Rengöring av bränsletank
Rengöring av bränsletank
Så här har jag gjort idag.
Recept:
2l diesel
1kg M12 muttrar
1 näve med ankarspik
ci 300 gipsskruv
Spännband
Cementblandare
http://www.youtube.com/watch?v=z3ZND17b0aQ
Recept:
2l diesel
1kg M12 muttrar
1 näve med ankarspik
ci 300 gipsskruv
Spännband
Cementblandare
http://www.youtube.com/watch?v=z3ZND17b0aQ
Jag har använt POR-15:s kit i en VW. Efter bara två år är det för tidigt att uttala sig om livslängden, men än så länge fungerar det.
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
Det lutar åt att behandla tanken på något sätt. Jag hittar inte var man kan köpa por15 i Sverige. Hittade bara en liknande produkt på uscarparts.nu.HenrikL wrote:Jag har använt POR-15:s kit i en VW. Efter bara två år är det för tidigt att uttala sig om livslängden, men än så länge fungerar det.
Köpte du din från Tyskland eller hittade du nån återförsäljare här hemma?
Du kan köpa POR15 från tyskland. De tog över som "general agent" när den svenska importören lade ned försäljningen.Izvor wrote:Det lutar åt att behandla tanken på något sätt. Jag hittar inte var man kan köpa por15 i Sverige. Hittade bara en liknande produkt på uscarparts.nu.HenrikL wrote:Jag har använt POR-15:s kit i en VW. Efter bara två år är det för tidigt att uttala sig om livslängden, men än så länge fungerar det.
Köpte du din från Tyskland eller hittade du nån återförsäljare här hemma?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Jag sökte på tyska eBay och hittade kit:et till bra pris.Izvor wrote:Det lutar åt att behandla tanken på något sätt. Jag hittar inte var man kan köpa por15 i Sverige. Hittade bara en liknande produkt på uscarparts.nu.HenrikL wrote:Jag har använt POR-15:s kit i en VW. Efter bara två år är det för tidigt att uttala sig om livslängden, men än så länge fungerar det.
Köpte du din från Tyskland eller hittade du nån återförsäljare här hemma?
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
Har använt TAPOX från BAS motor med bra resultat.
http://www.basmotor.se/ sök under tråden för bränsle.
Det jag fick över blev en mycket bra grundfärg/skyddsfärg för utsidan.
/Stefan
http://www.basmotor.se/ sök under tråden för bränsle.
Det jag fick över blev en mycket bra grundfärg/skyddsfärg för utsidan.
/Stefan
Nu har jag gett mig på tanken igen. Tanken var att beställa por 15 men sen snåla jag till det. Känndes lite dumt att lägga ner 1000 på kemikalier när man. Kan köpa en helt ny tank för 2500. Sen vet jag får man det riktigt rent och håller tanken full så blir det inga problem.
Jag tog och syrade av tanken. Andvände samma muttrar och skruv fast la i 2 l syra. Pluggade igen hålen och skakade lite då och då för hand ( fick bli dagens träningspass). Efter 3 timmar var tanken helt plåtren!
Fruktansvärt stolt över pluggningen av påfyllningsrötet!
Nu till det viktiga. Jag har sparat syran och fet kan användas till fler tankar så är det nån som vill rengöra sin tank så skicka pm.
Jag skickar inte syran.
Jag tog och syrade av tanken. Andvände samma muttrar och skruv fast la i 2 l syra. Pluggade igen hålen och skakade lite då och då för hand ( fick bli dagens träningspass). Efter 3 timmar var tanken helt plåtren!
Fruktansvärt stolt över pluggningen av påfyllningsrötet!
Nu till det viktiga. Jag har sparat syran och fet kan användas till fler tankar så är det nån som vill rengöra sin tank så skicka pm.
Jag skickar inte syran.
- Einar Irgens
- Posts: 209
- Joined: Fri Apr 17, 2009 2:00 pm
- Location: Tromsø, Norge
Sköljde med varmt vatten, sen tog jag varmluftspistolen och trycke in den i påfyllningsrötet. Fick det nästan helt torrt. Sen i två omgångar sköljde jag med diesel och 2t olja så att jag fick en fin hinna. Monterade tanken och ska fylla upp den imorgon.Einar Irgens wrote:Hei,
Nøytraliserte du tanken med base etterpå, eller bare skylte du ut syren?
Det bästa hadde dock varit att offra 10 l diesel och skölja bara med den. Jag sköljde med vatten då det var en hel del skit som har lossnat. Ville få ut allt.
Måste du inte behandla tanken på något sätt? Nu har du ju en plåtren insida i tanken och kondens är oundvikligt i en bensintank.
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
Nej, jag tror inte det. Kör man en del och förbrukar så tror jag inte det. Jag har erfarenhet från sjön när det gäller tankar. Tex. Dagtankar som blir varma (retur från motorer) kan kondensera. Andra tankar om man inte har fått vatten när man har bunkrat blir det aldrig något problem.HenrikL wrote:Måste du inte behandla tanken på något sätt? Nu har du ju en plåtren insida i tanken och kondens är oundvikligt i en bensintank.
På min tank så har jag ingen retur, sen när jag inte kör bilen på ett tag så fyller jag den till max.
Även nya plåttabkar tror jag inte att de är behandlade på något sätt.
Jag känner mig väldigt trygg med denna metoden. Jag kan lyfta bränslemätarn om någon månad och erlägga rapport. Då har vi svart På vitt.