte kan så mycket 60-talare in en brandfackla. "901 är bilen som inte finns". Igen enligt Paul Frere så togs beslutet i oktober 1964 att bilen heter 911. Har någon sett en bil med 901 på motorluckan? Jag anser att 64-or inte finns heller. De är tillverkad 1964 men alla är av 65-års modell. Dock är det väl bra för värdet att kalla bilen för en sextiofyra.Jesse wrote:-67 fanns ingen S-spoiler, det är mig veterligen LWB S-tillbehör.
Vikterna satt i redan -65, har ingen koll på hur det var med 901-serien men jag antar att dom saknade dem och att Porsche svarade med dem året efter som svar på kritik om överstyrning(?)
Vad anser ni som vet nått?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Då så, då sluter jag mig till att det helt enkelt rör sig om en vanlig 911 -65 som fått fel identitet hos transportstyrelsen. Tack för klargörandena!Jesse wrote:-67 fanns ingen S-spoiler, det är mig veterligen LWB S-tillbehör.
Vikterna satt i redan -65, har ingen koll på hur det var med 901-serien men jag antar att dom saknade dem och att Porsche svarade med dem året efter som svar på kritik om överstyrning(?)
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Det finns inga 64or i vanlig mening! Det finns 901or. Men bara 911 broschyrer.
Alois Ruf har ch nr 37, det är en 901. För ungefär 2 månader sedan hittade ett tyskt tv program, gick på astra parabolen, om ett lumpsamlargäng en ur nollserien 6 mil utanför Berlin. Det var ch nummer 57! Sannolikt hamnar den väl på museet. Ruf bilen är import från USA och ihopsvetsad av två plus ny plåt, den har ingen sifferbeteckning på luckan.
Så här är det
Förserienummren är femställiga och börjar på 13. 13 xxx.
Totalt fanns det 82 st 901or till kund
Första kundbilen är 300 007. Karossen byggd 14 sept. 300001 är byggd några dagar senare -det är här som finessen med karossnummer kommer in i bilden.
27 oktober är de första bilarna färdiga på werk. 16 och 17 november går de första enheterna ut till återförsäljarna.
Ch nr 300049 är första 911 an, 10 november.
1964 byggde de 232 st vagnar.
I huvudsak läser jag innantill från mitt arkiv och fritt översatt från tyska efter förmåga - det är några år sedan jag bodde där.
Vad som står i regpappren på prototyper etc går utanför min kunskap.
Men 901 hängde ju med länge i reservdelskatalogen. Hur är det med 964? det står väl 911 på utsidan...
Alois Ruf har ch nr 37, det är en 901. För ungefär 2 månader sedan hittade ett tyskt tv program, gick på astra parabolen, om ett lumpsamlargäng en ur nollserien 6 mil utanför Berlin. Det var ch nummer 57! Sannolikt hamnar den väl på museet. Ruf bilen är import från USA och ihopsvetsad av två plus ny plåt, den har ingen sifferbeteckning på luckan.
Så här är det
Förserienummren är femställiga och börjar på 13. 13 xxx.
Totalt fanns det 82 st 901or till kund
Första kundbilen är 300 007. Karossen byggd 14 sept. 300001 är byggd några dagar senare -det är här som finessen med karossnummer kommer in i bilden.
27 oktober är de första bilarna färdiga på werk. 16 och 17 november går de första enheterna ut till återförsäljarna.
Ch nr 300049 är första 911 an, 10 november.
1964 byggde de 232 st vagnar.
I huvudsak läser jag innantill från mitt arkiv och fritt översatt från tyska efter förmåga - det är några år sedan jag bodde där.
Vad som står i regpappren på prototyper etc går utanför min kunskap.
Men 901 hängde ju med länge i reservdelskatalogen. Hur är det med 964? det står väl 911 på utsidan...
https://www.youtube.com/watch?v=yfYHCbyo6CE
i anslutning till ovanstående inlägg kan detta klipp passa in
i anslutning till ovanstående inlägg kan detta klipp passa in
För att knyta ihop säcken där tråden startade, till monte 65 användes 3 vagnar. De hade ch nummer 303075, 303076 och 303085. En av dem hade startnummer 147, var försedd med intercom absolut ingen självklarhet då!
En av dessa vagnar hade uppgraderade bromsar, styvare fjädring och trimmad motor. Eventuellt kan man betrakta det som en S prototyp.
Det fanns ju redan en 906 motor och breda fälgar att tillgå, men det användes inte. 906 motorn i civil version blev snarast S motorn.Trimningsnivåerna har vi andra trådar, men för den nytillkommne så i korta ordalag såg det ut så här.
Lite portning och störreförgasare 130 hk. S motorer 160, 168 eller 175 hk beroende på kryss i tillvalslistan. Med lite anpassning därutöver så närmade det sig 190 hk.
Det tävlades oftast med T modellen eftersom den var bättre homologerad och enklare utrustad, därmed lättare.
En T med motorn från S. De kallas för TR på senare tid, även lättvikts S.
Från 69 är förgasarna förbi och sista 2 litraren har mekaniskt sprut och lång hjulbas. Den motorn i SWB förstärkt den allmänna uppfattningen om att 2,0 S är tidernas 911.
R och SC/RS är ju tillverkade i ett tjog vardera så det är inte nåt att spilla tid på.
1970 byggdes en förgasarvariant till mittmotorbilen med toppar från T motorn och i stort sett std S grejor med 180 hk.
men som sagt detaljer om tävlingsmotorer för ur elfer har vi redan haft i andra trådar.
En av dessa vagnar hade uppgraderade bromsar, styvare fjädring och trimmad motor. Eventuellt kan man betrakta det som en S prototyp.
Det fanns ju redan en 906 motor och breda fälgar att tillgå, men det användes inte. 906 motorn i civil version blev snarast S motorn.Trimningsnivåerna har vi andra trådar, men för den nytillkommne så i korta ordalag såg det ut så här.
Lite portning och störreförgasare 130 hk. S motorer 160, 168 eller 175 hk beroende på kryss i tillvalslistan. Med lite anpassning därutöver så närmade det sig 190 hk.
Det tävlades oftast med T modellen eftersom den var bättre homologerad och enklare utrustad, därmed lättare.
En T med motorn från S. De kallas för TR på senare tid, även lättvikts S.
Från 69 är förgasarna förbi och sista 2 litraren har mekaniskt sprut och lång hjulbas. Den motorn i SWB förstärkt den allmänna uppfattningen om att 2,0 S är tidernas 911.
R och SC/RS är ju tillverkade i ett tjog vardera så det är inte nåt att spilla tid på.
1970 byggdes en förgasarvariant till mittmotorbilen med toppar från T motorn och i stort sett std S grejor med 180 hk.
men som sagt detaljer om tävlingsmotorer för ur elfer har vi redan haft i andra trådar.
vid lanseringen var det tänkt att ha 3 modeller
en 4 cyl
en sexa på 130 hk
en S på 150 hk
det blev bara 130 hk från start, 902 912 kom på våren och som 67 års modell en S på 160 och dessutom en T 110. För övrigt världens motorsvagaste bil att toppa över 200 km på den tiden.
Finns faktiskt skisser på 7 olika karossvarianter från den tiden. 68 fanns det som bekant 4 typer under en period.
en 4 cyl
en sexa på 130 hk
en S på 150 hk
det blev bara 130 hk från start, 902 912 kom på våren och som 67 års modell en S på 160 och dessutom en T 110. För övrigt världens motorsvagaste bil att toppa över 200 km på den tiden.
Finns faktiskt skisser på 7 olika karossvarianter från den tiden. 68 fanns det som bekant 4 typer under en period.
Kom T-modellen redan -67 alltså?
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
På produktionnummret kan man se vilket år bilen är tillverkad. I alla fall från 68 tredje positionen. En 73as produktionsnummer börjar med 102 eller 103 beroende på år.
Last edited by peterc on Sun Jan 25, 2015 10:17 pm, edited 1 time in total.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken