Snurrar ventiler

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Snurrar ventiler

Post by Izvor »

Hej

På større motorer så sitter Rotocap på varje ventil som gør att den snurrar. Ser ut så hær:
http://www.youtube.com/watch?v=iT8svFr_814

Vipparmen eller i det hær fallet oket ær helt plan mot ventilspindelen. På Porschen ær det en liten lutning på den (vipparmen) . Jag tolkade det som att den ska hjælpa till att få snurr på ventilen.

En ventil som snurrar økar livslængden på en topp vældigt længe. Skulle en ventil ombord fastna hær så fixar vi till det. Kontroll av Rotocap ær var 150 h.

Vi har några minder motorer hær med med det finns inga sådan jobb på att checka ventiler (inte att de snurrar, bara att toppen ser OK ut, fjædrar, kammen osv.), Top end skyfte typ var 15000h.

Jag kan tænka mig lite større spel i ventilstyrningen kan få snurr på ventilen. Tror om man efter renovering och har før tighta ventilstyrningar så finns det risk att evntilen står på samma stælle och riskerar att børja læcka.

Brukar man kontrollera sånt på mindre motorer, kan man gøra nåt åt det ifall de står helt stilla?

Izvor
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

På luftkylda VW motorer sätter man vippan lite förskjuten relativt ventilen för att få ventilen att rotera när den arbetar.
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

HenrikL wrote:På luftkylda VW motorer sätter man vippan lite förskjuten relativt ventilen för att få ventilen att rotera när den arbetar.
Tack ska du ha, ska kolla upp att det ær så (førskjutet) och att det verkligen fungerar på min.
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Detsamma gäller 912:an, vipporna slår lite förskjutet på ventilerna för att snurra dem!
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Rotpcap är ett system, rotoclip ett annat. Mercedes och Opel använde var sitt av dessa patent. Det är egentligen ett kullager som sitter mellan cylinderhuvudet och nedre ventilfjäderbrickan för att minska friktionen så att ventiltallriken kan rotera. Det är ventilfjäderns spiral som ger rotationskraften.
Post Reply