Fyrpunktsbälte

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
9111974_Stockholm
Posts: 59
Joined: Thu Oct 16, 2014 10:36 am

Fyrpunktsbälte

Post by 9111974_Stockholm »

Många frågor dyker upp när man bygger om en bil. Nu har frågan kommit till fyrpunktsbälten. Någon som har tips på vad man ska köra? Gärna vintage rally, typ Repa, men säkerheten går givetvis först.

Tack på förhand!
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Fyrpunktsbälte

Post by peterc »

Går säkerheten först ska man inte ha fyrpunkt, man glider under. Störst är risken i en "vanlig" stol. Finns ingen anledning att ha fyrpunkt på vägen, trepunkt är bättre vid en smäll i en trafiksituation. För banåkning ska man ha sexpunkt och skalstol. Ser väl dock inte så "early" ut?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
9111974_Stockholm
Posts: 59
Joined: Thu Oct 16, 2014 10:36 am

Re: Fyrpunktsbälte

Post by 9111974_Stockholm »

Tack för bra svar Peter. Har förvisso skalstolar, men inga med hål för sexpunktsbälten. Får avvakta och köra trepunkts tills vidare istället med tanke på att det varken blir hackat eller malet med fyrpunkts.

Vad kör du för skalstolar och sexpunktsbälten (om du kör det d.v.s.)?
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Fyrpunktsbälte

Post by peterc »

Jag har en 25 år gammal Corbeau som jag nyligen klätt om i svart nomex. Ser ganska historic ut. På högersidan har jag kvar äggskalet med vantskruvarna på, synnerligen komfortabel. :)
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Fyrpunktsbälte

Post by Johannes »

Komfort är en sak såklart. Ett väldigt starkt skäl emot fyrpunktsbälten är att de spräcker upp bröstkorgen i mitten och där bildas rätt blodkroppar så det blir väldigt dyrt att reparera såna skador på sjukhuset.

Begagnade bälten borde aldrig få säljas och krockade en gång så är de uttänjda och då funkar de inte.
9111974_Stockholm
Posts: 59
Joined: Thu Oct 16, 2014 10:36 am

Re: Fyrpunktsbälte

Post by 9111974_Stockholm »

Peter, har du hål i sittdelen för sub-bältet (femte punkten) eller tar du den runt på framsidan så att säga? Har inte hål i sittdelen på mina ST-stolar och har försökt läsa på om möjligheten att köra fempunkts ändå. Vissa menar det funkar även om det så klart inte slår en modern stol med hål mellan benen. Därför intresserad av att höra om du eventuellt kör runt fram och hur du i så fall tycker det funkar.

Tackar!
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Fyrpunktsbälte

Post by peterc »

Hej
Jag har hål för grenbanden, skulle inte rekommendera något annat.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Fyrpunktsbälte

Post by MagnusW »

3-punkts bälten är en mycket listig uppfinning. "Svagheterna" som tycks uppenbara är i själva verket det sluga i konstruktionen. Kroppen vikter sig frammåt inåt för att undvika att kroppen glider under bältet och för kroppen inåt mittet av kupën.
Konsekvenserna vid unterglidning är att man mosar de inre organen i magen, midjebältet ska spänna över höftbenet så att dt tar kraften.

Ska man ta säkerheten upp ett rejält snäpp så är det 5/6-punktsbälte - skalstol (med rätt hål) + rullbåge eller helbur.

Rullbågen behövs av två skäl.
1. se till att taket inte kolapsar när du sitter fastspännd.
2. något att fästa bältena i. Många säster axelbanden bakåt-nedåt till baksätesinfästningen, vilket är rent farligt!
Last edited by MagnusW on Mon Aug 15, 2016 10:58 pm, edited 1 time in total.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply