Ibland funderar man varför man håller på med sitt intresse, bilar och i synerht Porsche...
90 mm 2,7l cylindrar
Först hade jag problem med cylindrarna, det verkar dock ha löst sig med nya cylindrar som nu skall svarvas ner en halv mm i foten. Då stöter vi på nästa problem Kolvringar Specialkolvar så klart, ringarna är 1.5, 1.5 & 5.0 mm. Standard ringar är 1.5, 1.75 & 4.0.
Vanliga ringarna har jag löst, alltså de på 1.5 mm, men problemet verkar bli oljeringen som är 5 mm hög
jag har gjort en förfrågan på specialtillverkade oljeringar, men är det någon som vet om detta fanns origonal till Porsche?
Oljering 5 mm hög och till 90 mm kolvar
Hur var det nu... var det specialringar till nicasil cylindrar?
Kolvringar
Kolvringar
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Nej, inga Mahle, detta är specialgjorda kolvar så klart, så även med cylindrarna, så det gick inte, Vi har varit i kontakt med Mahle. Men en firma i Sverige tar fram oljeringarna till mig, skall få mer samtal om detta under dagen i dag. Återkommer med mer information om detta del projekt...MagnusW wrote:Är det inte Mahle kolvar? De borde väl kunna plocka fram kolvringer.
skall försöka få fram några bilder också på detta
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Nån gång tidigt åttiotal rev jag en T 2,0. Den motorn hade skrapring plus en distansring i i kolvringsspåret. Minns inte hur jag löste det men på nåt vis fick jag fram delar via Jonasson den gången. Kan ha handlat om 0,5 mm men jag minns inte i detalj. Kanske finns asken kvar i gömmorna...kan även ha varit 1 mm
Nya kolvringar
Det blev en sats med nytillverkade kolvringar från en firma i Sverige (återkommer med namnet) de kommer i morgon med posten. 12 st 1,5 mm vanliga ringar och 6 st 5 mm oljeringar. 2500:- med porto, 2 dagars leveranstid.
Nu hoppas jag bara att jag inte stöter på fler problem med den motorn, budgeten börjar närma sig toppen, men å andra sidan vad skall jag med en motor som inte fungerer...
Nu hoppas jag bara att jag inte stöter på fler problem med den motorn, budgeten börjar närma sig toppen, men å andra sidan vad skall jag med en motor som inte fungerer...
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966