911S hotrod

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
laxen911
Posts: 84
Joined: Sat Oct 10, 2015 10:22 pm
Location: Stockholm

911S hotrod

Post by laxen911 »

Hej!

Jakten på en banpreppad early 911 fortsätter. Fokuserar nu på bilar med frisk kaross och har hittat en intressant 911S -70. Karossen har blivit grundligt renoverad av proffsfirma med omfattande dok och är så vitt jag förstår helt rostfri. I samband med renoveringen gjordes även ST breddning i plåt. Inredning är RS/ST spec. Bilen har dock motor, växellåda (nedkortad 915 och diff), bromsar och hjulupphängning från en Carrera 3.2 -85. Tyvärr är org motor etc. borta.

Har inget emot en 3.2 motor i sig, har ju vissa fördelar. Men helst hade jag velat ha en mer tidsenlig motor, dvs en mindre motor med MFI / förgasare. Optimalt hade varit en 2.4-2.7 MFI tror jag! Inser dock att en sådan bil är betydligt dyrare...men om man skulle byta motor lite senare?

Min fråga är: vad kan det tänkas kosta att köpa/bygga en sådan motor idag? Hur pass omfattande är det att återinstallera en MFI/förgasarmotor i en early med EFI?

Ytterligare en fråga: vad kan marknadsvärde vara på en bil som ovan? Skall man betrakta den som vilken hotrod som helst? Eller ligger det ett extra värde i att det är en äkta S kaross med ST breddning? Jättevårt att värdera tycker jag.
Rikard L
912/6 -65 signalröd
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: 911S hotrod

Post by Jesse »

Imorse kom det ut en motor med följande spec till salu i USA..

"The engine was built by a well known local builder, and is zero time with a pump worked by Gus from an 015 to an 019, and Aaron moved the TBs and stacks to RS spec. Additional specifications below.

7R case 911/85
Mahle 8.5:1 CR
Crank 70.4 std/std
3.0 oil pump
Carrera oil tensioners
S cams
S dizzie
Fresh oil cooler care of Pacific
Included but not shown...
MFI stack switch
Aircleaner and snorkel
Flapper
Fuel filter console
Fan pulley
Pressure plate
Your choice on clutch disc and plug wires
Also available...MFI fuel pump, engine tin, pulley housing and mount.
Asking $20,000 obo plus shipping"

Billigare än så blir det nog inte om man inte sitter på lager själv!
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: 911S hotrod

Post by Jesse »

Personligen tycker jag det är väldigt svårt att sätta värde på grejer man inte har en ordentlig varudeklaration på. Jag skulle ta kontakt med någon som verkligen kan tidiga elvor och låta denne få igenom bilen och ge ett utlåtande.

Det blir lätt en massa spec/del-snack (ST/RS/RSR/GT/TR etc) men det är bara halva sanningen, gäller att kunna se och känna skillnad på äpplen och päron så att säga.

Jag önskar jag hade haft den hjälpen när jag köpte min första bil :D
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
laxen911
Posts: 84
Joined: Sat Oct 10, 2015 10:22 pm
Location: Stockholm

Re: 911S hotrod

Post by laxen911 »

Jesse wrote:Personligen tycker jag det är väldigt svårt att sätta värde på grejer man inte har en ordentlig varudeklaration på. Jag skulle ta kontakt med någon som verkligen kan tidiga elvor och låta denne få igenom bilen och ge ett utlåtande.

Det blir lätt en massa spec/del-snack (ST/RS/RSR/GT/TR etc) men det är bara halva sanningen, gäller att kunna se och känna skillnad på äpplen och päron så att säga.

Jag önskar jag hade haft den hjälpen när jag köpte min första bil :D
Tack för återkopplingen Jesse!

Låter som en trevlig motor :) även om jag inte förstår allt. Men om man skulle hitta en komplett MFI motor i Sv så får man räkna med att den kostar minst 200.000 kr?

Hade gärna betalat en oberoende expert för att syna bilen noggrant och ge ett utlåtande. Men det är svårt i detta fall då bilen är utomlands och jag inte har något som helst kontaktnät där.

Å andra sidan, bilen är ganska väldokumenterad där de flesta av delarna som inte är org 2.2S kommer från Carrera 3.2, som många på förhand vet vad det är? Så i någon mening finns ändå en ganska tydlig varudeklaration?
Rikard L
912/6 -65 signalröd
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: 911S hotrod

Post by MagnusW »

En 3.2a kan bli en väldigt trevlig motor. Med individuella spjällhus (ITB) som mfi eller förgasare och en trevlig ljuddämpare så firman ett härligt ljud och fin rapp karaktär.
Det är vad jag har gjort, den drar fint från 2500 till 6800 med över 250 hk.
Hade jag bytt vevstakar så hade den kunnat dra en bit över 7000 och med andra kolvar och kammar hade det gått att plocka ut minst 280 hästar utan problem är jag övertygad om.
Detta är med elektronisk insprutning, vilket jag förordar över mfi och förgasare alla dagar i veckan, om det inte måste vara något annat för tex historisk racing.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 911S hotrod

Post by Johannes »

Motorerna har gått upp i pris. Det är inte ovanligt att det begärs trettio tusen euro plus moms för en tvåliters S motor som skall totalrenoveras. 2,2 är nog inte så långt ifrån
User avatar
Jakesta
Posts: 66
Joined: Tue Oct 21, 2014 3:55 pm
Location: Luleå

Re: 911S hotrod

Post by Jakesta »

911 SC 3.0 -81
User avatar
pcs12234
Posts: 175
Joined: Sat Sep 28, 2013 9:18 am
Location: Vargön

Re: 911S hotrod

Post by pcs12234 »

Såg detta på min instagram feed....

Porsche 912/6 2.7 on Carbs.
Slate grey, roll bar, big brakes, big cooler, Everything in papers and road legal in Germany. Not cheap.
tom@onassisporsches.com

Med vänlig hälsning / Mats

Edit: bilder här https://www.instagram.com/onassisporsches
Mats

914 2.0 '74 - RS-fierad.
964 C2 -90 - Såld
Scirocco GTI 1.8T 20v -81 - Såld
http://www.matsgarage.com
laxen911
Posts: 84
Joined: Sat Oct 10, 2015 10:22 pm
Location: Stockholm

Re: 911S hotrod

Post by laxen911 »

pcs12234 wrote:Såg detta på min instagram feed....

Porsche 912/6 2.7 on Carbs.
Slate grey, roll bar, big brakes, big cooler, Everything in papers and road legal in Germany. Not cheap.
tom@onassisporsches.com

Med vänlig hälsning / Mats

Edit: bilder här https://www.instagram.com/onassisporsches
Tack för tipset Mats!

Riktigt läcker bil. Men tyvärr alldeles för dyr för mig.

Mejlade annonsören (Tom från Onassis) och fick följande info:

"I am offering this car for my boss at classic-boxers, Karl Schaefer. He is the owner, builder, and seller of the car.
Please find attached more pictures to the car through this link: XXX

The car is currently in Germany. The engine has been remanufactured by Mr Schaefer and has run 15k miles as a bloxk in another car of him. The engine is very dry, balanced and without any issue.

As Porsche has introduced the LWB cars in 1968/69 this car is a SWB.

Mr Schaefer is looking to get 135.000€ on this car which is surely one of the best ones like this out there. Mr Schaefer is three time Porsche 356 cup winner and one of the most rewarded restaurators over here in Germany with a age of 70 years and experience of 35+ years in classic and historic Porsches."

Jag vet inte om säljaren vill att jag publicerar länk till hans album hos Dropbox. Men om någon är intresserad så kan ni PM:a mig om länken.
Rikard L
912/6 -65 signalröd
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Re: 911S hotrod

Post by blomman »

Sanningen idag är nog tyvärr att man får betala dessa pengar om man vill ha en bil som har allt och som går att köra hårt med, eller lägga ner tiden själv om man är kunnig. Det är ju typ detta man (jag) också är ute efter men till 1/3 av priset...
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
Post Reply