Tips om tändspole med högt motstånd.

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Tips om tändspole med högt motstånd.

Post by SuperFly »

Försöker få igång gamla Bettan inför säsongen, men trots gnista och startgas har hon ingen lust. Har Lumenition optiskt system som tydligen skall ha en startspole med högt (primärt?) motstånd, typ 3 ohm. Behöver nu tips om en lämplig tändspole som inte kostar en förmögenhet eller är sällsynt som den Heliga Graal :shock:
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

Ska det vara på det sättet så.... får jag väl svara på min egen fråga :lol:
Har nu hittat ett alternativ till den blå Boschen - Beru zs 106. Den skall ha 3 ohms motstånd vilket bekräftats av leverantören och finns på Mekonomen för ca. 390 spänn. Så nu lagom till deras födelsedag med 25% rabatt kommer jag nu inhandla ett stycke sån tändspole. :wink:

C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
mikael
Posts: 261
Joined: Fri Jul 10, 2009 10:11 am

Post by mikael »

Det är inte så lätt att ge förslag på spole utan att veta lite mer om ditt tändsystem. Original är det väl CDI på en 71T? Är det fortfarande CDI triggat av Lumenition-grejan skall du absolut inte använda en vanlig 12V spole!

Om Lumenition är ett vanligt induktivt 12V system verkar det lite bakvänt att ha bytt bort CDI mot Lumenition...


Men först och främst: Har du gnista är väl spolen ok?


Om spolen är konstaterat kass gäller det att hitta en som passar, inte bara resistans utan också induktans och omsättning skall vara passande. Det kan nog bli hyfsat rätt med en slumpmässig 12V spole med 3 Ohms resistans, annars ser ju Lumenition ut att sälja sin egen. Lite dyrare kanske men den borde passa bra i alla fall.

http://www.lumenition.com/new/main.php/lumsup
Post Reply