Renovering av bromsok

Forumet för de tekniska frågorna.
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Renovering av bromsok

Post by Izvor »

God kväll

Håller på och ska renovera bromsoken.
Så här såg de ut efter lite dieselbad:

Image

Ligger i syrabad
Image

Sen till min fråga, jacken på kolven. Vad är den bra för? Jag har svarvat rent ytan men förstår inte varför inte hela ringen ska vara anlägningsyta mot bromsklossen? Ser att även nya kolvar har sådan jack. Är det för kylningen skull?

Ska jag svarvat dem helt plana eller ska jag lämna jacket, samt visst ska de vara helt plana?
Fick før mig att vissa bromskolvar har en lite lutning på den anlægningsytan mot bromsbacken.


Image
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Jacken är för att få ett jämt tryck (eller slitage egentligen) mot skivan. Jacket ska orienteras 20 grader mot oket, eller i rät vinkel mot skivans rotation.
Jacket ska alltså ge bromsklossen ett lägre tryck på "leading edge".

Har man 4-kolvsok så är kolvarna oftast av olika storlek av samma anledning.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

MagnusW wrote:Jacken är för att få ett jämt tryck (eller slitage egentligen) mot skivan. Jacket ska orienteras 20 grader mot oket, eller i rät vinkel mot skivans rotation.
Jacket ska alltså ge bromsklossen ett lägre tryck på "leading edge".

Har man 4-kolvsok så är kolvarna oftast av olika storlek av samma anledning.
Tack för ditt svar Magnus

Då behåller jag jacket. Ska bara slipa ner lite på jacket då jag svarvade av 1-2 mm på anläggningsytan.
En sak får jag dock inte ihop, Hur skulle den monteras?
Om man tänker tex på vänstra framoket. Den sitter i bakkant på skivan, ska jacket peka nästan rätt ner mot backen?
User avatar
Jesse
Posts: 1690
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Izvor, här kommer en bild!

Image
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

Jesse wrote:Izvor, här kommer en bild!

Image
Fantastiskt!

Tackar er bägge två. Helt otroligt, det är lördag kväll, bilen är 46 år gammal och så får man sån hjälp inom loppet av en timme!

P.S.
Jag krev till Magnus:
"Om man tänker tex på vänstra framoket. Den sitter i bakkant på skivan, ska jacket peka nästan rätt ner mot backen?"
Oken sitter på framsidan. Det var nog för mycket diesel och syrabads ångor i vekstan..
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Det funkar så här:

Med bilden på calipern som referens, i nederkant där skivan går ut ur calipern(oket) skall belägget träffa skivan först. Därför monteras kolven med P84 som verktyget heter. De 20 graderna är standard mer eller mindre...

Detta för att kunna sätta an bromsarna bättre. Det kallas för "grip in" på fackspråk. Det ger bättre prestanda och även ljudegenskaper. Det har egentligen inget med slitage av belägg att göra - även om det ibland påstås vara på det viset.

Om belägget skulle träffa i ovankant(ingången till calipern) börjar det tugga och det är inte vad man vill åstadkomma. Jämför med att dra en låda bakom dig eller skjuva den framför dig så är du nära ett talande exempel.

Detta reducerar slitage på skivan som annars kan medföra bromsvibrationer till följd av ökad skevhet och därmed ojämn tjocklek på skivan. Jämför gärna med de shims som finns till vissa vagnar för att få skivan i rätt position. tricket är ju som bekant att får naven helt rena vid skivbyte. Men det är ju en annan femma.
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

Johannes wrote:Det funkar så här:

Med bilden på calipern som referens, i nederkant där skivan går ut ur calipern(oket) skall belägget träffa skivan först. Därför monteras kolven med P84 som verktyget heter. De 20 graderna är standard mer eller mindre...

Detta för att kunna sätta an bromsarna bättre. Det kallas för "grip in" på fackspråk. Det ger bättre prestanda och även ljudegenskaper. Det har egentligen inget med slitage av belägg att göra - även om det ibland påstås vara på det viset.

Om belägget skulle träffa i ovankant(ingången till calipern) börjar det tugga och det är inte vad man vill åstadkomma. Jämför med att dra en låda bakom dig eller skjuva den framför dig så är du nära ett talande exempel.

Detta reducerar slitage på skivan som annars kan medföra bromsvibrationer till följd av ökad skevhet och därmed ojämn tjocklek på skivan. Jämför gärna med de shims som finns till vissa vagnar för att få skivan i rätt position. tricket är ju som bekant att får naven helt rena vid skivbyte. Men det är ju en annan femma.

Tack för din djupare förklaring. Det var ganska så självklart när man tänker efter. Dock så har jag aldrig sett det på några andra dödliga bilar med 1-2 kolvar/ok. Inte för att jag har bytt jättemånga bromsklossar, men några. Jag trodde att den plåtbiten som sitter på de pinnar som håller klossar på plats att den skulle liksom hjälpa till så att klossarna hålls isär vid pinnarna och på så sätt börjar anlägningsytan vara närmare navet.

Det roligaste med det hela var att efter att jag hadde fått hjälp om det där med vinkeln osv. så fanns det en liten beskrivning om jacken och vinkeln i varje paket till överhalningsatserna. Man lär sig aldrig..
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Att sätta 20 gradaren är applicerbart på många bromssystem. I vissa fall är det samma bromssysten på 911 som Mercedes 123. Samma caliprar om än med andra fästöron och distans mellan halvorna pga tjockare skivor.

Det är inte bara teves som tillverkar bromskolvar på detta sätt. Girling har samma patent. Finns bilar med plana kolvar och olika belägg för höger resp vänster sida. Stålplattan är olika för att ge sama effekt.

Bendix har kolvar med 20 grader uttag. MB compact (114/115 serien)

Kuriosa, Volvo amazon har tre kolvsok. Två mindre och en större kolv.

Skall du gå vidare och klyva calipern så finns det packningar men inte skruv i de flesta fall så det är riskfyllt. Äldre bilar har stål kval 11.9 och M7 Ribe CS med mutter. S-bilarna har längre skruv pga ventilerat (urelfer)
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

Johannes wrote:Att sätta 20 gradaren är applicerbart på många bromssystem. I vissa fall är det samma bromssysten på 911 som Mercedes 123. Samma caliprar om än med andra fästöron och distans mellan halvorna pga tjockare skivor.

Det är inte bara teves som tillverkar bromskolvar på detta sätt. Girling har samma patent. Finns bilar med plana kolvar och olika belägg för höger resp vänster sida. Stålplattan är olika för att ge sama effekt.

Bendix har kolvar med 20 grader uttag. MB compact (114/115 serien)

Kuriosa, Volvo amazon har tre kolvsok. Två mindre och en större kolv.

Skall du gå vidare och klyva calipern så finns det packningar men inte skruv i de flesta fall så det är riskfyllt. Äldre bilar har stål kval 11.9 och M7 Ribe CS med mutter. S-bilarna har längre skruv pga ventilerat (urelfer)
Dær ser man.
Ær det så på alla bilar? Nu ska man kanske inte blanda in andra tillverkare hær, men ær det bara nåt som alltid har funnits eller ær det bara så att det hær ær min førsta bilmodellen som tillæmpar den metoden att man førdelar kraften, anlæggningsvinkel mot bromsskivan osv. De bilar som jag har bytt klossar på och inte har upptæckt annat æn att klossar går på helt parallet ær: Renault Clio 1,6 02, Chrysler grand Voyager AWD 97, A4 TDI 98, VW polo SDI 98, Subaru Outback D 10, Fiat panda 86, Toyota Corolla 80, Passat 00 och några till..
Det ær klart ingen av de ovannæmda ær några fartmaskiner.

Vad menar du med att det ær riskfyllt att klyva kalippern? Svårt att få tag på nya starka bultar, få taf på nya packningar eller svåra att få av?
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Jag har haft isär mina ok. Det var inga problem att smörja tätningarna och återanvända.
Några av bultarna hade lite Pitting / korrosion strax under huvet, då det inte dräller av M7 så bytte jag till 1/4" i bra kvalite som jag "hittade på jobbet".
Finns annars plats att ta upp till M8 bult, det hade jag nog gjort idag.

Angående tre-kolvs OK har jag haft det på någon Fiat 125 eller 128 kommer inte ihåg, (men dom var av aluminium).

-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Det finns skruv att få till de små oken för swb, men inte till S modellen. åtdragningsmoment står i v-handboken för den som är seriös.

Nyare an swb är jag inte tvärsäker på så jag avstår kommentar om skruven där.

Fiat...allt söder om alperna i bilväg är virus.
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

Johannes wrote:Det finns skruv att få till de små oken för swb, men inte till S modellen. åtdragningsmoment står i v-handboken för den som är seriös.

Nyare an swb är jag inte tvärsäker på så jag avstår kommentar om skruven där.

Fiat...allt söder om alperna i bilväg är virus.
Ha ha, min førsta bil var Fiat Panda. Den enda bilen som jag gick i plus med. Køpte den før 1500 och sålde ett år senare før 2500, hadde den till øvningskørning samt till uppkørningen!

Nær det gæller konstiga bultar så kan jag tænka mig att M7 i høgre klass æn 8.8 ær svåra att få tag men att borra upp som Bo næmner borde inte bli problem. Nær jag kommer hem så ska jag dra till en skruv och bultfirma. Sisst jag var dær så fick jag kænnslan att de kunde få tag på ALLT. Ska bli intressant. Åtekommer ifall de kan få tag på långa starka M7.

Sen så kan man alltid svetsa igen Ok halvor! Det ær nog det sækraste och starkast samt att det inte blir nån risk før læckage. : )
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

Då var oken på plats men jag får inte ut luft.

Måste man fylla oken och sen lägga de plant eller nåt för att få ut ev. Luft som är i kolvar? Jacka upp bilen på ena sidan eller nåt fiffigt. Jag luftat själv, gått runt 4 varv och det är inte en luftbubbla som kommer ut. Men ändå så måste jag trampa 2 ggr. Innan pedalen blir stum.
När jag luftade så har jag "fluschat" med nästan en hel behållare innan jag tog nästa ok, så det borde vara ok.

Är det nån som har tips?

Måste komma iväg för att få tankat bilen. Jag ger mig inte ut i trafiken innan bromsar är ok.
per222
Posts: 5
Joined: Fri Nov 23, 2012 6:03 pm

Post by per222 »

Läste om någon som förväxlat höger och vänster bromsok och fick samma problem.
Hälsningar
Per
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

per222 wrote:Läste om någon som förväxlat höger och vänster bromsok och fick samma problem.
Hälsningar
Per
Jag har inte förväxlat ok. Tog aldrig loss anslutnings nippel så det är omöjligt att jag har förväxlat.
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Har bara lyckats lufta porschebromsar med Gunson Ezibleed. Trycksättning av behållaren tillsammans med konventionell pumpning på pedalen. Efter byte till 2 krets H-cylinder blev det mindre känsligt.
En dålig bromsslang kan även ge det beskrivna symptomet.

Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Ibland är det helt hopplöst att lufta själv genom att trampa på pedalen. Jag har en "Luftman" som är perfekt när man är ensam.

Image
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

Ska göra ett nytt försök senare ikväll med frun trampandes på pedalen. Jag har tippat bilen åt var sitt håll och märk knappt nåt skillnad. Slangar är ok. De var stumma för en månad sedan. Däremot så noterade jag efter renoveringen hur bromsoken/kolvar "fjädrar" tillbaka då det blir trycklösa. Precis som de ska, det gjorde de säkert inte innan, inte lika mycket i alla fall.

Jag ska förlänga slangen och dra den tillbaka till behållaren. Ska bara hitta en tillräckligt lång.

Det jag är rädd för är att i nån av de främre oken så kan det ha kommit skit i övre kanalen. Det är bara en avluftningsnippel på ena sidan. Det kan vara så att den andra sidan är full med luft. För det måste vara en hel del luft.
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

HenrikL wrote:Ibland är det helt hopplöst att lufta själv genom att trampa på pedalen. Jag har en "Luftman" som är perfekt när man är ensam.

Image
Det blev en exakt sådan. Köpte den hemma på Mekonomen. Det var riktigt smidigt. Första gången jag luftar bromsar med övertryck, får väl ställa mig i kön och rekommendera.
Dock så tycker jag fortfarande att pedalen tar för långt ner. Jag har kört 4 st behållare per avluftningsnippel. Första varvet kom det nån enstaka liten bubbla sen var det bara vätska.

Jag skrev tidigare hur kolvarna drar sig tillbaka efter att man släpper på trycket. När jag testade med tryckluft på bänken så tillbakadrog de sig ci 2-3mm 8 st kolvar det blir lite volym av det hela. Plus att jag har vanliga bromsslangar ( inga stålomspunna). Jag får kanske leva med det. Ska ut och provköra ikväll.
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Izvor wrote: Jag skrev tidigare hur kolvarna drar sig tillbaka efter att man släpper på trycket. När jag testade med tryckluft på bänken så tillbakadrog de sig ci 2-3mm 8 st kolvar det blir lite volym av det hela. Plus att jag har vanliga bromsslangar ( inga stålomspunna). Jag får kanske leva med det. Ska ut och provköra ikväll.

Vanligt fenomen med nyrenoverade ok.
Ta bort klossarna och pumpa ut kolvarna, tryck sedan in kolvarna bara så mycket att du i princip får slå in klossarna med hammaren.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

MagnusW wrote:
Izvor wrote: Jag skrev tidigare hur kolvarna drar sig tillbaka efter att man släpper på trycket. När jag testade med tryckluft på bänken så tillbakadrog de sig ci 2-3mm 8 st kolvar det blir lite volym av det hela. Plus att jag har vanliga bromsslangar ( inga stålomspunna). Jag får kanske leva med det. Ska ut och provköra ikväll.

Vanligt fenomen med nyrenoverade ok.
Ta bort klossarna och pumpa ut kolvarna, tryck sedan in kolvarna bara så mycket att du i princip får slå in klossarna med hammaren.
Där ser man, tack för tipset!
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Kolven skall bara gå tillbaks någon tiondels mm.
Vad är det för årsmodell?
Kan du ha ASB varianten?
Har packningen i cylindern ett helt fyrkantigt tvärsnitt?
Eller har packningen skrapkanter?
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

Johannes wrote:Kolven skall bara gå tillbaks någon tiondels mm.
Vad är det för årsmodell?
Kan du ha ASB varianten?
Har packningen i cylindern ett helt fyrkantigt tvärsnitt?
Eller har packningen skrapkanter?
Det är en 67:a
Vad är ASB?
Japp de var fyrkantiga.

Det var en packningssats från ate.
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Det är snårigt på de första årgångarna finns ok som har bastard tendenser från 356. Sen är det så kallade L resp M caliprar. Sen fanns även R grejorna i aluminium.

Generellt så skall beläggen inte gå tillbaks för att du släpper pedalen, men det finns anordningar för att få det så. Det finns system där packningen i galopperna lopp har skrapkanter. Dessa kanter svajar med en aning när kolven går ut och när trycket avlastas så fjädrar gummikanten och belägger här tillbaks en aning. Ca 0,15 mm.

ASB skall ej förväxlas med Abs! ASB har en helt fyrkantig tätning i loppet. Frigången för belägget sköts med en ventil i bromskolvens bakkant. Om man tittar i loppet på en sådan caliper så sitter det en cylindrisk pinne. Kanske 25 mm lång och 4 mm i diameter. Det förekommer att pinnen är avslagen och andra kolvar har monterats. Tex tog Stig i Vara fram egna kolvar i rostfritt.

68 är första året med dubbla kretsar vill jag minnas.

Konkret- har du testat att koppla in endast Caliper i taget?
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Calipern skulle det ha stått i stället för galopperna
Post Reply