Tjena,
mitt problem är alltså att det i bilen blir sjukt hett efter att jag installerade nya SSI värmeväxlare. Jag har kollat flap-boxarna vid bakhjulen och spjällen verkar fungera perfekt. (då man ser på boxen så finns där små triangelformade hål som täcks för och öppnas) Skall det finnas något annat "spjäll" man kan strypa varmluften från, som i detta fall inte skulle fungera i min bil.
Då jag talade med mekanikern så menade han att allt fungerar som sig bör och att jag kan koppla ur slangarna som går till värmekamrarna...
Detta verkar vara lite väl jobbigt varje gång man inte vill ha värme, och jag har svårt att tror att porsche designade det så att man inte får bort värmen heltochhållet.
Har någon goda råd?
Mvh,
Johan
varmt så man tuppar av
Jag hittar ingen bild nu men som jag minns sitter det ett spjäll på samma axel som skivan med de tre hålen. Så när hålen står öppna stänger spjället mot kupén och varmluften styrs ut.
/Calle
/Calle
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
VW 223 Kleinbus -61
- Hasse Mohlin
- Posts: 55
- Joined: Sun Aug 21, 2011 1:10 pm
Re: varmt så man tuppar av
Hej
Bengt
det var inget bra råd, du måste alltid ha cirkulation på luften genom värmekamrarna så att du blir av med avgasvärmen inne i värmekammaren. Särskilt viktigt på rostfria värmekammare som inte transporterar bort värme lika bra som värmekammare i vanligt stål.Johan h wrote:Då jag talade med mekanikern så menade han att allt fungerar som sig bör och att jag kan koppla ur slangarna som går till värmekamrarna...
Bengt
Re: varmt så man tuppar av
Men ifall man tar loss slangarna "efter" värmekammaren, dvs. mellan kammaren och flap-boxen, då borde väl inte luftflödet i kammaren ändras? Eller tänker jag fel på något sätt?gtBen wrote:Hejdet var inget bra råd, du måste alltid ha cirkulation på luften genom värmekamrarna så att du blir av med avgasvärmen inne i värmekammaren. Särskilt viktigt på rostfria värmekammare som inte transporterar bort värme lika bra som värmekammare i vanligt stål.Johan h wrote:Då jag talade med mekanikern så menade han att allt fungerar som sig bör och att jag kan koppla ur slangarna som går till värmekamrarna...
Bengt
Bägge sitter på samma axel, så bara en vajer.Johan h wrote: Skall samma wire vara kopplad till spjället som täcker de små tringelformade hålen samt det stora spjället på bilderna ovan?
//Johan
Du kan ta bort slangen mellan värmekammare och spjäll, då har du fortfarande cirkulation.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: varmt så man tuppar av
Att göra så är ju helt ok, det är ju "efter" värmekamrarna ...inte "till" värmekamrarnaJohan h wrote:Men ifall man tar loss slangarna "efter" värmekammaren, dvs. mellan kammaren och flap-boxen, då borde väl inte luftflödet i kammaren ändras? Eller tänker jag fel på något sätt?gtBen wrote:Hejdet var inget bra råd, du måste alltid ha cirkulation på luften genom värmekamrarna så att du blir av med avgasvärmen inne i värmekammaren. Särskilt viktigt på rostfria värmekammare som inte transporterar bort värme lika bra som värmekammare i vanligt stål.Johan h wrote:Då jag talade med mekanikern så menade han att allt fungerar som sig bör och att jag kan koppla ur slangarna som går till värmekamrarna...
Bengt
Bengt