varmt så man tuppar av

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Johan h
Posts: 57
Joined: Sat Apr 07, 2012 11:18 pm
Location: Helsingfors & Trondheim

varmt så man tuppar av

Post by Johan h »

Tjena,
mitt problem är alltså att det i bilen blir sjukt hett efter att jag installerade nya SSI värmeväxlare. Jag har kollat flap-boxarna vid bakhjulen och spjällen verkar fungera perfekt. (då man ser på boxen så finns där små triangelformade hål som täcks för och öppnas) Skall det finnas något annat "spjäll" man kan strypa varmluften från, som i detta fall inte skulle fungera i min bil.

Då jag talade med mekanikern så menade han att allt fungerar som sig bör och att jag kan koppla ur slangarna som går till värmekamrarna...

Detta verkar vara lite väl jobbigt varje gång man inte vill ha värme, och jag har svårt att tror att porsche designade det så att man inte får bort värmen heltochhållet.

Har någon goda råd?
Mvh,
Johan
User avatar
Calle
Posts: 398
Joined: Mon Aug 15, 2005 8:54 am
Location: Göteborg

Post by Calle »

Jag hittar ingen bild nu men som jag minns sitter det ett spjäll på samma axel som skivan med de tre hålen. Så när hålen står öppna stänger spjället mot kupén och varmluften styrs ut.

/Calle
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
Johan h
Posts: 57
Joined: Sat Apr 07, 2012 11:18 pm
Location: Helsingfors & Trondheim

Post by Johan h »

Ok, tackar för svar.

Min mekaniker, som borde vara lärd på gamla 911 menade att det ej sitter något spjäll, vilket jag tycker låter konstigt
User avatar
Hasse Mohlin
Posts: 55
Joined: Sun Aug 21, 2011 1:10 pm

Post by Hasse Mohlin »

Visst sitter det ett spjäll på axeln, precis som Calle skriver.
Här är ett par bilder som jag tog när jag renoverade min Targa för ett par år sedan.
Image
Image


//Hasse
Slantnose med 3.0 SC motor ilsket röd Såld
911 T Targa 1972 signalgul Såld
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: varmt så man tuppar av

Post by gtBen »

Hej
Johan h wrote:Då jag talade med mekanikern så menade han att allt fungerar som sig bör och att jag kan koppla ur slangarna som går till värmekamrarna...
:evil: :evil: :evil: det var inget bra råd, du måste alltid ha cirkulation på luften genom värmekamrarna så att du blir av med avgasvärmen inne i värmekammaren. Särskilt viktigt på rostfria värmekammare som inte transporterar bort värme lika bra som värmekammare i vanligt stål.

Bengt
Johan h
Posts: 57
Joined: Sat Apr 07, 2012 11:18 pm
Location: Helsingfors & Trondheim

Post by Johan h »

stort tack för svaren, jag får skruva loss hjulet och se hur spjället skall fungera.

Skall samma wire vara kopplad till spjället som täcker de små tringelformade hålen samt det stora spjället på bilderna ovan?

//Johan
Johan h
Posts: 57
Joined: Sat Apr 07, 2012 11:18 pm
Location: Helsingfors & Trondheim

Re: varmt så man tuppar av

Post by Johan h »

gtBen wrote:Hej
Johan h wrote:Då jag talade med mekanikern så menade han att allt fungerar som sig bör och att jag kan koppla ur slangarna som går till värmekamrarna...
:evil: :evil: :evil: det var inget bra råd, du måste alltid ha cirkulation på luften genom värmekamrarna så att du blir av med avgasvärmen inne i värmekammaren. Särskilt viktigt på rostfria värmekammare som inte transporterar bort värme lika bra som värmekammare i vanligt stål.

Bengt
Men ifall man tar loss slangarna "efter" värmekammaren, dvs. mellan kammaren och flap-boxen, då borde väl inte luftflödet i kammaren ändras? Eller tänker jag fel på något sätt?
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Johan h wrote: Skall samma wire vara kopplad till spjället som täcker de små tringelformade hålen samt det stora spjället på bilderna ovan?

//Johan
Bägge sitter på samma axel, så bara en vajer.

Du kan ta bort slangen mellan värmekammare och spjäll, då har du fortfarande cirkulation.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: varmt så man tuppar av

Post by gtBen »

Johan h wrote:
gtBen wrote:Hej
Johan h wrote:Då jag talade med mekanikern så menade han att allt fungerar som sig bör och att jag kan koppla ur slangarna som går till värmekamrarna...
:evil: :evil: :evil: det var inget bra råd, du måste alltid ha cirkulation på luften genom värmekamrarna så att du blir av med avgasvärmen inne i värmekammaren. Särskilt viktigt på rostfria värmekammare som inte transporterar bort värme lika bra som värmekammare i vanligt stål.

Bengt
Men ifall man tar loss slangarna "efter" värmekammaren, dvs. mellan kammaren och flap-boxen, då borde väl inte luftflödet i kammaren ändras? Eller tänker jag fel på något sätt?
Att göra så är ju helt ok, det är ju "efter" värmekamrarna ...inte "till" värmekamrarna

Bengt
Johan h
Posts: 57
Joined: Sat Apr 07, 2012 11:18 pm
Location: Helsingfors & Trondheim

Post by Johan h »

Tog mig an projektet att skruva loss flap boxarna, och mycket riktigt, fanns där ett spjäll, som till råga på allt fungerade! Det visade sig att det bara var vajern vilken var fel justerad. Skönt att köra, nu när det inte känns som att sitta i bastu!

//Johan
Post Reply