Bromsvätska

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Bromsvätska

Post by Jonas Y »

Med anledning av att Gälleråsen närmar sig med stormsteg, så undrar jag:

:?: Hur ofta måste man byta bromsvätska, någon som vet?

:?: Kan man gå till "vem som helst" och få det gjort, eller måste det vara någon special kille som gör det?
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Om du kör på bana så bör bromsoljan bytas minst vartannat år.
Det är skitenkelt så det kan du göra själv.

//Roger
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Hum, intressant. Hur skitenkelt? Som att byta motor olja? Behöver man inte nåon pump av något slag? Eller tänker jag fel?
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Det är allra enklast om du har möjlighet att hissa upp eller ställa bilen på pallbockar så att alla fyra hjulen hänger i luften men det är inte nödvändigt.
Du gör så här:
Anslut en slang till luftningsnippeln på bromsoket som är längst bort från bromsvätskebehållaren. Öppna nippeln och låt den gamla oljan rinna ner i en genomskinlig glasburk (det är då lättare att se när det kommer ny olja).
Låt det rinna och håll samtidigt koll på bromsvätskebehållaren. När den börjar bli tom (var noga med att behållaren inte blir helt tom för då får du luft i systemet) så fyller du på med ny bromsolja. Sen är det bara att fortsätta fylla tills du ser att det kommer ny fräsch bromsvätska ute vid oket. Det brukar vara lätt att se för den nya vätskan är mycket ljusare än den gamla begagnade. När det är klart är det bara att göra samma manöver på de 3 återstående oken.
Det går fortare att göra detta om du har en bromsluftare (finns att köpa på biltema för en billig peng) så att du kan trycksätta bromsvätskebehållaren men det är inte nödvändigt. Det tar dock längre tid.

Mvh

//Roger
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Tack för förklaringen! Låter inte allt för svårt (men lite läskigt det där med risk för "luft i systemet"). Jag får se om jag vågra mej på´t.

Tack igen!
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Det är skitenkelt Jonas.
Lite köptips.
Köp en sån här på biltema för 36.90
Image

koppla på den på luftningsnippeln som ser ut så här (fast jävligt mkt mindre)
Image
och sitter på bromsoket. (Plocka av gummipluppen som sitter på)


Sen är det bara att följa Rogers instruktion.
Tillägg:
1. öppnar nippeln gör du med en fast nyckel, borde vara en 8:a eller nåt,
2. fyll på bromsvätska i behållaren,
3. be någon som sitter i bilen att trycka på bromsen hela vägen ner och hålla kvar i bottenläge tills du utfört punkt 5,
4. gammal bromsvätska rinner du ner i din fina biltemaflaska,
5. stäng nippeln,
6. be personen i bilen att släppa bromsen,
7. börja från punkt 1 igen och håll på tills vätskan ser bra ut.
Lycka till!
Image
På den bilden på Calles fina ok ser man tydligt luftningsnippeln.
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Toppen info, tack allihop.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Johannes
Posts: 2112
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Den här tråden är ju gammal, men man kan ju tänka sig att göra ett tillägg. När man häller/fyller på den nya bromsvätskan så bildas det luftbubblor i behållaren. Bubblorna följer med ut i systemet om man luftar direkt. har man tid så kan fylla på på kvällen och låta det stå övernatten. Då får man en ännu stummare pedal.

Testa detta genom att slå bromsvätska i en glasburk och håll upp den mot solen, då syns de små bubblorna.

Vid fabriksfyllning så brukar man vacumsuga, det bli ännu bättre än att trycka med tryckluft. Själv brukar jag använda ett loch med en inbyggd nippel och sätter på tryckluften från garagekompressorn. Vissa bilar kan vara tämligen aviga att lufta. Man kan få skruva loss oken och vända och vrida på dem för att få ur luften. Vissa mercedessystem kan ibland vara väldigt besvärliga.

Det förtjänar att poängteras att skeva skivor inte ger pulserande pedal så som det ofta står i verkstadshandböckerna. Om skivans tjocklek varierar så får man en pulserande pedal. Man kan ocks ha en väldigt svampig pedal även om man inte har en enda luftbubbla i systemet. Oftast beror detta på kolvarna i calipern (oket) går olika trögt. Då kommer den ena kolven att trycka ett bromsbelägg mot skivan före det andra når ut. Eller ås är caliper sliten och utmattad och "gäspar" som facktermen lyder. Detta ger en svampig pedal.

Stumheten beror även på vilken bromsvätska man fyllt på. De stummaste suger upp mest vatten och rost angriper stålet samtidigt som de aggresiva vätskorna även fräter mer på gummitätningarna.

/AJ
User avatar
henkesid
Posts: 211
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:18 pm
Location: Stockholm

Post by henkesid »

Efter helrenovering av mina ok
skulle jag ha i ny olja. då hade jag inte hade pump eller nåt, fick jag fråga syrran om hon kunde sitta och pumpa på bromspedalen medans jag skruvade på nippeln på oket och fylla på olja emellanåt...

efter ett tag hade vi fått ut alla bubblor, enda jobbiga var att jag fick upprepa det flera gånger ta av och på hjulen i olika omgångar tills det kändes helt stumt..

var jäkligt noga med att inte spilla bromsolja på lacken bara, det fräter tydligen lätt igenom..




ha det..
Henrik Sidenbladh
911T Targa -72
-=ViperGrün=-
911T Coupé -69 (sold)
-=Gulfblau=-
Post Reply