Fjäderben o stötdämpare fram 911/914
Fjäderben o stötdämpare fram 911/914
Hej...
Vad har ni för stötdämpare fram eller vad/var skall man köpa?
Jag behöver lite hjälp med att hitta fjäderben och stötdämpare fram.
För tillfället fattas jag 1 st vänster Boge, S-fjäderben och det verkar vara svårt att få tag på, så nu tittar jag på att byta båda, men till vad.
Utgångsläge
Porsche 914/6 GT (original racebil)
S-bromsok, stora infästningen 3 1/2" eller 90 mm infästning
15" fälgar (kan flytta/sänka spindeln 19 mm om jag vill)
Banracing = styva och hårda, vi äter glassen innan vi sätter oss i bilen
Vad har ni för stötdämpare fram eller vad/var skall man köpa?
Jag behöver lite hjälp med att hitta fjäderben och stötdämpare fram.
För tillfället fattas jag 1 st vänster Boge, S-fjäderben och det verkar vara svårt att få tag på, så nu tittar jag på att byta båda, men till vad.
Utgångsläge
Porsche 914/6 GT (original racebil)
S-bromsok, stora infästningen 3 1/2" eller 90 mm infästning
15" fälgar (kan flytta/sänka spindeln 19 mm om jag vill)
Banracing = styva och hårda, vi äter glassen innan vi sätter oss i bilen
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Jag satt och tittade runt igårkväll eftersom jag vill konvertera min 914 till fembult men det verkar vara en djungel av delar som passar kors och tvärs.
hittade två NOS fjäderben på engelska ebay men vet inte om dom har 3,5" bromsoksdelning.
http://www.ebay.co.uk/itm/Original-Pors ... 0084.m1843
hittade två NOS fjäderben på engelska ebay men vet inte om dom har 3,5" bromsoksdelning.
http://www.ebay.co.uk/itm/Original-Pors ... 0084.m1843
Mats
914 2.0 '74 - RS-fierad.
964 C2 -90 - Såld
Scirocco GTI 1.8T 20v -81 - Såld
http://www.matsgarage.com
914 2.0 '74 - RS-fierad.
964 C2 -90 - Såld
Scirocco GTI 1.8T 20v -81 - Såld
http://www.matsgarage.com
Tack Mats
skall studera det lite. Om jag får tag på nytt fjäderben, så har jag två original fjäderben till 914/6 liggandes och jag har säkert bromsok också, tyvärr inga hubbar, kan ha skivor också. Hör av dig om du är intresserad
men jag måste hitta större till min först
skall studera det lite. Om jag får tag på nytt fjäderben, så har jag två original fjäderben till 914/6 liggandes och jag har säkert bromsok också, tyvärr inga hubbar, kan ha skivor också. Hör av dig om du är intresserad
men jag måste hitta större till min först
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Bilstein RSR är väl det givna valet!
De har en förstärkning av spindeln och de är uppflyttade 15mm nu för tiden. De är också gängade så man kan konvertera till fjädrar om det behövs.
Jag ett par på min 69a, där de är flyttade 19mm, det är riktigt tajt på 15" och då har jag compomotive split vilka är jäkligt tunna i godset.
De har en förstärkning av spindeln och de är uppflyttade 15mm nu för tiden. De är också gängade så man kan konvertera till fjädrar om det behövs.
Jag ett par på min 69a, där de är flyttade 19mm, det är riktigt tajt på 15" och då har jag compomotive split vilka är jäkligt tunna i godset.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Hej Magnus
Jo RSR är trevliga, riktigt trevliga, men tyvärr är de inte godkända på min bil, det där med Historisk racing och HTP som du säkert känner till. Så av den anledningen får jag snällt hålla mig till S-fjäderbenen känns det som
Jo RSR är trevliga, riktigt trevliga, men tyvärr är de inte godkända på min bil, det där med Historisk racing och HTP som du säkert känner till. Så av den anledningen får jag snällt hålla mig till S-fjäderbenen känns det som
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Magnus, nu när du bytt fjäderben till RSR, dina gamla ben då? eller det var inte 90 mm infästningar på denna?FilipF wrote:Hej Magnus
Jo RSR är trevliga, riktigt trevliga, men tyvärr är de inte godkända på min bil, det där med Historisk racing och HTP som du säkert känner till. Så av den anledningen får jag snällt hålla mig till S-fjäderbenen känns det som
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
För att vara noga så är det väl 89mm?FilipF wrote:Magnus, nu när du bytt fjäderben till RSR, dina gamla ben då? eller det var inte 90 mm infästningar på denna?FilipF wrote:Hej Magnus
Jo RSR är trevliga, riktigt trevliga, men tyvärr är de inte godkända på min bil, det där med Historisk racing och HTP som du säkert känner till. Så av den anledningen får jag snällt hålla mig till S-fjäderbenen känns det som
Nej, min gamla fjäderben (original för 69an) var omsvetsade till 92mm (det satt 964 bakok fram på bilen) så de är väl inte aktuella för dig.
Men satt det verkligen Boge ben på S-bilarna, trodde alla S hade Bilstein?
Satt det Boge original på din GT?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Svarar alla...
Magnus
du har säkert rätt att det satt Bilsten, men frågan är om det var hela benet eller bara stötdämparen. på båda mina bilar sitter i alla fall Boge fjäderben, men Bilsten innehåll:
så här såg prislistan ut
"M491 tillvalet 1972, pris 9880 DM (priset inkl. allt annat o motor)
914/6 GT Racing Equipment-Bilstein shock absorbers front and rear"
jo jag vet att det är 89 mm, trodde inte det fanns så många sådana nördar som mig som visste detta och egentligen är det väl 3 1/2" som man sa. 90 mm ser man lätt med fruns måttband i alla fall
Mike964
Helt klart intresserad
maila mig på filip.f (snabela) telia.com
Magnus
du har säkert rätt att det satt Bilsten, men frågan är om det var hela benet eller bara stötdämparen. på båda mina bilar sitter i alla fall Boge fjäderben, men Bilsten innehåll:
så här såg prislistan ut
"M491 tillvalet 1972, pris 9880 DM (priset inkl. allt annat o motor)
914/6 GT Racing Equipment-Bilstein shock absorbers front and rear"
jo jag vet att det är 89 mm, trodde inte det fanns så många sådana nördar som mig som visste detta och egentligen är det väl 3 1/2" som man sa. 90 mm ser man lätt med fruns måttband i alla fall
Mike964
Helt klart intresserad
maila mig på filip.f (snabela) telia.com
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966