Långtidsförvaring av gammelelva

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Långtidsförvaring av gammelelva

Post by JMB »

God kväll!

Jag kommer sätta en gammelelva i långtidsförvaring i ett kallgarage i några år. Vad hade ni använt för att hålla fukt/rost borta? (t.ex. Carcoon, Permabag etc)

Vad är era erfarenheter?

Mvh
Johan
User avatar
Janne J
Posts: 233
Joined: Sat Jun 08, 2013 8:38 am
Location: Kinna

Re: Långtidsförvaring av gammelelva

Post by Janne J »

Jag hade inte gjort det. Hade själv en bil stående i kallgarage under några vintermånader och ångrade detta djupt.
Fick tråkig ytrost på flera ställen, aluminiumdetaljer blev oxiderade och det var tidsödande att rätta till.
Inget mer kallgarage för mig.
PCS 13359
911SC 1982
Ford Mustang 1965 busbil
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Långtidsförvaring av gammelelva

Post by JMB »

Janne J wrote:Jag hade inte gjort det. Hade själv en bil stående i kallgarage under några vintermånader och ångrade detta djupt.
Fick tråkig ytrost på flera ställen, aluminiumdetaljer blev oxiderade och det var tidsödande att rätta till.
Inget mer kallgarage för mig.
Planen är inte att bara ställa in bilen utan att skydda den med hjälp av en Carcoon, Permabag, eller liknande. Frågan är bara vad som är bäst.

/Johan
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Långtidsförvaring av gammelelva

Post by MagnusW »

Både kall och varmgarage är väl ok om man kan kontrollera luftfuktigheten.

Har en kompis som har ett sådant där uppblåsbart tält-garage (för utomhusbruk) där en liten fläkt trycker in luft för att hålla det uppblåst. Men tydligen så kondenserar fukt i "taket" och droppar ned i sån mängd att det bildas pölar inne i tältet.
Det var iofs när detta placerades utomhus, i ett kallgarage så är kanske temperaturen mer konstant så man slipper detta.


Hur är det nu, kall luft innehåller mindre fukt i absoluta mått. Men om kall luft värms upp så minskar den relativa luftfuktigheten, för varm luft kan bära mer vatten och det är väl den relativa luftfuktigheten som är avgörande för om saker rostar/oxiderar?

Så med den tanken så skulle man vilja ha det varmare i bubblan runt bilen än i det omgivande kallgaraget, eller tänker jag galet?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Långtidsförvaring av gammelelva

Post by JMB »

Jag har också svårt att förstå hur "bubblorna" funkar (www.carcoon.com www.carcapsule.com). Såvitt jag kan läsa så cirkulerar dom endast luften, men avfuktar den inte.

En Permabag (www.autopyjama.com) cirkulerar inte luften, utan sätter sin tillit till "torrbollarna" som man stoppar in i påsen tillsammans med bilen.

Kall luft håller mindre fukt än varm, det stämmer. Och jag har för mig det är den relativa luftfuktigheten som avgör när det rostar(?).

Johan
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Långtidsförvaring av gammelelva

Post by MagnusW »

Perma bag verkar ju vettig, i alla fall om den används inomhus.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Långtidsförvaring av gammelelva

Post by Dutch »

Min röst faller också på permabag, då det inte cirkulerar luft i dom.
Det du nte vill är att varm fuktig luft kommer in och kondenserar på en kall bil.
Se till att bilen är krut-torr när du ställer in den.
i med rejält med olja i cylindrarna samt dra runt motorn lite då och då för hand. helst skall inte motorn stå i samma vinkelläge för länge.

Bensintanken kräver nog lite fundering,
Skall bilen ut inom 2-2,5 år så hade jag nog valt att fylla den med Alkylatbensin. lite dyrare men alkylatbensinen kommer den troligen att starta på senare.
Fyller du tanken med vanlig soppa så kommer du nog få fullt med avlagringar där bensinen blir stående, samt att du måste dumpa den soppan senare vilket också är en kostnad.
Så ett alternativ blir fyll med Alkylat och kör bilen så att du får alkylat i pump förgasare filter o.s.v. Har du sedan tätt och torrt så borde inte tanken rosta invändigt.
Alternativt montera ur tanken (är ju faktidskt inte så stort jobb rostskydda den invändigt och rengör före du skall använda bilen igen.

Är det en MFI så SKALL även pumpen konserveras.

-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Långtidsförvaring av gammelelva

Post by JMB »

Tackar! Lutar mot att det blir en Permabag.

Eftersom motorn gärna ska dras runt lite då och då vore det kanske bättre att låta den stå vid sidan om, utanför Permabagen?

Johan
Post Reply