Page 1 of 1

Färja med 911

Posted: Tue Jan 10, 2017 12:14 pm
by felix83
Jag tänkte åka sträckan Göteborg-Fredrikshamn med min bil i vår men tydligen så har Stena Line en minsta markfrigång på 30 cm(!) Någon här som har erfarenhet av att ta med sportbilen på färjor?

Re: Färja med 911

Posted: Tue Jan 10, 2017 2:50 pm
by Bernard
Just den färjan vet jag inte men Gbg-Kiel och Stora Bält åkte jag i somras med varierande resultat. Om man säger till att man har en låg bil och vill stå på nedre lastbilsdäck så är det förhoppningsvis ok. Däremot på personbilsramperna funkade inte bra, upp gick bra men på nedvägen var det stora metallräfflor som fastnade i frontspoilern på vår 996 så den sprack lite trots att jag körde extremt försiktigt. Blev att skruva bort och laga med gaffatejp.

Re: Färja med 911

Posted: Tue Jan 10, 2017 2:59 pm
by Jesse
Jag har åkt både Gotlandsfärja och Silja Line med 911 och 912 utan problem, har då fått stå på nedre däck.

Fick tom. bogseringshjälp ombord av personalen med 912an när den var ny i min ägo :mrgreen:

Re: Färja med 911

Posted: Tue Jan 10, 2017 3:50 pm
by MagnusW
felix83 wrote:Jag tänkte åka sträckan Göteborg-Fredrikshamn med min bil i vår men tydligen så har Stena Line en minsta markfrigång på 30 cm(!) Någon här som har erfarenhet av att ta med sportbilen på färjor?
Låter ju helt orimligt, vilken bil har 30cm markfrigång? Humvee?

Det brukar gå jättebra att åka färja. Våra bilar är ju inte toklåga, vanliga GT3or brukar ha större problem.

Re: Färja med 911

Posted: Wed Jan 11, 2017 7:18 pm
by Johannes
Färjorna Puttgarden Rödby har inte vållat några större problem, det är ju huvudstratan till Ringen...men det beror ju såklart på hur man har ställt in också...

Om man vill fundera lite på överkursen, det handlar egentligen inta så mycket om markfrigång. Hjulbasen påverkar såklart. Det finns även så kallade rampvinklar(ej att förväxla med diffen på en rallybil). Har sett dem på vissa måttskisser, kanske var det i nån gammal instruktionsbok eller så.


Vad gäller måtten på bilar så används något som heter ECIE, European car Information Information Exchange system. Det är så kallade helbils layouter - ritningar med mängder av karakteristiska mått angivna. Alla biltillverkare byter dessa ritningar med varandra. Jänkarna har sina SAE mått och i europa används mått enligt VDA (Verband Deutsche Automobil).

Påminner om de mätningar som Autograph i Helsingborg tillhandahåller för bla motortidningar. Hela bilen är uppbyggd kring en så kallad H-punkt. Det motsvarar höften på föraren och den ligger även till grund för många lagkrav så som sikt och stolsposition för krockprov och liknande.

En gång i tiden hade jag alltid boken "Ullens bilfakta" i fickan. Den utkom 4 gånger per år och hade många mått lättillgängliga.


Den surfglade kan ju roa sig en regning afton.


Avslutningsvis, det är nog bogseröglan och lite av tanken som kan skrapa i på en urelfer utan S-spoiler, eller läppen på G modell. Nästan tom tank rekommenderas vid påfart.

Re: Färja med 911

Posted: Wed Jan 11, 2017 7:27 pm
by Johannes
Markfrigången på en G model anges till 120 mm belastad

Re: Färja med 911

Posted: Wed Jan 11, 2017 7:30 pm
by Johannes
nu är jag tjatig...


sök på dimensional drawing porsche 911 så kommer det upp en bild där måtten finns. 16 grader fram och 17 grader bar samt även info under golvet...

Re: Färja med 911

Posted: Wed Jan 11, 2017 8:01 pm
by MagnusW
Johannes wrote:

Avslutningsvis, det är nog bogseröglan och lite av tanken som kan skrapa i på en urelfer utan S-spoiler, eller läppen på G modell. Nästan tom tank rekommenderas vid påfart.
Bogseröglan tar i först på g-modell också. Det känns som den är gjord för det...

Re: Färja med 911

Posted: Thu Jan 12, 2017 9:47 pm
by insw
Har åkt med 911 och 356 med Destination Gotland till Visby och stått på över och undre bildäck utan problem det är just när man kör på klaffen i fartyget och hur högt fartyget ligger i förhållande till färjeläget