Få bort rotor

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Få bort rotor

Post by felix83 »

Jag håller på att byta ut tänddelarna i min bil och går bet på att få bort rotorn, den sitter som berget. Hur mycket vågar man rycka? Och hur mycket ska man behöva göra det? Vågar man bända försiktigt med en skruvmejsel eller riskerar man att skada något då? Sist jag bytte (på en gammal Polo) så satt den inte tillnärmelsevis lika hårt...
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Svarar på min egen tråd: Efter lite googlande gick jag loss på rotorn med en rejäl rörtång och genom att sakta men säkert gnaga/spräcka sönder den lyckades jag få loss sattyget. Fördelaraxeln hade rostat lite vilket hade nypt fast rotorn på ett särdeles effektivt sätt. Nå, ett säkert tecken på att den suttit där tillräckligt länge för att förtjäna att bytas ut. Dock visade det sig att den nya rotorn inte skulle fungera eftersom kontaktytan inte nådde fram till kontaktytorna på fördelarlocket. Mög.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
Post Reply