Kolvringar

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Kolvringar

Post by FilipF »

Ibland funderar man varför man håller på med sitt intresse, bilar och i synerht Porsche...

90 mm 2,7l cylindrar
Först hade jag problem med cylindrarna, det verkar dock ha löst sig med nya cylindrar som nu skall svarvas ner en halv mm i foten. Då stöter vi på nästa problem Kolvringar Specialkolvar så klart, ringarna är 1.5, 1.5 & 5.0 mm. Standard ringar är 1.5, 1.75 & 4.0.

Vanliga ringarna har jag löst, alltså de på 1.5 mm, men problemet verkar bli oljeringen som är 5 mm hög

jag har gjort en förfrågan på specialtillverkade oljeringar, men är det någon som vet om detta fanns origonal till Porsche?

Oljering 5 mm hög och till 90 mm kolvar

Hur var det nu... var det specialringar till nicasil cylindrar?
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Är det inte Mahle kolvar? De borde väl kunna plocka fram kolvringer.

Nicasilcylindrar använder vanliga ringar är jag rätt säker på. Tror inte det är någon skillnad på nikasil och alusil ringar faktist.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

MagnusW wrote:Är det inte Mahle kolvar? De borde väl kunna plocka fram kolvringer.
Nej, inga Mahle, detta är specialgjorda kolvar så klart, så även med cylindrarna, så det gick inte, Vi har varit i kontakt med Mahle. Men en firma i Sverige tar fram oljeringarna till mig, skall få mer samtal om detta under dagen i dag. Återkommer med mer information om detta del projekt...
skall försöka få fram några bilder också på detta
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Nån gång tidigt åttiotal rev jag en T 2,0. Den motorn hade skrapring plus en distansring i i kolvringsspåret. Minns inte hur jag löste det men på nåt vis fick jag fram delar via Jonasson den gången. Kan ha handlat om 0,5 mm men jag minns inte i detalj. Kanske finns asken kvar i gömmorna...kan även ha varit 1 mm
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Nya kolvringar

Post by FilipF »

Det blev en sats med nytillverkade kolvringar från en firma i Sverige (återkommer med namnet) de kommer i morgon med posten. 12 st 1,5 mm vanliga ringar och 6 st 5 mm oljeringar. 2500:- med porto, 2 dagars leveranstid.

Nu hoppas jag bara att jag inte stöter på fler problem med den motorn, budgeten börjar närma sig toppen, men å andra sidan vad skall jag med en motor som inte fungerer...
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Post Reply