En eller två sidospeglar?

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
9111974_Stockholm
Posts: 59
Joined: Thu Oct 16, 2014 10:36 am

En eller två sidospeglar?

Post by 9111974_Stockholm »

Håller på att renovera min 74a och har idag två sidospeglar. Dock var det ju bara en vänsterspegel i original, vilket jag gärna skulle köra på nu också. Någon som vet om trafikreglerna tillåter att man endast har en spegel?

Tack!

Calle
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: En eller två sidospeglar?

Post by MagnusW »

9111974_Stockholm wrote:Håller på att renovera min 74a och har idag två sidospeglar. Dock var det ju bara en vänsterspegel i original, vilket jag gärna skulle köra på nu också. Någon som vet om trafikreglerna tillåter att man endast har en spegel?

Tack!

Calle
Ja, det räcker med en på vänstersidan.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Re: En eller två sidospeglar?

Post by Sven »

En spegel i original? Bilar sålda i Sverige hade väl två?
Det var snikutrustade tyska bilar som enbart hade en. Typ orangea med havsblå inredning och med psykedeliskt maskmönster i stolarna för att få bilen unik...
356A -59
Carrera -84
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: En eller två sidospeglar?

Post by peterc »

Snikutrustade Turbos med mask i stolarna hade också en spegel 1975.

Bilar som levererades med två speglar hade nog runda. De fyrkantiga högerspeglar både av 73-storlek och 74 som säljs idag har aldrig funnits.

Jag har besiktigat med en spegel hela tiden. Hade en med dubbelhäftande tejp på högersidan den dagen jag registreringsbesiktigade 1984.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: En eller två sidospeglar?

Post by MagnusW »

Tog några bilder på en svensksåld 74a för ett par veckor sedan.

Den har speglarna lite oortodoxt placerade kan tyckas. Vet inte om de satt så från början, eller om de blivit flyttade på...

Image

Image
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Re: En eller två sidospeglar?

Post by Sven »

Image

Bilden är från tiden. Bilen är en -74, importerades -76.
Jag kan inte svära på att speglarna är original, men de är väldigt lika original...
356A -59
Carrera -84
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: En eller två sidospeglar?

Post by peterc »

MagnusW wrote:Tog några bilder på en svensksåld 74a för ett par veckor sedan.

Den har speglarna lite oortodoxt placerade kan tyckas. Vet inte om de satt så från början, eller om de blivit flyttade på...

Image

Image
Jag tror de är monterade i Södertälje. Om det är någon som har sådana så vet jag en som är väldigt intresserad
Har fortfarande för mig att fabriken monterade runda på marknader som krävde två, dock ej Sverige från 74 och framåt inser jag nu. Placeringen har jag sett på flera svensksålda bilar. Även de runda 1973 var placerade så. Är det någon som vet säkert vem som skruvade dit vad?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: En eller två sidospeglar?

Post by peterc »

Sven wrote:Image

Bilden är från tiden. Bilen är en -74, importerades -76.
Jag kan inte svära på att speglarna är original, men de är väldigt lika original...
Per körde rätt länge med den bilen. Spegeln på vänster är nog original, på höger sida är jag tveksam.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Re: En eller två sidospeglar?

Post by Sven »

Vilken Per?
356A -59
Carrera -84
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: En eller två sidospeglar?

Post by peterc »

Sven wrote:Vilken Per?
Trodde det var Per Eklunds bil, men det kanske fanns flera snarlika? Jag såg honom flera gånger i en vit G-modell med 2,7 MFI motor på flera rallyn på 80 talet.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
Martin M.
Posts: 389
Joined: Thu Apr 19, 2007 8:27 am
Location: Linköping

Re: En eller två sidospeglar?

Post by Martin M. »

Enligt mig så gäller följande map backspeglar:

I Sverige blev det lag att man måste ha två yttre backspeglar från 1969 årsmodell. Inre backspegel kan saknas, ifall bilens konstruktion inte medger sikt bakåt ifrån en inre backspegel, typ skåpbil. Sverige var utöver Japan ganska ensamma med denna lag och därför är det vanligt att se "tyska" bilar bara med en backspegel. Titta i gamla Porsche brochyrer så ser ni...

Jag har en vän som äger en svensksåld Carrera RS 2,7. Den har den vänstra spegeln felmonterad, se bild. Monteringen av backspeglar gjordes i Södertälje enligt L-G Thomasfolk. Även Tectyl blåstes på i innerskärmar på en del bilar i Södertälje.
"Södertäle original".

Till Calle: är din bil såld ny i Sverige tycker jag att du skall ha två speglar. I annat fall bara en.

Image
Hälsningar,
Martin M.
1960 Junior V
1964 356 C
1976 Carrera 3,0
User avatar
insw
Posts: 345
Joined: Sun Aug 14, 2005 8:02 pm

Re: En eller två sidospeglar?

Post by insw »

Min bil såldes ny i Schweiz 1973, men kom till Sverige 1979, jag har en vänster sidospegel men det finns hål förborrade på höger sida dessa är igenlagda idag. Och hur var det för Schwiez?
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Re: En eller två sidospeglar?

Post by Sven »

peterc wrote:
Sven wrote:Vilken Per?
Trodde det var Per Eklunds bil, men det kanske fanns flera snarlika? Jag såg honom flera gånger i en vit G-modell med 2,7 MFI motor på flera rallyn på 80 talet.
Det var Lasse Jönssons bil som han tävlade med fram till -81.
Hasse Hansson ägde och tävlade med den efter Lasse.
356A -59
Carrera -84
9111974_Stockholm
Posts: 59
Joined: Thu Oct 16, 2014 10:36 am

Re: En eller två sidospeglar?

Post by 9111974_Stockholm »

Tack för alla svar. Min 74a är en USA-bil och hade som sagt en spegel i original. Låter som jag kan ha kvar det!
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: En eller två sidospeglar?

Post by Johannes »

Förstoringsgraden (planglas eller konvext)skiljer mellan EU och US bilar, fast det är nog av väldigt underordnad betydelse.

Spegelpositionen på den vita vagnen med rund spegel strax ovan...sitter inte spegeln långt bak? eller är det jag som är för trött?
User avatar
Martin M.
Posts: 389
Joined: Thu Apr 19, 2007 8:27 am
Location: Linköping

Re: En eller två sidospeglar?

Post by Martin M. »

Johannes wrote:Förstoringsgraden (planglas eller konvext)skiljer mellan EU och US bilar, fast det är nog av väldigt underordnad betydelse.

Spegelpositionen på den vita vagnen med rund spegel strax ovan...sitter inte spegeln långt bak? eller är det jag som är för trött?
Helt rätt Johannes, spegel är felmonterad på den vita bilen av en tekniker (läs Pryo) i Södertälje 1973 :-)
Hälsningar,
Martin M.
1960 Junior V
1964 356 C
1976 Carrera 3,0
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: En eller två sidospeglar?

Post by peterc »

Martin M. wrote:
Johannes wrote:Förstoringsgraden (planglas eller konvext)skiljer mellan EU och US bilar, fast det är nog av väldigt underordnad betydelse.

Spegelpositionen på den vita vagnen med rund spegel strax ovan...sitter inte spegeln långt bak? eller är det jag som är för trött?
Helt rätt Johannes, spegel är felmonterad på den vita bilen av en tekniker (läs Pryo) i Södertälje 1973 :-)
Jag tror inte den är "felmonterad". De hade den positionen som standard i Södertälje 73. Har sett flera svensksålda bilar med speglarna så.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
Martin M.
Posts: 389
Joined: Thu Apr 19, 2007 8:27 am
Location: Linköping

Re: En eller två sidospeglar?

Post by Martin M. »

peterc wrote:
Martin M. wrote:
Johannes wrote:Förstoringsgraden (planglas eller konvext)skiljer mellan EU och US bilar, fast det är nog av väldigt underordnad betydelse.

Spegelpositionen på den vita vagnen med rund spegel strax ovan...sitter inte spegeln långt bak? eller är det jag som är för trött?
Helt rätt Johannes, spegel är felmonterad på den vita bilen av en tekniker (läs Pryo) i Södertälje 1973 :-)
Jag tror inte den är "felmonterad". De hade den positionen som standard i Södertälje 73. Har sett flera svensksålda bilar med speglarna så.

Om du tittar på en ritning i verkstadshandboken så är den felmonterad. Sedan så har även Thomasfolk bekräftat att det är felmonterat, men han kan ju inte så mycket :-)
Hälsningar,
Martin M.
1960 Junior V
1964 356 C
1976 Carrera 3,0
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: En eller två sidospeglar?

Post by peterc »

Systematiskt fel får man väl kalla det då? :shock:

Lite knepigt är det för jag levde i tron att den organisationen aldrig gjort något fel. :mrgreen:
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Post Reply