Hej
På større motorer så sitter Rotocap på varje ventil som gør att den snurrar. Ser ut så hær:
http://www.youtube.com/watch?v=iT8svFr_814
Vipparmen eller i det hær fallet oket ær helt plan mot ventilspindelen. På Porschen ær det en liten lutning på den (vipparmen) . Jag tolkade det som att den ska hjælpa till att få snurr på ventilen.
En ventil som snurrar økar livslængden på en topp vældigt længe. Skulle en ventil ombord fastna hær så fixar vi till det. Kontroll av Rotocap ær var 150 h.
Vi har några minder motorer hær med med det finns inga sådan jobb på att checka ventiler (inte att de snurrar, bara att toppen ser OK ut, fjædrar, kammen osv.), Top end skyfte typ var 15000h.
Jag kan tænka mig lite større spel i ventilstyrningen kan få snurr på ventilen. Tror om man efter renovering och har før tighta ventilstyrningar så finns det risk att evntilen står på samma stælle och riskerar att børja læcka.
Brukar man kontrollera sånt på mindre motorer, kan man gøra nåt åt det ifall de står helt stilla?
Izvor
Snurrar ventiler
På luftkylda VW motorer sätter man vippan lite förskjuten relativt ventilen för att få ventilen att rotera när den arbetar.
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
Rotpcap är ett system, rotoclip ett annat. Mercedes och Opel använde var sitt av dessa patent. Det är egentligen ett kullager som sitter mellan cylinderhuvudet och nedre ventilfjäderbrickan för att minska friktionen så att ventiltallriken kan rotera. Det är ventilfjäderns spiral som ger rotationskraften.