Färga om textilklädsel

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
HenrikW
Posts: 154
Joined: Mon Oct 12, 2009 11:21 am

Färga om textilklädsel

Post by HenrikW »

Jag håller på att iordningsställa min vinterbil. Tyvärr ingen gammal Porsche, utan jag är otrogen med en gammal Lotus. Den är gjord i glasfiber, så den rostar inte;)

Instrumentpanelen är klädd i Alcantara. Tyvärr har solen blekt instrumentpanelen från mörkt grått till ljust grönt!
Vad finns det man kan göra?

Har googlat och hittat "upholstery fabric paint" på sprayburk. Är det någon som provat måla med textilfärg på sprayburk. Jag har kollat på några youtube klipp och då ser det bra ut men hur funkar det i verkligheten?

Jag har hittat två fabrikat när jag googlat, SEM Color Coat och Simply Spray fabric paint. Finns det fler? Hur snyggt och hållbart blir det? Var köperman färgen? Färgåtgång?

Tacksam på tips!!!

Mvh

Henrik
Dr P.
Posts: 33
Joined: Fri Jul 08, 2011 3:00 pm

Post by Dr P. »

Hehee, kommer ihåg tiden för ca 20 år sedan när du nämner detta. Hade nyss fått körkort och en annan kille i samma ålder målade om sina säten med vanlig sprayfärg. Det fungerade över förväntan, men de som hade moderiktiga vita jeans hade ofta en del att invända efter att ha suttit i den bilen :)

Själv har jag, traumatiserad av ovannämnda, inte vågat måla om klädsel, men nog vinyl/konstläder. VHT vinyl dye hette produkten jag använde för bl.a. Dörrsidor och det fungerade perfekt (blå -> svart). En sak som visade sig vara viktog var att få bort all silikon. Annars fäste det inte.
Post Reply