Problem med skit i tanken

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
HenrikW
Posts: 154
Joined: Mon Oct 12, 2009 11:21 am

Problem med skit i tanken

Post by HenrikW »

Jag tror jag har skit i tanken. Motorn börjar att gå dåligt efter någon mil.
Har monterat en bränslefilter vid förgasarna som ser smutsigt ut efter några mil. Felet är defenetivt bränslerelaterat.
Jag har försökt att spola ur tanken genom att hälla i bensin samtidigt som den rinner ut genom anslutningen genom botten. Det har blivit bättre, men motorn börjar fortfarande gå dåligt efter tre till fem mil.
Får bilen stå en stund kan man köra en bit till.
Är det svårt att ta ur tanken och sola ur med högtryckstvätten (med vatten)? Kan det bli problem med att få bort vattnet ur allt vatten ur tanken?
Jag har funderat på om bränslepumpen är sliten, så att den inte orkar när silen i tanken börjar att sätta i gen sig. Kan det bli bättre med ny bränslepump?
Har ni andra tips?
Homegrown
Posts: 559
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:13 pm
Location: Uppsalatrakten

undertryck i tanken?

Post by Homegrown »

Har du kollat så att det inte blir undertryck i tanken pga dålig tankventilation, blir ett pysljud om du öppnar tanklocket, lätt att kolla och gratis.

MVH Stefan
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Har du lossat på hela utloppet? är ju typ en 27mm´s sexkant som har utloppet i sig, bakom den sitter det en väldigt finmaskig strumpa som brukar saätta igen sig, kostar inte så mycket för en ny fräsch sådan enhet. Suger sägert fast massa flagor efter ett tags körning mot den. Skruvar du ur hela får de ett lägre stort hål och kan få ur mer skit, brukar bli en hel del!!
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
HenrikW
Posts: 154
Joined: Mon Oct 12, 2009 11:21 am

Post by HenrikW »

Tack för tipsen!
Jag har redan kollat ventilationen i tanken. Silen i tanken är borttagen vid "sköljningen". Silen är rengjord.
Vad tror ni om att spola med högtryckstvätten, med tanken urtagen ur bilen?
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Jag sköljde med massa vatten innan jag körde ett sånt här kit: http://www.por15.com/FUEL-TANK-REPAIR-K ... info/FTRK/
Låt torka ordentligt, hjälpa till med lite luft, sen kan du ju hälla i sprit som blandar sig med vatten och sen i sin tur blandar sig med bensin.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Post Reply