67 alu motor?

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
Oskar.G
Posts: 210
Joined: Sat May 04, 2013 10:16 am
Location: UMEÅ

67 alu motor?

Post by Oskar.G »

Hejsan!

Jag har senaste dagarna kollat upp lite mer om min motor i min 912a med motornr. *909751* och kommit fram till att det är en så kallad alumotor som bara fanns ifrån 65-68. Som jag har förstått det är dessa motorer väldigt eftertraktade att bygga ST motorer på då dessa block ska hålla bättre än magnesium blocken som ersatte 68.

Lite info om motorn.

Sitter i en 912 som stått sedan början på 80talet. Ingen aning om den någonsin varit renoverad. Men den startar iallafall och låter pigg.

Då det inte är någon orginal motor till min bil har jag gått lite i funderingarna om att byta till någon big bore typ 4 motor eller typ en 3,2 från nyare bil.

Har sett en motor + låda ifrån 67 på ebay för 165k känns ju helt sjukt! Men å andra sidan har jag sett bara block som legat ute för närmare 100k. Sen om dom fått grejjerna sålde för det priset eller ej har jag ingen aning om.

Då jag somsagt haft funderingar på att byta motor så funderar jag lite på vad värdet på en sån här maskin är?


MVH Oskar
66-912 2.8L
61- Bubbla 1.2L
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 67 alu motor?

Post by Johannes »

Den är dyr i dagsläget, det råder det ingen som helst tvekan om.

I fjol köpte en bekant en tvålitersmotor, fullt komplett, priset var 36 500 euro. Givetvis startades inte motorn utan revs direkt och renoverades komplett. Med andra ord så var det klart över halvmiljonen innan den kunde startas.

Priset styrs i viss mån av vilken Typ det är. Exemplevis 901/02 eller vad det nu kan stå instansat. En motor byggd på ett reservdelsblock är betydligt dyrare. Det passar till allt. För den som skall åka tävling.

Det hände mycket tekniskt under den perioden. Förgasare byttes till weber, vipparmarna byttes till gjutna istället för de smidda - tack och lov! Smörjning för kammen förändrades etc.

Modifierade värmekammare, strypningar och lika längd, fast de är ju såklart bortrostade. Under 68 så började magnesium smygas in i motorn. Kedjehus, locken till kedjehusen, ventilationslocket och till sist själva blocket sent på våren 68. kedjesträckare ändrades till den slutna typen. Ramperna var med på en annan tråd för ett par dar sedan. De första ramperna hade en aluminiumskena med gummi på. Sen blev det gummi, med tiden kom det en förstärkt variant till turbon och så en ännu kraftigare till turbon. Svarta och bruna var för att få ner ljudnivån. Kanske är din motor tillräckligt gammal för att ha de första med alu stomme...


Detta kan såklart påverka om någon skall ha en typriktig motor till sitt bygge eller om det bara är blocket till en ST eller nåt i den stilen.

Där jag sitter har jag inte tillgång till arkivet så jag kan kolla motornumret. Men jag skulle tro att du har en -66 motor fast det där med årsmodell och byggår krånglar till det stundtals. Har ett svagt minne att det skall börja på 3 för att vara -67.

Erkänner utan omsvep att jag börjar bli för gammal för viss detaljer jag har kunnat som ett rinnande vatten. Om det är viktigt så kan jag kolla under helgen.

Men 100 tusen för ett block, tja vem vet var det slutar. Hur som helst så brukar de där blocken borras om invändigt för oljekanalen, stiftas kanske och kollas i lagerläget. likaså brukar det bearbetas kring planet för cylinderfoten. Fast detta blir ju ett jobb för den eventuella köparen.

Om det skulle vara så att det är ett S-block så tror jag på 125 minst för blocket. Det har blivit helt hysteriskt - tyvärr få man väl säga.
Post Reply