Inställning av Zenith

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
ak
Posts: 33
Joined: Wed Jun 01, 2011 7:32 am

Inställning av Zenith

Post by ak »

Har någon tips på mekaniker som kan ställa in Zenith-förgasare (gärna i Göteborgstrakten)? Har själv ingen koll på vad som behöver göras och kan eg inget om förgasare så tröskeln till att göra det själv känns ganska hög. Förgasarna är renoverade men inte injusterade.

Vad kör ni med för munstycken i förgasarna? Nu för tiden är det ju en del etanol i bränslet så jag misstänker att gamla mått kanske inte funkar längre.
User avatar
Einar Irgens
Posts: 209
Joined: Fri Apr 17, 2009 2:00 pm
Location: Tromsø, Norge

Post by Einar Irgens »

Innstilling (av tomgang) er ikke spesielt vanskelig. Man bare skrur på de seks blandeskruene til de går optimalt. Å få dem helt rett krever litt tålmodighet, og man bør ha en ekstern turteller, Colortune eller sensitiv hørsel.

Det er imidlertid viktig at alt annet stemmer, dvs at det ikke er luft- eller bensinlekkasjer. Tenning og ventilklaringer må være riktig innstilt. Sender du bilen på verksted før dette er klart, kaster du bort pengene dine.

Jeg har ennå ikke gjort noen finjusteringer av mine forgassere etter at jeg klarte å få dem tett, men er fornøyd med at de fungerer.

Hvis motoren din går dårlig på mer enn 3000 rpm er det ikke innstillingen det er feil med. At forgasserne er overhalt trenger ikke bety at de er bra.

Har du fjernet enrichment-systemet :?:
Einar Irgens

1973 911E targa
ak
Posts: 33
Joined: Wed Jun 01, 2011 7:32 am

Post by ak »

Tack för svaret.

Enrichmentsystemet var redan borttaget när jag köpte bilen.

Vad för munstycken kör du med?
User avatar
Einar Irgens
Posts: 209
Joined: Fri Apr 17, 2009 2:00 pm
Location: Tromsø, Norge

Post by Einar Irgens »

Jeg vet ikke dimensjonene. Motoren min har S kamaksler og dermed andre dyser enn standard.
Einar Irgens

1973 911E targa
Post Reply