justering av bränslenivå

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Johan h
Posts: 57
Joined: Sat Apr 07, 2012 11:18 pm
Location: Helsingfors & Trondheim

justering av bränslenivå

Post by Johan h »

Tjena,
kan någon av er berätta ifall bränslenivån i flottörhusen skall mätas med motorn igång eller släckt då man använder sig av instrumentet i linken nedan?

Tack på förhand!
Johan

http://www.pelicanparts.com/catalog/sho ... 23_pg4.htm
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

Hej!

Motorn ska vara igång. Jag gav lite gas och sedan ned på tomgång igen, vet dock ej om just det behövs men skadar nog inte.
Christer
914 (6)
993 C2
rpm
Posts: 37
Joined: Sun Mar 09, 2008 11:56 am
Location: Gbg

Post by rpm »

Nog enklare att läsa av med avslagen motor (inga vibrationer) men med pumpen igång
911 E -72
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

Hur viktigt det är att göra på det ena eller andra sättet, därom tvista de lärde... :wink:
Just vibrationerna har fördelen att nålventilen har lättare att röra sig.

Följande länk är till en kille som renoverar Webrar i USA. Han är mycket duktig och jag har haft mina Webrar hos honom med utmärkt resultat.

Skrolla ned till "Basic tuning procedure/Set fuel float levels"

(Finns dessutom all information du behöver för det rätt tidskrävande men roliga arbetet att ställa in ett par trippelwebrar)

http://www.performanceoriented.com/tech ... stallation
Christer
914 (6)
993 C2
Johan h
Posts: 57
Joined: Sat Apr 07, 2012 11:18 pm
Location: Helsingfors & Trondheim

Post by Johan h »

christerL wrote:Hur viktigt det är att göra på det ena eller andra sättet, därom tvista de lärde... :wink:
Just vibrationerna har fördelen att nålventilen har lättare att röra sig.

Följande länk är till en kille som renoverar Webrar i USA. Han är mycket duktig och jag har haft mina Webrar hos honom med utmärkt resultat.

Skrolla ned till "Basic tuning procedure/Set fuel float levels"

(Finns dessutom all information du behöver för det rätt tidskrävande men roliga arbetet att ställa in ett par trippelwebrar)

http://www.performanceoriented.com/tech ... stallation
Tack för länken, det var väldigt informativt. Jag skall kolla nivåerna med påslagen motor för att se ifall allt stämmer. Hoppas det går att avläsa mätaren trots motorvibrationerna...
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

Ja till råga på allt så är det lilla mätglaset nära bärnstensfärgat, och hur lätt det är att läsa av bensin genom det är ju lätt att förstå...

Ett hett tips är att ha en ficklampa och lysa med i olika vinklar för att se nivån. Sedan är det nog inte förbjudet att stänga av motorn för att kunna läsa av nivån. Bara man vet hur det är tänkt så kan man ju välja själv hur man gör.

Ps. En brandsläckar kan ju vara bra att ha redo... :shock:
Christer
914 (6)
993 C2
Johan h
Posts: 57
Joined: Sat Apr 07, 2012 11:18 pm
Location: Helsingfors & Trondheim

Post by Johan h »

Hehe, jo, brandsläckare kan ju vara bra att ha i närheten... Hoppas jag inte kommer att behöva den.

På tal om det så kunde jag passa på att höra hurdana brandsläckare ni har; CO2, pulver? Det kanske iofs. hör till en annan tråd

//Johan
Post Reply