Ny bränslepump

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Ny bränslepump

Post by FilipF »

Min gamla bensinpump (med brytare) börjar ge upp och stannar ibland när man är ute och kör, men genom att knacka på den startar den upp igen. Nu ger jag upp och vill köpa en nya moderna pump.

Vad skall man köpa för pump som passar en 2,2L 1969 T motor med Zenit Weberförgasare?

Tryckregolator eller det behövs inte?, inbyggd..
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Gunnar B
Posts: 112
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:30 pm

Re: Ny bränslepump

Post by Gunnar B »

Jag tror du kan köpa vilken pump som helst som ger rätt tryck. (0,8 Bar ?)
hälsningar
Gunnar Bosell
[Min gamla bensinpump (med brytare) börjar ge upp och stannar ibland när man är ute och kör, men genom att knacka på den startar den upp igen. Nu ger jag upp och vill köpa en nya moderna pump.

Vad skall man köpa för pump som passar en 2,2L 1969 T motor med Zenit Weberförgasare?

Tryckregolator eller det behövs inte?, inbyggd..[/quote][quote][/quote]
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

Tackar Gunnar, trevligt att du svarade, det var är några år sedan vi träffades och pratades vid. Jag skall undersöka saken vidare, det blir ett av vinterprojekten.

Men det finns kanske andra som känner att de har mer information att ge, för det kan väl inte vara så att alla kör med de gamla brytar pumparna fortfarande

vi hörs o syns
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
User avatar
chriswhite911S
Posts: 343
Joined: Tue Sep 20, 2005 12:39 am
Location: Vasastan, Stockholm

Post by chriswhite911S »

Jag tror att Perry och Dick (son) på Perry's Motor i Kolbäck, har nosat upp bra alternativ. Iallafall hjälper dom mig, med en vettig pump till en 2.7 mfi
Hälsn/Christian
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

På förgasartiden hade jag en universial sugande samt filterking regulator. Weber förgasarna lär vara känsliga för rätt bränsletryck 0,25 bar troligtvis samma med Zenith.
Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

Jag vet att det här varit uppe förut men hittade det inte nu. Jag letade själv för några år sedan och kom då fram till följande:

Den bästa du kan ta är antagligen CB performance Rotary fuel pump med inbyggd tryckregulator och stort flöde som ger ca 3,5psi i tryck vilket anses vara lagom för en förgasarbil. Tror Dalhems har tagit hem den i sitt sortiment för ca 900:- Den pumpen har lovordats på en massa forum jag varit inne på i USA. Det går även att ta en pump från biltema (art.nr 52-3225 á 299:-) som ger ca 4 psi. (har mätt) Den är egentligen avsedd att montera nära tanken (Tryckande) Men fungerar även att sätta som sugande/tryckande bak vid motorn. Sedan finns det facet pumpar och holley och dem tror jag man ska ha tryckregulatorer till. I stort sett samtliga är membrampumpar som "tickar" upp ett tryck och slutar ticka när den nått trycket, och det är även biltemas. Den enda som jag hittat som inte är det är CB-pumpen.

Tyvärr ser jag inte att Biltema har kvar pumpen 52-3225 som verkar fungera mycket bra på förgasarmotorer. så här var specarna för den: "Tryckpump för mont. i närheten av tanken. Max kap. 120 liter/tim. Max tryck 0,25 bar 52-3225 299,00 kr"
Christer
914 (6)
993 C2
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

Tack Christer, (och andra) jag skall här i vinter byta bränslepumpen och också bygga om mitt bromssytem med en elektrisk vakumpump till bromsservern som jag har på bussen.

Bygget med båda 914/6 GT bilarna har kommit igång, växellådor är rivna och renoveras, hjulupphängningar uppdaterade, karrosererna byts lite plåt och förhoppningsvis går de till lack här till våren/vintern. Ett par st motorer skall byggas, så det finns säkert anledningt till att återkomma till forumet med frågor om gamla 911/914 motorer och liknande :)
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
stefan11438
Posts: 191
Joined: Fri Apr 17, 2009 2:31 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by stefan11438 »

Jag monterade en elektrisk universalpump från Mekonomen (största modellen) i silverdöden förra sommaren. Satte den i "smugglarluckan" direkt vid tanken, återanvände en gammal tryckregulator som sitter efter pumpen, inställd på 0.25 ungefär
-funkar fint med webrarna!

//Stefan
stefan11438
Posts: 191
Joined: Fri Apr 17, 2009 2:31 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by stefan11438 »

Och nu har pumpen dött igen, suck!

Pumpen är (var) av märket Hardi modell 14412 och funkade fint fram tills nu när jag försökte starta bilen, är något elektriskt fel på den, har mailat Hardi i Berlin, får se vad de svarar. Borde inte dött så snabbt eftersom jag knappt kört bilen.
Post Reply