Import
Import
Hej,
Har hittat 911 2.2E i Holland som jag funderar på att åka ner och titta på. Bilen har RS inredning utan baksäte, skalstolar, fastsvetsad bur och 5-punktsbälten. Motorn är dock orginal matching nr. Chassi lite uppgraderat med bla konidämpare. Frågan är om man kan importera och registrera en sådan bil i Sv, om man installerar 3-punktsbälten också? Någon som har erfarenhet av att importera äldre bilar med bur? Har fått uppfattningen att det kan gå att registera med bur för "personligt bruk"?
Har hittat 911 2.2E i Holland som jag funderar på att åka ner och titta på. Bilen har RS inredning utan baksäte, skalstolar, fastsvetsad bur och 5-punktsbälten. Motorn är dock orginal matching nr. Chassi lite uppgraderat med bla konidämpare. Frågan är om man kan importera och registrera en sådan bil i Sv, om man installerar 3-punktsbälten också? Någon som har erfarenhet av att importera äldre bilar med bur? Har fått uppfattningen att det kan gå att registera med bur för "personligt bruk"?
Last edited by laxen911 on Thu Oct 29, 2015 1:17 pm, edited 1 time in total.
Rikard L
912/6 -65 signalröd
912/6 -65 signalröd
Re: Import
Är det denna?
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... geNumber=3#
Ger ett "amerikanskt" intryck..
Jag vet inte mycket om bågar men med tanke på knäcken på dörrstagen och att tvärstag under ratten saknas så är det bara att kapa och plocka ur buren, så behöver du inte fundera över den..
Är breddningen seriöst utförd så är den lockande.
Vet inget om priset.
Jag gillar den skarpt!
Ser nu att länken troligtvis inte funkar men den går mot en grön -70E i holland via mobile
Bosse
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... geNumber=3#
Ger ett "amerikanskt" intryck..
Jag vet inte mycket om bågar men med tanke på knäcken på dörrstagen och att tvärstag under ratten saknas så är det bara att kapa och plocka ur buren, så behöver du inte fundera över den..
Är breddningen seriöst utförd så är den lockande.
Vet inget om priset.
Jag gillar den skarpt!
Ser nu att länken troligtvis inte funkar men den går mot en grön -70E i holland via mobile
Bosse
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Re: Import
Stämmer, är den bilen! Ja man kan ju förstås kapa och ta ur buren. Men jag vill ha bur och den ser fin ut, så det är ju synd att behöva göra så bara för att kunna importregistrera bilen. Någon som känner till någon bil som importerats och registrerats med bur?Dutch wrote:Är det denna?
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... geNumber=3#
Ger ett "amerikanskt" intryck..
Jag vet inte mycket om bågar men med tanke på knäcken på dörrstagen och att tvärstag under ratten saknas så är det bara att kapa och plocka ur buren, så behöver du inte fundera över den..
Är breddningen seriöst utförd så är den lockande.
Vet inget om priset.
Jag gillar den skarpt!
Ser nu att länken troligtvis inte funkar men den går mot en grön -70E i holland via mobile
Bosse
Rikard L
912/6 -65 signalröd
912/6 -65 signalröd
Re: Import
Problemet är väl att du inte kan regga in den utan att montera tillbaka de vanliga trepunksbältena? Dessa får i sin tur inte gå emot buren på ett sätt som gör att det skaver på bältena nånstans så då blir det antagligen till att montera ur buren.
Mats
914 2.0 '74 - RS-fierad.
964 C2 -90 - Såld
Scirocco GTI 1.8T 20v -81 - Såld
http://www.matsgarage.com
914 2.0 '74 - RS-fierad.
964 C2 -90 - Såld
Scirocco GTI 1.8T 20v -81 - Såld
http://www.matsgarage.com
Re: Import
Jag har registreringsbesiktigat min 964 Carrera RS med svetsad bur från fabrik som jag köpte i södra Tyskland 2007. Grundregeln är att bältena ska sitta i originalfästena och det gör rullen på min bil. Problemet är att fästet i B-stolpen blockeras av buren. De accepterade att lägga bältet över tvär-röret bakom stolarna men det är nog lite upp till fri tolkning. Nu sitter bältet i originalfästena för utom detta. Nästa problem är att göra buren säker för allmän trafik, d.v.s. körning utan hjälm. En bur är inte till för att användas när man inte har hjälm, det är bara att inse. Man måste alltså klä in den men de kan ändå anse att det kan leda till huvudskador och det har skett olyckor ute i trafiken.
Mitt råd är att prata med någon person som utför registreringsbesiktningar, var så öppen som möjligt och förklara problemet, det gjorde jag.
Mitt råd är att prata med någon person som utför registreringsbesiktningar, var så öppen som möjligt och förklara problemet, det gjorde jag.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Import
Tack för återkopplingen!peterc wrote:Jag har registreringsbesiktigat min 964 Carrera RS med svetsad bur från fabrik som jag köpte i södra Tyskland 2007. Grundregeln är att bältena ska sitta i originalfästena och det gör rullen på min bil. Problemet är att fästet i B-stolpen blockeras av buren. De accepterade att lägga bältet över tvär-röret bakom stolarna men det är nog lite upp till fri tolkning. Nu sitter bältet i originalfästena för utom detta. Nästa problem är att göra buren säker för allmän trafik, d.v.s. körning utan hjälm. En bur är inte till för att användas när man inte har hjälm, det är bara att inse. Man måste alltså klä in den men de kan ändå anse att det kan leda till huvudskador och det har skett olyckor ute i trafiken.
Mitt råd är att prata med någon person som utför registreringsbesiktningar, var så öppen som möjligt och förklara problemet, det gjorde jag.
Peter: Har du möjligtvis några bilder som visar hur det ser ut i din bil?
Rikard L
912/6 -65 signalröd
912/6 -65 signalröd
Re: Import
Men om man trots allt skulle vilja/behöva ta ur en fastsvetsad bur som denna - hur pass svårt/omständigt är det tror ni?
Rikard L
912/6 -65 signalröd
912/6 -65 signalröd
Re: Import
Skruva ur stolarna, vika bort mattor etc och en tigersåg...laxen911 wrote:Men om man trots allt skulle vilja/behöva ta ur en fastsvetsad bur som denna - hur pass svårt/omständigt är det tror ni?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
-
- Posts: 21
- Joined: Fri Aug 07, 2015 12:08 am
Re: Import
Tack!Watchmannen wrote:Riktigt snygg bil du hittat...
Ska ner och kolla på den nästa helg!
Rikard L
912/6 -65 signalröd
912/6 -65 signalröd
Re: Import
Pratade med en trevlig besiktningsingenjör från Bilprovningen tidigare i veckan. Han kunde inte se några principiella problem med att importera en sådan pass gammal bil med helbur, så länge buren uppfyller vissa villkor. Han tittade på bilder på buren i fråga och kunde inte se några allvarliga problem. Han nämnde bara två saker: 1) en kilformad avbärare mot övre/främre staget bör/måste tillverkas och installeras så att det inte tar tvärstopp för huvudet/pannan vid krock. 2) det kan bli problem med bältesgeometrin för 3-punktsbälten med nuvarande skalstolar ifall de är för djupa, dvs om det blir ett avstånd mellan kroppen och bältet pga den djupa skålningen. Kan ju lösas genom att installera mindre skålade stolar?
Rikard L
912/6 -65 signalröd
912/6 -65 signalröd
Re: Import
Här en bild på B-stolpen där org fästet för 3-punktsbältet syns. Som ni ser ligger inte buren i vägen? (Den går upp längre bak)
Rikard L
912/6 -65 signalröd
912/6 -65 signalröd
Re: Import
Bältesgeometrin som han beskriver det strular på både en org 964 RS med skalstolar och även gt3 med skalstolar, om man inte är riktigt tjock, men då kommer man ändå inte ner i dem. Tror inte det är ett problem. Tror inte heller de på bilprovningen har samma kunskap som han du pratade med så buren då nog lugn som den är om allt är isolerat.
jonas
-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
Re: Import
Han jag pratade med jobbade just hos bilprovningen med att registreringsbesiktiga bilar, så det skulle kunna bli han tex som besiktigar min import bil med ovanstående anmärkningar. Men detta blir ju som du säger ett problem för samtiga bilar med skalstolar från fabrik som är reggade i sv??blomman wrote:Bältesgeometrin som han beskriver det strular på både en org 964 RS med skalstolar och även gt3 med skalstolar, om man inte är riktigt tjock, men då kommer man ändå inte ner i dem. Tror inte det är ett problem. Tror inte heller de på bilprovningen har samma kunskap som han du pratade med så buren då nog lugn som den är om allt är isolerat.
Någon som hört talas om en import bil med skalstolar och 3-punktsbälten som fått problem vid registreringsbesiktningen pga skalstolarna/bältet? Sedan undrar man ju även hur konsekventa dom är ang krav på avbärare där uppe/framme? Har du det tex Jonas?
Rikard L
912/6 -65 signalröd
912/6 -65 signalröd
Re: Import
Känns som ett väldigt litet problem, det är ju bara att temporärt byta ut stolarna mot något annant om de skulle klaga.
Köp bilen!
Köp bilen!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Import
Ja det känns ju som överkomliga problem (om de nu ens kommer anmärka på dem?). Jag var ju främst orolig för att de kategoriskt skulle underkänna bilen pga buren då importbilar normalt ska vara i "standardutförande". Jag uppfattade dock att de inte är lika noga när det gäller en så pass gammal bil? Hade det däremot varit en relativt modern bil med eftermonterad bur hade det blivit svårare antydde han.MagnusW wrote:Känns som ett väldigt litet problem, det är ju bara att temporärt byta ut stolarna mot något annant om de skulle klaga.
Köp bilen!
Rikard L
912/6 -65 signalröd
912/6 -65 signalröd
Re: Import
Det där med avbärare ska du nog ta på allvar. Har hänt personskador på grund av det som jag skrev förut, när ingen hjälm skyddar.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Import
Ja, helbur är egentligen inget för en bil som körs på gatan.
Det ökar nog bara riskerna för skador, plus att det blir bökigare att ta sig i och ur.
Man bör alltid kombinera helhur, hjälm, skalstol och 5-6 punktsbälte.
Det enda man kan ha för sig självt är hjälm och skalstol, förutsatt att skalstolen passar med 3 punktsbälte.
Spänner man fast sig med 5-6 punktsbälte så bör man minst ha en halvbur. 4-punktsbälten ska man ALDRIG använda.
Det ökar nog bara riskerna för skador, plus att det blir bökigare att ta sig i och ur.
Man bör alltid kombinera helhur, hjälm, skalstol och 5-6 punktsbälte.
Det enda man kan ha för sig självt är hjälm och skalstol, förutsatt att skalstolen passar med 3 punktsbälte.
Spänner man fast sig med 5-6 punktsbälte så bör man minst ha en halvbur. 4-punktsbälten ska man ALDRIG använda.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Import
Jag har inte någon avbärare på buren på gt3an. Men den ska ju egentligen inte gå att regga. Köp!! Kommer bli grymt!
jonas
-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
Re: Import
Lite off topic: Men om alla bilar hade helbur skulle antalet döda bilister sjunka avsevärt tror jag. Men förutsättningen är att man sitter fast och möjligtvis inte är så lång så att man kan slå i takbågen. Vi har haft ett antal gatreggade Porschar med helbur i familjen och jag skulle gärna ha helbur i familjebilen.
Ungefär som Peterc säger så har jag varit med om att "gatregga" en 1991Cup med svetsad helbur vilket var ett jättejobb trots att det fanns minst tre stycken likadana godkända i Sverige vid den tidpunkten. Den här bilen är ju mycket äldre så jag tror inte att det borde vara några stora problem. Hör dig för efter en trevlig besiktningsstation och gör allt vad dom säger så löser det sig snart. Men framförallt köp den om den verkar bra Att ta ur en bur och sätta tillbaks den är några timmars jobb.
Ungefär som Peterc säger så har jag varit med om att "gatregga" en 1991Cup med svetsad helbur vilket var ett jättejobb trots att det fanns minst tre stycken likadana godkända i Sverige vid den tidpunkten. Den här bilen är ju mycket äldre så jag tror inte att det borde vara några stora problem. Hör dig för efter en trevlig besiktningsstation och gör allt vad dom säger så löser det sig snart. Men framförallt köp den om den verkar bra Att ta ur en bur och sätta tillbaks den är några timmars jobb.
Bernard Lohr
-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-13 Audi S6 Avant
-71 Dodge Challenger R/T
-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-13 Audi S6 Avant
-71 Dodge Challenger R/T
Re: Import
Inte ens med Gustav Wasas definition av "några" (han bestämde att några äro 7) får du väl ur och sedan i en helsvetsad bur?Bernard wrote:---Att ta ur en bur och sätta tillbaks den är några timmars jobb.
356A -59
Carrera -84
Carrera -84
Re: Import
Tror det är fel att hänga upp sig på buren, känns bilen och priset rätt å är det bara att handla. Early 911 växer inte på träd..
Ta "smällen" med buren sedan om det skulle visa sig bli problem med bilprovningen, men det tror jag inte att det blir. De är väldigt trevliga och resonabla nuförtiden jämfört med hur det var förr.
Lite som att köpa hus, titta på läget, läget läget, allt annat kan man ändra på, samma med bilen i fråga.
Ta "smällen" med buren sedan om det skulle visa sig bli problem med bilprovningen, men det tror jag inte att det blir. De är väldigt trevliga och resonabla nuförtiden jämfört med hur det var förr.
Lite som att köpa hus, titta på läget, läget läget, allt annat kan man ändra på, samma med bilen i fråga.
Re: Import
Ok, jobb är det ju men efter vad jag kan se på bilderna så är buren antagligen svetsad i fästpunkter golv och i bak (totalt 6 punkter) plus att det finns en sträva under instrumentpanelen. Mycket snyggt gjort så långt man kan se tycker jag. Det är inget omänskligt arbete att hitta ett fåtal delningspunkter som sen går att sätta ihop igen med svets eller skruvförband. Vill man ha det FIA -godkänt så blir det lite jobbigare. Jag kan ha fel
Inte ens med Gustav Wasas definition av "några" (han bestämde att några äro 7) får du väl ur och sedan i en helsvetsad bur?
Bernard
Bernard Lohr
-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-13 Audi S6 Avant
-71 Dodge Challenger R/T
-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-13 Audi S6 Avant
-71 Dodge Challenger R/T
Re: Import
Underbar bil, köp den snabbt så jag inte hinner före...
Buren är troligtvis inga problem. Bygg en enkel avbärare i taket (funkar med klädd trä) och lägg rörisolering runt om.
Tanken är dock troligtvis problem. Den får du med stor sannolikhet byta till en orginaltank under tiden du reggar. Sedan på vanliga besiktningar så är det troligtvis ingen som säger nåt. Jag gjorde samma sak i somras och det var dessa bitar man hade synpunkter på. Det kan vara av värde att välja rätt besiktningsstation. Lindesberg är obra. Lindesbergarna åker till Karlstad....Det finns en reg.besiktnings.stn i gävletrakten. Dom ska vara resonabla och vettiga.
Buren är troligtvis inga problem. Bygg en enkel avbärare i taket (funkar med klädd trä) och lägg rörisolering runt om.
Tanken är dock troligtvis problem. Den får du med stor sannolikhet byta till en orginaltank under tiden du reggar. Sedan på vanliga besiktningar så är det troligtvis ingen som säger nåt. Jag gjorde samma sak i somras och det var dessa bitar man hade synpunkter på. Det kan vara av värde att välja rätt besiktningsstation. Lindesberg är obra. Lindesbergarna åker till Karlstad....Det finns en reg.besiktnings.stn i gävletrakten. Dom ska vara resonabla och vettiga.
Porsche 911 3,0MFI - 1973
Mini MkVII - 1997
BMW 335Xd - 2016
Mini MkVII - 1997
BMW 335Xd - 2016
-
- Posts: 21
- Joined: Fri Aug 07, 2015 12:08 am
Re: Import
Så himla snygg den där åk ner och köp den ...jag letar oxå men i Sverige dock känns tillgången efter bilar till salu minst sagt begränsad här...
Söker Porsche 911 coupe till salu...