Skall eventuellt uppgradera med nyare motor 2,2l E med MFI istället för 2,0 med Weber.
Vilket tryck skall MFI pumpen matas med? 0,25 som förgasarna?
Krävs returbränsle ledning tillbaka till tanken?
Orginal CDI box kan den ersätts med en MSD box eller likv?
Något annat att tänka på?
-Bo
Bränsle matning MFI
Bränsle matning MFI
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
- tigerman67
- Posts: 434
- Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
- Location: Luleå
Nu är jag ingen konverteringsexpert eftersom jag bara haft MFI-bilar förut, men så här borde det ligga till:
MFI bilarna har en annan bränslepump (910.608.105.00). Vilket tryck den sedan matar med vet jag inte men jag kan tänka mig det är högre. Och den pumpen använder sig av returledning.
Själva tanken har nog en öppning för returen (kanske igenpluggad men dock), om du däremot har alla ledningar därifrån på plats vet jag inte.
Du behöver även filterhållaren inkl. kallstartsventilen samt lite extra elpryttlar till elcentralen vid motorn (bränsleavstängningsrelä). Jag har f.ö. en komplett elcentral från en 2.4E liggande som jag nog lägger ut här till salu inom kort.
CDI-boxen borde du däremot fortfarande kunna använda. Och även i övrigt är det i stort sett bara att bulta på.
MFI bilarna har en annan bränslepump (910.608.105.00). Vilket tryck den sedan matar med vet jag inte men jag kan tänka mig det är högre. Och den pumpen använder sig av returledning.
Själva tanken har nog en öppning för returen (kanske igenpluggad men dock), om du däremot har alla ledningar därifrån på plats vet jag inte.
Du behöver även filterhållaren inkl. kallstartsventilen samt lite extra elpryttlar till elcentralen vid motorn (bränsleavstängningsrelä). Jag har f.ö. en komplett elcentral från en 2.4E liggande som jag nog lägger ut här till salu inom kort.
CDI-boxen borde du däremot fortfarande kunna använda. Och även i övrigt är det i stort sett bara att bulta på.
Jonas Thiger
997 turbo -09
997 turbo -09
Jag vågar inte svara helt säkert på den frågan Pär men jag skulle tro att det fungerar. Det som händer när pumpen inte matar tillräckligt är att cylindrarna 3 och 6 inte får tillräckligt med bränsle. Om du testar den kombinationen kan det vara läge att kolla på tändstiften efter en provtur så att du inte kör för magert på två cylindrar och bränner ventilerna.
//Roger
//Roger
INfo om MFI bränslepumpen.
Här är info om bränslepumpen MFI pumpen
Vehicle Type 911 TE, 911 E, 911 S, Carrera 2.7
Spare part number 911 608 105 00
Bosch number 0580970001
Operating pressure 1 kp/cm² (1 bar)
Pressure relief valve approx 2 kp/cm² (2 bar)
Fuel delivery rate 125 ltr/h at 12 Volts
Marking no color dot (Bosch number
clearly embossed)
Current input 3.5 Amps at 12 Volts
Speed 2,800 rpm
Fuel testing pressure 0.8 ± 0.2 atm
Minimum fuel delivery rate 900-1,000 cm³
with power on for 30 sec.
Weight approx. 1 kg (2.2 lb)
//HC
Vehicle Type 911 TE, 911 E, 911 S, Carrera 2.7
Spare part number 911 608 105 00
Bosch number 0580970001
Operating pressure 1 kp/cm² (1 bar)
Pressure relief valve approx 2 kp/cm² (2 bar)
Fuel delivery rate 125 ltr/h at 12 Volts
Marking no color dot (Bosch number
clearly embossed)
Current input 3.5 Amps at 12 Volts
Speed 2,800 rpm
Fuel testing pressure 0.8 ± 0.2 atm
Minimum fuel delivery rate 900-1,000 cm³
with power on for 30 sec.
Weight approx. 1 kg (2.2 lb)
//HC