Färja med 911

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Färja med 911

Post by felix83 »

Jag tänkte åka sträckan Göteborg-Fredrikshamn med min bil i vår men tydligen så har Stena Line en minsta markfrigång på 30 cm(!) Någon här som har erfarenhet av att ta med sportbilen på färjor?
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
Bernard
Posts: 328
Joined: Tue Mar 04, 2008 11:13 pm
Location: Tyresö

Re: Färja med 911

Post by Bernard »

Just den färjan vet jag inte men Gbg-Kiel och Stora Bält åkte jag i somras med varierande resultat. Om man säger till att man har en låg bil och vill stå på nedre lastbilsdäck så är det förhoppningsvis ok. Däremot på personbilsramperna funkade inte bra, upp gick bra men på nedvägen var det stora metallräfflor som fastnade i frontspoilern på vår 996 så den sprack lite trots att jag körde extremt försiktigt. Blev att skruva bort och laga med gaffatejp.
Bernard Lohr

-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-13 Audi S6 Avant
-71 Dodge Challenger R/T
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: Färja med 911

Post by Jesse »

Jag har åkt både Gotlandsfärja och Silja Line med 911 och 912 utan problem, har då fått stå på nedre däck.

Fick tom. bogseringshjälp ombord av personalen med 912an när den var ny i min ägo :mrgreen:
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Färja med 911

Post by MagnusW »

felix83 wrote:Jag tänkte åka sträckan Göteborg-Fredrikshamn med min bil i vår men tydligen så har Stena Line en minsta markfrigång på 30 cm(!) Någon här som har erfarenhet av att ta med sportbilen på färjor?
Låter ju helt orimligt, vilken bil har 30cm markfrigång? Humvee?

Det brukar gå jättebra att åka färja. Våra bilar är ju inte toklåga, vanliga GT3or brukar ha större problem.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Färja med 911

Post by Johannes »

Färjorna Puttgarden Rödby har inte vållat några större problem, det är ju huvudstratan till Ringen...men det beror ju såklart på hur man har ställt in också...

Om man vill fundera lite på överkursen, det handlar egentligen inta så mycket om markfrigång. Hjulbasen påverkar såklart. Det finns även så kallade rampvinklar(ej att förväxla med diffen på en rallybil). Har sett dem på vissa måttskisser, kanske var det i nån gammal instruktionsbok eller så.


Vad gäller måtten på bilar så används något som heter ECIE, European car Information Information Exchange system. Det är så kallade helbils layouter - ritningar med mängder av karakteristiska mått angivna. Alla biltillverkare byter dessa ritningar med varandra. Jänkarna har sina SAE mått och i europa används mått enligt VDA (Verband Deutsche Automobil).

Påminner om de mätningar som Autograph i Helsingborg tillhandahåller för bla motortidningar. Hela bilen är uppbyggd kring en så kallad H-punkt. Det motsvarar höften på föraren och den ligger även till grund för många lagkrav så som sikt och stolsposition för krockprov och liknande.

En gång i tiden hade jag alltid boken "Ullens bilfakta" i fickan. Den utkom 4 gånger per år och hade många mått lättillgängliga.


Den surfglade kan ju roa sig en regning afton.


Avslutningsvis, det är nog bogseröglan och lite av tanken som kan skrapa i på en urelfer utan S-spoiler, eller läppen på G modell. Nästan tom tank rekommenderas vid påfart.
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Färja med 911

Post by Johannes »

Markfrigången på en G model anges till 120 mm belastad
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Färja med 911

Post by Johannes »

nu är jag tjatig...


sök på dimensional drawing porsche 911 så kommer det upp en bild där måtten finns. 16 grader fram och 17 grader bar samt även info under golvet...
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Färja med 911

Post by MagnusW »

Johannes wrote:

Avslutningsvis, det är nog bogseröglan och lite av tanken som kan skrapa i på en urelfer utan S-spoiler, eller läppen på G modell. Nästan tom tank rekommenderas vid påfart.
Bogseröglan tar i först på g-modell också. Det känns som den är gjord för det...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
insw
Posts: 345
Joined: Sun Aug 14, 2005 8:02 pm

Re: Färja med 911

Post by insw »

Har åkt med 911 och 356 med Destination Gotland till Visby och stått på över och undre bildäck utan problem det är just när man kör på klaffen i fartyget och hur högt fartyget ligger i förhållande till färjeläget
Post Reply