Bakre hjullager 69-73 - halva priset? - se tråd 911S forum.

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Bakre hjullager 69-73 - halva priset? - se tråd 911S forum.

Post by Christoffer E »

Nån som kollat/testat och mätt?

http://www.early911sregistry.org/forums ... l-Bearings

FAG 33 41 1 130 617 - 42/75/37

Det gör ju en viss skillnad att få båda lagren till priset för 1 isf. Hittade dom för 250:-/st!
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

Jag tänkte byta alla hjullager inom en snar framtid. Jag har skickat förfrågan till kullagret.com
De skulle återkomma med komplett sats för bakhjulena. Framhjulena hadde de redan. Det är smidigt att köpa sån färdig sats med packboxar, låsringar osv.
Annars kan man ta ut de gammla, mäta och sen bara beställa via typ SKF.

Om det är nån som har beteckningar på vilket sorts lager och tätningar som går åt så hadde det varit bra om man kunde dela med sig här på forumet.

Har man alla betäckningar så brukar man klara sig mycket billigare undan.
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Ja - om det verkligen precis samma lager i BMW E46 så finns det ju många bra ställen att handla här hemma.

PelicanP säljer ju både Porschedelar och BMW - samma lager finns i deras onlinekatalog men till olika priser!!?

Jag läste nånstans att det finns handelsavtal från SKF som hindrar handlare att sälja lösa lager som används i bilindustrin. Är det så eller beror det på vilken handlare man frågar? Med lite tur används ju samma lager inom verkstad i nån apparat.. :-) Har du köpt billager tidigare - direkt från SKF, Izvor?
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Här är en liten intressant hjullager tråd från rejsa:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85159

Nu kom väl inte den fram till nånting angående olika tolleranser på "samma" lager.
Men det var ju intressant att man kan köpa ett "SKF" lager och inte vara garanterad att SKF tillverkat det.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Det var en hel del rappakalja i den rejsa länken!

Det är enorma skillnader mellan lagren även om de har "samma" beteckning. Givetvis skiljer priset. Skillnader består bla i rullningshastighet, är det inner eller ytteringen som roterar, belastning, förbrukning av smörjmedel. Givetvis också de fina måtten för att nämna några. Ingen har blivit bluffad om han vet vad det handlar om!


Hade vi jobbat med Boxstern så hade kullagret med beteckningen 6204 varit diskussionstemat. Det finns nästan 300( trehundra) varianter av den modellen i SKF:s katalog!

Porsche originalförpackning är sällan en dålig lösning...
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

"Kulan väst" sålde förr lager, tror det heter Tools momentum för dem som ids jobba en stund
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Aha! Nåväl - jag kan inget om lager i nån större utsträckning men givet trådens länk i toppen: Även Porsche upphandlar väl sina lager nånstans ifrån som dom sen lägger i sina egna förpackningar och sätter egna klistermärken på. :D Jag tänker att jag håller BMW för ganska god "tüschk" bilbyggarkvalitet - och det specifika förseglade lagret är ämnat för bilindustrin (tom just bakaxelapplikationen på E46 som också är en tyngre bil)...

Kan det inte vara ett bra alternativ till original? Om måttet, FAG-numret och applikationen är densamma - vad kan skilja?
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Allt kan skilja!

Du kan även köpa den beteckningen här

http://www.alibaba.com//trade/search?fs ... +1+130+617



Givetvis köper Porsche efter sin specifikation och paketerar om med sina etiketter om inte tillverkaren packar för dem. men det finns massvis med minimala skillnader som är helt avgörande i vissa situationer.Exempelvis fins det lager i olika dimension för axel resp hål - det är inte de nominella måtten utan de avvikelser som handlar om ett "hårstrå hit eller dit".

Av SKF 6204 finns det - kollat idag 275 - olika utföranden. Det finns anledning till det, för det är givetvis en extra kostnad för tillverkaren.
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

Christoffer E wrote:Ja - om det verkligen precis samma lager i BMW E46 så finns det ju många bra ställen att handla här hemma.

PelicanP säljer ju både Porschedelar och BMW - samma lager finns i deras onlinekatalog men till olika priser!!?

Jag läste nånstans att det finns handelsavtal från SKF som hindrar handlare att sälja lösa lager som används i bilindustrin. Är det så eller beror det på vilken handlare man frågar? Med lite tur används ju samma lager inom verkstad i nån apparat.. :-) Har du köpt billager tidigare - direkt från SKF, Izvor?
Hej

Det där med lager är ungefär samma sak som vilken olja ska jag ha till min motor.
Beteckningen talar om storleken i grovt. Om den är kapslad samt hastighet (ibland som C3). Som de andra skriver så finns det väldigt många olika varianter på ett lager med samma beteckning. Då får man kika närmare på produktnummer.

Det som skyller sig är bla. toleranser, hastighet, olika tätningar, mtrl, arbetstemp, vilka krafter den ska belastas för, osv.

Jag har aldrig köpt direkt från SKF men har däremot tagit kontakt med teknisk support och frågat dem. Tex jag har ett gammalt lager 6204 och behöver ett nytt. Den sitter tex i generator, originalt så är den inte kapslad. Då får vi lite olika varianter, hastighet, som på min 912:a så bör NDE lagret ha större kulor pga axuaela kraften men tillsammans med supporten kom vi fram att ett vanligt lager borde duga gott och väl. Bla. pga. väldigt få drifttimmar. Sen tar jag 2Z lager (kapslad på bägge sidor). Sen knallar man till tex. tools, Tess, Luna, och flera och ber dem ta hem lager med rätt produktnummer. Oftast är det billigare än att köpa via tex.Porsche.

SKF och FAG om de inte är pirat kopierade så är det bra grejer.
utzon.se
Posts: 4
Joined: Mon Mar 01, 2010 2:01 pm

Post by utzon.se »

Izvor wrote:Om det är nån som har beteckningar på vilket sorts lager och tätningar som går åt så hadde det varit bra om man kunde dela med sig här på forumet.

Har man alla betäckningar så brukar man klara sig mycket billigare undan.
Jag kollade det fiffiga tricket för sex år sedan.
Framhjulslager till 911 i lösdelar på SKF (Momentum) bestående av packbox, yttre- och inre lager kostade (år 2007) 586kr

Samma kit kostar idag 397kr hos du-vet-vem.
Lagerna har samma klassning men kommer från olika leverantörer. SKF, Timken, INA, FAG osv...
Post Reply