Svärd

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
hög komp
Posts: 143
Joined: Fri Aug 12, 2005 10:27 pm
Location: Falköping

Svärd

Post by hög komp »

Hej Gubbar

Ska det vara samma vinkel på båda svärden, när dessa är lossade från bärarmarna?

Är det samma gummilagringar på båda sidorna om svärdet?




mvh Benny 911S -71
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Eftersom jag nog är äldst så svarar jag. I och med att bilen skall vara i balans med förare så nej. En riktig "corner weight" görs med sandsäckar motsvarande din vikt, min ringa kunskap om fysikens outgrundlinga värld så borde det betyda att vänster svärd skall spännas mot lite mera. Det är dock lite jockigt att att räkna splins och tä hänsyn till detta. Det är då man önskar att man uppgraderat till senare svärd.....

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
bjola
Posts: 1
Joined: Sun Nov 27, 2005 5:54 pm
Location: Linköping

Post by bjola »

Hej,

om de skall ha samma vinkel när man lossar dem från bärarmen? Har för mig att de vilar mot ett mekaniskt stopp vid själva leden (den nedersta bulten som håller lagerskölden) och i så fall ja. Har man tagit bort bulten så svärden hänger fria blir det förmodligen lite olika vinkel. Gör som Pär föreslår ställ in prova, ändra prova, ändra prova, ändra...

Bussningarna har olika nummer för inre och yttre lager när man köper Polygrafitvarianten. Finns lösa i gummi hos Mittelmotor i Tyskland.

/björn
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Väger kartläsaren ingenting?

911orna är lite lustiga av vissa årgångar så har de ju batteriet enbart på förarsidan på en V-styrd bil. Det är ovanligt.

Vill minnas att minsta steget för inställning är nio minuter med de kombinationer på yttre resp inre splines ger.

För att ställa in angreppsvinkeln (bilens lutning i fördriktiningen) så brukar man ju sätta en pernumeter på tröskeln. Lika så så mäter man frå stavens centrum till hjulcentrum. Fram är det ju enkelt. Bak lite mer tidsödande.

Det finns nomogram för inställningen. Parametrarna är inställningsvinkel på fjäderstav, bakaxelvikt och linjer för användningsområde och givetvis sänklning i mm. Dessa diagram finns för olika diam på stavarna.

Med nomogram blir det kanske inte så mycket trial and error...

Ställer man lite annorlunda på ena sidan så påverkas ju styvheten på hjulet en smula pga den ändrade "utväxlingen" mellan sidorna...

För övrigt så brukar styvheten ligga på 20 newton per mm på en standard bil och uppåt 60 på en tävlingsbil. DVS lastar man in motsvarande vikt så skall karossen sänka sig motsvarande i mm

Kanske kan man låna trafikpolisens vägar och kolla fjädertrycket när de är ute och kollar lastbilar...

/AJ
Post Reply