Barn i racingstol med 4pt bälte

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
JoachimL
Posts: 17
Joined: Sun Oct 28, 2012 10:07 pm
Location: Boulder, CO

Barn i racingstol med 4pt bälte

Post by JoachimL »

Hej

Med risk att överbelasta detta forum med naiva frågor, är det någon som har ett bra tips på hur man skall sätta fast en 6-åring i en racingstol med 4 punkts bälte? Finns det barnstolar som passar? Enklast är förmodligen att sätta barnet(n) i raden bakom, men om någon har tips får ni gärna dela med er.

Mvh

Joachim
User avatar
Jakesta
Posts: 66
Joined: Tue Oct 21, 2014 3:55 pm
Location: Luleå

Re: Barn i racingstol med 4pt bälte

Post by Jakesta »

Jag har två stolar som sitter bra i classic skal/sportstolen. Minns att jag hittade 3 olika barnstolar som passade i skålade stolen, de jag har nu har en slags fixering av bältena och funkar bra till 4 åring i allafall. Be safe (finns som alcantara :) och Britax.
Attachments
20140426_133608.jpg
20140426_133608.jpg (167.53 KiB) Viewed 6400 times
20150424_152959.jpg
20150424_152959.jpg (97.09 KiB) Viewed 6400 times
911 SC 3.0 -81
JoachimL
Posts: 17
Joined: Sun Oct 28, 2012 10:07 pm
Location: Boulder, CO

Re: Barn i racingstol med 4pt bälte

Post by JoachimL »

Haha fy f.. vad coolt. Detta kan vara visionen för 4-åringen fram sedan kan 6-åringen sitta bakom som på bilden nedan. Gillar att hela bilen i s f har 4-punktsbälten, även om detta inte därmed innebär att man kommer köra bilen som man snott den, i a f inte när barnen är med....
Attachments
Lånad bild från Pelican
Lånad bild från Pelican
911+Kids1167457134.jpg (37.05 KiB) Viewed 6378 times
Micke D
Posts: 25
Joined: Wed Dec 06, 2006 8:56 pm

Re: Barn i racingstol med 4pt bälte

Post by Micke D »

Hej vill inte skrämma upp er men synnerligen olämpligt att låta barn sitta bältade framåtvända med 4-6 punkts bälten vanligt 3 punkts bälte är bättre då det vid en "frontsmäll" blir en vridning snett framåt vilket faktiskt minskar risken för nackskador då bägge axlarna inte hålls fast , barns huvud väger mycket i förhållande till övriga kroppen, har sett en del jobbiga bilder från krocktest då man har parallella övre fästpunkter. Vet att det finns kunskaper här på forumet från både SAAB och Volvos krocktest avdelningar som kan informera mer. Så håll barnen bakåtvända så länge det bara är möjligt och sen trepunktsbälte. Finns ju en anledning till att Hans och Hybridskydden blivit krav inom racing. När du kör på allmän väg är ju aldrig 4 och 6 punkts bälten godkända, varianten på bilden med en övre fästpunkt och rullbälte har jag sett tidigare men är inte godkända på allmän väg istället för vanligt trepunktsbälte. Sex och fyrpunktsbälten är ju till för att hålla oss fast i stolen om vi rullar samt
vi häftiga inbromsningar etc och hindra oss från att slå i hjälmen i bur delar odyl. Ett mindre barn som sover med ett 4-6 punktsbälte sittande i färdriktningen kan absolut få mycket svåra nackskador bara vid en panikbromsning...
något att tänka på speciellt i våra g:a bilar som är ganska styva i karosserna och saknar moderna deformations zoner.

Med vänlig hälsning Micke
JoachimL
Posts: 17
Joined: Sun Oct 28, 2012 10:07 pm
Location: Boulder, CO

Re: Barn i racingstol med 4pt bälte

Post by JoachimL »

Tjena Micke, dina synpunkter baserade på data uppskattas och dessa har man ju hört från bl a Trafiksäkerhetsverket sedan länge. Nu befinner vi oss i USA men bilen är densamma, barnen somnar även ibland och sannolikheten för en kraftig inbromsning eller krock är inte lägre här än hemma i Sverige. 4-åringen har suttit framåtvänd i ca ett år redan och här hittar man inte bakåtvända stolar till så stora barn, d v s båda barnen sitter framåtvända. Barnen vill bara med i 911an och då är frågan hur man spänner fast dem i sitsen så bra som möjligt. 4-åringen behöver huvudskyddet som skyddar mot ett sidledes kast, och givet utrymmet i en 911a så är det nog ett tvång att denne måste sitta i separat stol fram, kanske då fastspänd som Jakesta föreslår. När denne är för stor för detta så flyttas han bak till ett modifierat baksäte kanske i linje med min lånade bild.

Är allt detta smart, d v s ha barn i en gammal 911 utan deformationszoner? Nej, men logiken följer att man heller inte skall ta med dem i en Jeep CJ7 eller bakpå motorcykeln. Västvärlden idag är extremt fokuserad på riskminimering men om olyckan är framme så lär man uppskatta denna nivå av säkerhetstänk. Men i s f blir 911an bara ett enmansfordon, synd i o m att det ju bl a är därför jag beger mig från hojåkningen.

Detta är en olöslig ekvation. Vill man ta med dem i en Early 911 eller en Mustang '66 eller en Jeep CJ 7 eller t o m i en modern Jeep Wrangler, då tar man risker i o m bara en tunn plåt skiljer från ett ankommande objekt. Sedan kan man ju alltid vända dem bakåt men tyvärr vägrar barnen numer denna siktriktning.
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Barn i racingstol med 4pt bälte

Post by JMB »

Är risken större för ett barn att åka in under midjebältet på ett 4-punktsbälte? Risken är redan påtaglig för en vuxen, som är betydligt större.

Johan
User avatar
Jakesta
Posts: 66
Joined: Tue Oct 21, 2014 3:55 pm
Location: Luleå

Re: Barn i racingstol med 4pt bälte

Post by Jakesta »

Precis som Joachim säger så är det ju inte så att man använder denna typ av bil som dagligt transportmedel av sina barn... Men de enstaka gånger de vill åka med, kanske till bana eller utställning då vill man ju att de sitter så bra som möjligt.
911 SC 3.0 -81
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Barn i racingstol med 4pt bälte

Post by MagnusW »

I USA tror jag det finns ett 4-punktsbälte som är godkänt för gata. Det är det pga att ena axelremmen är gjord för att töjas ut och på så sätt skapa samma vridning som i ett 3 punktsbälte.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply