S- eller 930-bromsar

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
User avatar
peterc
Posts: 494
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: S- eller 930-bromsar

Postby peterc » Sat Feb 11, 2017 6:18 pm

Hur det är med kolvdiametrar på aluminiumoken vet jag inte men 69 till och med 71 års modell har den klenare gjutningen och 72-73 års modell har den kraftigare. Sen är det nog som vanligt lite flytande när skiftet skedde. Från och med 76 års modell var aluminiumoken borta även på de få 2,7 Carreror som gjordes som 76or med elspeglar och allt.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken

User avatar
gtBen
Posts: 472
Joined: Mon Sep 08, 2008 9:26 pm
Location: Mönsterås

Re: S- eller 930-bromsar

Postby gtBen » Sat Feb 11, 2017 8:32 pm

Image

User avatar
Jesse
Posts: 1417
Joined: Mon Jun 22, 2009 1:56 pm
Location: Stockholm

Re: S- eller 930-bromsar

Postby Jesse » Sat Feb 11, 2017 8:33 pm

du har rätt Johannes, det finns 3 versioner av alu S-oken.
Porsche 912, 1965
Vin# 451752
6603 Golfblå
Karmann

Porsche 911, 1971
2.7
Silver

Johannes
Posts: 1021
Joined: Sun Oct 09, 2005 10:04 am

Re: S- eller 930-bromsar

Postby Johannes » Sat Feb 11, 2017 9:14 pm

Gick till förrådet och kollade. Magnus har rätt. Det är samma kolvdiameter på oken bak till 3.2.

Tog fram diagrammet för reduceringen för Carrera 3.2 från 84. Upp till 33 bars tryck så är det samma på fram resp bakaxel. Sen träder brytningen in. Vid 100 bar på framaxeln så ger det bara 65 bar på bakaxeln.

Har man dribblat med tex bakre ok med större kolvar och kanske rent av tagit bort reduceringen så blir det intressant. Inte minst i vissa väglag. Givetvis så påverkar beläggen, vissa tänder snabbt och andra nyper i slutet så som de som brukar användas i Tyskland för att funka på Autobahn. Bana är nåt annat.

Passade även på att kola vikten. Aluminiumoken fram är knappt 1,6 kg lättare.


När vi ändå är igång, en bit upp så nämns det att det ibland är lite dödgång i pedalen om kolvarnas återgång är för stor. På sextiotalet när det ändrades ok stup i kvarten på elvorna så var det en annan konstruktion. Teves ( ATE) numera Conti teves, hade så kallade ASB bromsar. Där har kolven en hydraulisk ventil inbyggd och cylindern i calipern har en pinne som står ut och går in i kolven. Detta reglerar kolvens återgång och den ordinarie packningen är helt fyrkantig utan de små flärpar sompåminner om kolvringar. Men nu skall du ju inte ha såna veterangrejor...

User avatar
peterc
Posts: 494
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: S- eller 930-bromsar

Postby peterc » Sat Feb 11, 2017 9:25 pm

Ja det var ju intressant. Nu har jag lärt mig något nytt. Visste inte om att det fanns två tidiga versioner. Kan också rätta det jag skrev att aluminiumoken var borta på 76 års modell. De satt där på Turbo 3,0 75-77. Tung bil, mycket motor, mindre bra bromsar. :|
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken

User avatar
peterc
Posts: 494
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: S- eller 930-bromsar

Postby peterc » Sat Feb 11, 2017 9:28 pm

Har också för mig att den där "pinnen" finns även på aluminiumoken, i alla fall på de senare. :idea:
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken


Return to “Early911.se - Allmänt forum”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests