Ni som bytt bakhjulslager...!? Vilken metod?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Ni som bytt bakhjulslager...!? Vilken metod?

Post by Christoffer E »

Jag ska byta bakhjulslager på min bil. Det är det stora förseglade dubbelradiga lagret fr 69-framåt - inte koniskt alltså.

Ni som gjort detta - tog ni av hela "bananen" och tog den till en press - eller lyckades ni byta på plats - med specialverktyg á la gängstång/mothåll och brickor? Om det senare - var hittade ni rätt dimensioner på grejjerna?.

Kan man lossa bakaxeln från svärdet utan att rubba hjulinställningar och höjd?

Tack! / C
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Ni som bytt bakhjulslager...!? Vilken metod?

Post by MagnusW »

Christoffer E wrote:Jag ska byta bakhjulslager på min bil. Det är det stora förseglade dubbelradiga lagret fr 69-framåt - inte koniskt alltså.

Ni som gjort detta - tog ni av hela "bananen" och tog den till en press - eller lyckades ni byta på plats - med specialverktyg á la gängstång/mothåll och brickor? Om det senare - var hittade ni rätt dimensioner på grejjerna?.

Kan man lossa bakaxeln från svärdet utan att rubba hjulinställningar och höjd?

Tack! / C

1. Har bytt med värme (bärarmen lös) och på plats med gängstång. Hade lite lite gamla lagerbanor, rörstumpar, brickor etc liggande i skrotlådan.

2. Nej. (höjden kommer vara den samma)
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Aha! Gängstång verkar inte omöjligt mao? Nån som kanske tom har ett lager-demonteringsverktyg med lite lämpliga diametrar att hyra ut en helg? (jag har inte alltför många gamla lager och brickor i garaget tyvärr)

Kan man pressa på inre lagerbanan vid demonteringen?
Lagret är 75mm så en 74mm bricka vore perfekt för inpressning. Nån kanske har grejjerna kvar? Pretty please? :D

Tack för hjälpen Magnus! Tänkte i det längsta undvika att plocka ner bärarmen och störa camber / toe osv.
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

Jag har en sats med lagerdemonteringsgrejer om du vill låna :)

kontakta via PM/E-post.
Christer
914 (6)
993 C2
Post Reply