Rostborttagning med hjälp av elektrolys

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
JMB
Posts: 1052
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Rostborttagning med hjälp av elektrolys

Post by JMB »

Hej!

Tänkte bara lägga upp en tråd om rostborttagning med hjälp av elektrolys för dom som inte känner till metoden. Själv sprang jag på den av en slump för ett tag sedan och provade först med skrotdelar.

Det som behövs är en batteriladdare (förslagsvis Biltemas billigaste), kaustiksoda, ett plastkärl, och en bit järnskrot.

Jag gillar metoden för att man slipper diverse syror och bekymret med att neutralisera dom efteråt. Dessutom krävs det minimalt med manuellt arbete. :D

Hitintills har jag behandlat bromsok, kolv till bromsok, och camber plattorna. Fungerar suveränt och kommer åt överallt.

Det man ska tänka på är att det bildas knallgas, så det ska vara ett ventilerat utrymme man arbetar i, samt att pluspolen ska sitta ovanför vattenytan. :!:

/Johan
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

Berätta gärna mer och bilder på ditt kar... var sätter du plus o minus. på reservdelen eller? och hur blandar du till kastiksodan.. och hur mycket, skall det täcka reservdelen och hur länge låter du det ligga i badet

tackar
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
JMB
Posts: 1052
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Post by JMB »

Hej Filip!

Jag har använt olika stora kar beroende på det som ska göras rent. Så länge det är plast så funkar det fint. Helst ska "skrotet" ligga runt delen som ska göras ren, det blir effektivast så (dom får inte röra vid varandra).

Kaustiken är där för att vara "ledande" och för att sätta igång processen (exakt hur det fungerar rent kemiskt får du fråga någon annan :D ). Jag höftar med mängderna - i det lilla karet på bild använder jag ca en DL eller så, i det stora 2-3DL. Mer kaustik = snabbare process. Varmt vatten påskyndar också processen. Du vet att det funkar när det börjar bubbla.

Minus polen går till reservdelen, som ska vara helt under vatten.

Plus polen måste sitta ovanför vattenytan, annars blir det kortslutning.

Jag har bränt en säkring på laddaren. Tror jag körde på för hög effekt i ett för litet kar, eller så råkade väl delarna nudda vid varandra. :oops:

Jag har låtit det ligga 24-48 timmar. Det är inte så noga eftersom processen inte påverkar friskt stål. Ta upp delen lite då och då och titta om det är klart.

Det ska väl sägas att rostfritt och syrafast inte hör hemma här eftersom dom avger giftiga gaser! Samt att det finns något som heter "väte-sprödhet". Som jag förstått det så är det när vätgasen inte kan lämna järnet, som då blir sprött. Har inte provat själv men det ska kunna "botas" genom att lägga delen i ugnen ett par timmar.

Kan vara det är nyhetens behag men det är tveklöst min favoritmetod att ta bort rost.

/Johan

[img][img]http://i1278.photobucket.com/albums/y51 ... c30aee.jpg[/img][/img]

[img][img]http://i1278.photobucket.com/albums/y51 ... 91f618.jpg[/img][/img]

[img][img]http://i1278.photobucket.com/albums/y51 ... f39775.jpg[/img][/img]

[img][img]http://i1278.photobucket.com/albums/y51 ... fc45d9.jpg[/img][/img]
JMB
Posts: 1052
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Post by JMB »

Jag har hört detta även ska fungera som rengöring av aluminium men har inte vågat prova.

/Johan
User avatar
Hasse Mohlin
Posts: 55
Joined: Sun Aug 21, 2011 1:10 pm

Post by Hasse Mohlin »

Har använt mig av ovan nämnda metod ett par gånger och det har fungerat bra.
Här är en länk som ger en hel del matnyttiga detaljer http://school.chem.umu.se/Experiment/17

//Hasse
Slantnose med 3.0 SC motor ilsket röd Såld
911 T Targa 1972 signalgul Såld
User avatar
Jonasw
Posts: 57
Joined: Fri Feb 09, 2007 9:36 am
Location: Stockholm

Post by Jonasw »

Måste man ta bort gammal färg, eller släpper den också?
1973 Porsche 914-6 GT Replica
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Jonasw wrote:Måste man ta bort gammal färg, eller släpper den också?
Det funkar bara på exponerad rost. Det bör vara rent från smuts och fett för att funka tillförlitligt.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
JMB
Posts: 1052
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Post by JMB »

Jonasw wrote:Måste man ta bort gammal färg, eller släpper den också?
Min erfarenhet, den lilla jag nu har, är att färg som har rost under sig försvinner och övrig färg kan borstas bort ganska lätt med stålborste. Kan dock vara så att delen får ligga i lite längre.
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

Du ska ha stort tack för den här tråden!

Jag har alltid syrat av grejer men den här metoden verkar vara bättre på alla sätt. Jag ska bygga mig en avrostningsanläggning vid nästa gång det blir dags. Jag kommer att testa även aluminium.

Du fick mig att få tummen ur och bara göra det. Innan dess så har jag bara läst om den metoden men var på nåt sätt skeptisk då det var för bra för att vara sant.
Post Reply