Motorfråga

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
JoachimL
Posts: 17
Joined: Sun Oct 28, 2012 10:07 pm
Location: Boulder, CO

Motorfråga

Post by JoachimL »

Hej

Jag kollar på en bil med en nyfixad motor med nedan spec. Den skall ge ca 200hk men är den för toktrimmad? Kommer den rasa? Själv vet jag inte riktigt vad 901/05 blocket klarar.

901/05 Sandcast 2.0L Twin Plug that is 80mm Bore, 40mm Valves, Custom Ground Solex Cams, Oil Bypass Mod, Squirters, 46IDA Webbers, Heads Ported and Polished

Insikter o åsikter uppskattas!
Kralle
Posts: 47
Joined: Mon Mar 30, 2009 10:00 pm

Re: Motorfråga

Post by Kralle »

Hej Joacim!
Om motorn är seriöst renoverad kommer den att hålla bra. Alublocket är det starkaste av motorblocken från 2,0-2,7 liters motorerna. Om den är på 2 liter och verkligen ger 200hk är det nog ganska vassa kamaxlar monterade. 46mm förgasare är också relativt stora för en 2 liters motor. Det tillsammans gör att det nog inte är någon motor avsedd för "cruising".
Personligen skulle jag dock köpa den...
/Krister
JoachimL
Posts: 17
Joined: Sun Oct 28, 2012 10:07 pm
Location: Boulder, CO

Re: Motorfråga

Post by JoachimL »

Ja man får ju en känsla av att motorn är skapad för race och inte gata, dessa förgasare är väl hyfsat illa fungerande under 5000rpm? Att jag sedan bor och kör på och ovan 1600 möh underlättar ju inte heller
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Motorfråga

Post by Poppe »

Om motorn kommer att rasa eller ej vågar jag inte säga.

Men när det gäller förgasare, det handlar om justering och förståelse för hur man gör det bäst, största problemet är sällan storleken på förgasare, problemet ligger snarare i att motorn är felbyggd. Sitter det stora headers, kammar med mycket duration och liten loobseparation är det omöjlig att få en förgasare att fungera på låg och mellanregister oavsett om det är en 46 eller 40. Förgasaren är en väldigt fin uppfinning och det enda mekaniska bränsleberikningen är axpumpen, resten styrs av venturieffekt. Det finns oändligt många justeringsmöjligheter på en förgasare, det är väldigt många som kör runt med dåligt justerade förgasare (och tändning).

De flesta vill ha en hög toppeffekt vilket ger en långsammare bil totalt sett, vad är viktigast, snabb bil eller en hög effektsiffra? En förgasarbil kan vara snabb.. Men den kan inte vinna dyno shootouts och samtidigt ha bra dynamik i effektregister.

Här är en 2,0 med förgasare som ger 258,5 hp, https://www.youtube.com/watch?v=BkJ2W1lockE
Imponerande? Nej inte alls imponerad då den vore en direkt mardröm att köra på allt annat än ovalbaneracing (finns inget låg/mellanregister), en original 911 T sätter garanterat snabbare varvtid på konbana och Knutstorp än en bil med den motorn (liknande förutsättningar för övrigt).

46 vs 40-förgasare? Jag hade valt 46:an oavsett om motorn är 2,0 eller 2,7.. Men med felbyggd motor hade jag valt insprutning. Med ett sprut kan man ju få in bränslet i förbränningsrum oavsett förutsättningar, men det är ju ingen utmaning, utmaning är att bygga en motor med förgasare som rastar bilar med insprutning. :wink:

Allt hänger på om den som justerar motor/förgasare har det i fingrarna och hur motor-setup ser ut.

Editerad, missade att bifoga länk
Last edited by Poppe on Thu Jun 02, 2016 7:41 pm, edited 1 time in total.
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Motorfråga

Post by Johannes »

Effekten är onekligen hög. Rasrisken är nog svår att bedöma.

S modellen fanns med 3 effektuttag. 160, 168, 175 från fabrik och med lite trimmningstrix kom man upp i 190. Med förgasare. De tre första med 40 mm från fabriken. 190 hk krävde 46 mm.

2 litraren med sprut typ kugelfischer hade 170. En tvåliter S på 160 drar inget under 5500 rpm. Slaggar stiften lätt och funkar inte i stan.

R motorn hade 210 hk. Speciell vev. Titanstakar, liten fläkt, extremt lätt svänghjul. Dubbeltändning. Dessutom specialkolvar, 46:or, liten fläkt, centralsmorda kammar. Då var effektuttaget var ofattbart högt.

Om det är dubbla stift av de små modellerna kan det vara en spännande övning att kolla priset på ett set.

När 2,2 hade introducerats kom en rally motor på 180 hk med stora ventiler och portar som på 110 hästaren.

Motorn du refererar till anser jag vara ungefär toktrimmad. Det är nog ärtigare med en 110 hästare med rallylåda!

Det var vanligt att tävlingsbilarna startades på mjuka stift och man bytte när motorn var varm.

Vi har separata trådar om de gamla race motorerna om du vill ha referens. Det är förövrigt de grejorna jag gillar bäst.
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Motorfråga

Post by Johannes »

180 hästarna kom från en 2.0
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Re: Motorfråga

Post by Sven »

Kugelfischer? Jag trodde att de mekaniska spruten var av Bosch fabrikat?
356A -59
Carrera -84
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Motorfråga

Post by peterc »

Sven wrote:Kugelfischer? Jag trodde att de mekaniska spruten var av Bosch fabrikat?
Ja det var av Bosch fabrikat. Kügelfischer användes bara på SC/RS, då hade väl Bosch slutat antar jag
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Motorfråga

Post by Johannes »

Visst är det Bosch.

Men det är ganska vanligt att man kallar den typen av sprut " kugelfischer typ".

Man kan jämföra med bromsok, på eftermarknaden använder man ATE och i andra sammanhang Teves. McPhearsson eller Chapman strut.


Bosch köpte kugelfisher
Post Reply