911ST ET/Offset

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
JMB
Posts: 1060
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

911ST ET/Offset

Post by JMB »

God morgon!

Eftersom jag är ny på forumet får jag be om att få presentera mig. Mitt namn är Johan och jag kommer från det sydvästra hörnet av Skåne. Jag har tidigare haft en 911 3,2 från 1984 som nu har fått ge plats, på gott och ont, åt ett 911ST projekt.

Tanken är att min ST ska byggas upp så att den kan bli FIA godkänd för Historisk Racing när andan faller på. Till min hjälp har jag Peter Hajas, Ferdinand.se, som är ansvarig för allt plåtarbete (rostlagning, förstärkningar, bur, breddning etc), lack, samt renovering/leverans av dom flesta andra delar som ingår i en bil (Peter kom förbi häromdagen och visade motorlucka och breddare. Dom såg riktigt fina ut :D ). När Peter väl gjort detta i ordning så står jag för all montering. Tanken är att det ska bli en mer utförlig tråd om bygget under "Presentation av..." så fort vi har lite bilder.

Anledningen till att jag skriver nu är att jag har en fråga; för att slippa spacers bak, vilket ET eller offset ska fälgarna då ha? Eller om jag frågar så här; hur tjocka spacers använder man tillsammans med 15x9 Fuchs?

Tack på förhand!

/Johan
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Så det är därför du sålt en massa roliga prylar. :)

Till Fuchs ska du inte behöva använda spacers.
9x15 breddar bara 5mm inåt (backspacing).
http://members.rennlist.org/911pcars/WheelWts.html
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
JMB
Posts: 1060
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Post by JMB »

Tack Magnus! Så mao borde Minilites med ET på 3mm fungera fint?

Något ska man ju underhålla sig med. :D

Hur går det med ditt projekt?

/Johan
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Väntar på delar till motorn och på att pengar ska rulla in, då hjälper det förstås inte att man köper nya dumheter :D

Gör mina egna skalstolar också.... Har man inte jobb så skaffar man sig.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
JMB
Posts: 1060
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Post by JMB »

Det är lätt det blir så. Grattis till motorcykeln!
JMB
Posts: 1060
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Post by JMB »

Förresten Magnus, nu när du ändå är i köpartagen, du är inte sugen på lite fler delar? :wink:
User avatar
Bernard
Posts: 328
Joined: Tue Mar 04, 2008 11:13 pm
Location: Tyresö

Post by Bernard »

Hej,

Magnus har helt rätt, inga spacers behövs till Fuchs 9"x15" fälgar (som har en offset på 3mm).

Lycka till med ditt bygge. Min ST är nu i princip färdig för FIA besiktning och förstås provkörning på bana. Det har tagit mycket längre tid än jag tänkt men det får det vara värt :-) Jag svara gärna på frågor efter mina egna erfarenheter av projektet. Kolla förstås gärna vår tråd under presentationer. Massor med tips och kunskap finns förstås hos vår "systerklubb" http://www.early911sregistry.org, (men det har du säkert räknat ut själv).
Bernard Lohr

-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-13 Audi S6 Avant
-71 Dodge Challenger R/T
JMB
Posts: 1060
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Post by JMB »

Tack Bernard, jag uppskattar alla tips jag kan få!

Jag läste igenom din tråd för ett par veckor sedan och det är en fin bil du satt samman.

/Johan
Post Reply